Förlossningen

Wadensjö, Måns

| 2009

Katapultpriset 2010 - för bästa svenska skönlitterära debut 2009! På en förlossningsavdelning måste en ung man snabbt identifiera Regeln för att inte försvinna i sin blå landstingströja. Regeln sitter i väggarna, den avgör hur biträdet skär paprika på förlossingsmackorna, hur blodet torkas. I skydd av Regeln arbetar nattskiftet, utan den skulle allt verka ohyggligt skört, och dess grepp släpper först när man går genom den röda gången med den nyblivna mamman i rullstolen framför sig. På andra sidan, bakom lampan på receptionsdisken, möter en kvinna med en mans ansikte, och en svårbestämbar, djup sångröst. Måns Wadensjös debutroman Förlossningen handlar om den första, kanske också om den andra och alla senare separationer, om regler och deras osynlighet, om verkligheten på en av 2000-talets svenska förlossningsavdelningar och om att bli en egen människa. Författaren är född 1988,...

Ruth Lezz

2011-04-16

Intressant arbetsskildring från en förlossningsavdelning, men de stora känslorna fattas.

Lotta Berling

2010-10-20

Lämnade inga djupare spår hos mig efter avslutad läsning. Hade förväntat mig mer.

Fanny Degerfelt

2010-09-11

Överskattad.

Kenneth Olausson

2010-06-13

Vad är det W. har skrivit - en novell, en roman, ett reportage? Ingetdera kanske? Sjäv tror jag det är ett försök från hans sida för att se om hans förmåga bär för att få ihop något av sådant han sett och tänkt. Det gör den.

Pandora -

2010-01-28

Glatt förvånad över denna debut!
En härlig läsning och så på pricken.