Förlora för att vinna

Holmquist, Eva

| 2013

Vad skulle du göra om du var diplomat på en främmande planet och upptäckte att de skickade barn ut i kriget? Sophie vet exakt vad hon ska göra. Hon försöker stoppa dem och snart är hon på flykt. Men vem är det egentligen som vill döda henne?Förlora för att vinna är ett rymdäventyr med fantasykänsla.Eva Holmquist är född 1968, uppvuxen i Pixbo utanför Göteborg och bor nu i Jönköping. Som liten samlade hon kompisarna och berättade historier. Nu skriver hon ner dem för att många fler ska kunna läsa hennes berättelser. Ända sedan hon slukade Tusen och en natt och sin pappas Häpna-tidskrifter har hon älskat fantasy och science fiction. Det är också inom de genrerna som hon oftast skriver. Hon har tidigare kommit ut med boken Hästar på vift för flickor 8-10 år på HLT förlag. Förra året kom hennes bok Kedjor känns bara när du rör dig ut som första bok på Ordspira förlag. I år hade hon också med...

Den här boken är full av action, färger, relationer och moraliska dilemman. Storyn i korta drag är att diplomaten Soi (Sophie) skickas till en annan planet där invånarna sänder barn i krig. Nyttiga tankeställningar varvas med fantasy.

Berättelsen blir aldrig tråkig och det händer saker hela tiden. Nästan lite för mycket för min smak ibland, och jag hade lite svårt att komma in i handlingen i början eftersom den inte har någon egentlig "startsträcka". Man kastas liksom in i berättelsen direkt och det genererade en del frågetecken. De flesta saker jag undrade över nystades dock upp under loppets gång.

Jag är väldigt nyfiken på att läsa mer om planeten Vailao där Soi placerats. Mer om vegetationen, utseendet, djuren och maten. Boken skulle göra sig riktigt bra som film med alla färgglada varelser och snabba tempo. Hur de bildar par och dör om de inte får vara tillsammans är särskilt fint och intressant att läsa om. Faktum är att jag gillade kärleken allra mest i boken. Kanske kommer det en oplanerad uppföljare ...?

Ibland kände jag mig en bit ifrån alla känslor, men det tog sig mot slutet och så här efter två utlästa böcker av författaren kan jag säga att jag verkligen gillar hennes böcker. Jag har tidigare läst kedjor känns bara när du rör dig, och just nu läser jag del två i den serien som är väldigt spännande och full av moraliska frågeställningar och metaforer. Del två heter Det är inte så lätt som du tror och utgavs i slutet av 2013.

Jag rekommenderar böckerna särskilt till tonåringar som gillar den här genrén och samtidigt vill ha något mer än bara underhållning, något att fundera över. Jag kan tänka mig att Eva har ett gäng tonårsfans som läser allt hon skriver och väntar på mer. Jag gör iallafall det, utan att vara tonåring.

Recensent May-Louise Andersson, skrivpedagog
Face-Book "Skrivpedagog May-Louise Andersson"

Titel: Förlora för att vinna
Författare: Eva Holmquist
Genre: Fantasy/rymdäventyr
Förlag: Ordspira förlag

Sophie, allmänt kallat Soi, lämnar Jorden och kommer till Vailao. En plats där värderingar av barn skiljer sig från vad hon är van vid. En hel armé av barn sänds ut i krig och ingen reagerar! Förutom Sophie. Hon tvivlar aldrig på vad som är rätt och kämpar för både dem och sin kärlek. Med stor risk för sitt eget liv.

Redan i början av boken möter vi mängder av karaktärer, färgstarka och speciella. Efter sex månader har Sophie inte kommit nämnvärt långt i sitt uppdrag att stärka relationen mellan Jorden och Vailao. Hon får ofta svävande svar och anar att något döljs för henne. Vad? Varför?

På Vailao är livsreglerna annorlunda; kärleken är viktig och den är evig. Varje andetag räknas, minst sagt. Läs boken och du får veta varför. Eva Holmquist kan med få meningar få fram kärleksscener utan att ta till enkla floskler.

Rättvisa, demokrati och rösträtt. Det är ämnen som berörs i boken - kan verka tungt, men fungerar utmärkt. Författaren belyser problemen och förklarar genom Sophie på ett enkelt sätt vad demokrati är.

Jag uppskattar att få följa Sophie; genom hennes ögon (boken är skriven i jag-form) ser jag små barn utvecklas och det är fantasifyllt in i minsta detalj!

Att ensam är stark är även en egenskap som Sophie lär sig inte stämmer in. Vänskap och att ta emot, samt ge hjälp, är framträdande. Även vad det innebär att vara vuxen.

Vem kan hon lita på? Flyktvägarna är snåriga och hoten finns både på marken och i luften.
Släktbanden i Vailao är långa, precis som många andra är. Inga namn nämnda, allt framträder i boken.

Färg. Ett återkommande tema i boken och det är lätt att leva sig in i känslan i miljön. Beskrivningarna är detaljrika. Personligen hade jag gärna vetat mera om hur Valios invånare ser ut i ansiktet; hårfärg och kropp får jag men sällan resten. Kanske i nästa bok?

Korta meningar och tempot är bra. Visserligen saknar jag några kommatecken ibland, men det är petigt att stirra sig blind på sådant; kanske min ålder gör att jag behöver hjälp av kommatecken för att hinna hämta andan?!
Bokomslaget kunde varit lite mer utstickande - det fungerar, men jag hade gärna sett det i de klara färger som texten ofta beskriver.

Spänningen i boken håller i sig intill sista sidorna och det finns ett driv, vilket gör att jag som läsare vill veta mera. Hur går det i framtiden? Överlever kärleken allt? Kan barn repa sig tillräckligt efter att ha varit hårt utsatta? Kommer Sophie att förändras alltmer?

Frågor jag hoppas få ta del av framöver - Eva Holmquist har kapacitet att skriva långa serier och det ser jag fram emot!

Klart läsvärd fantasy; levande miljö och ett underliggande budskap som alltid är lika högaktuellt.
Passar alla åldrar.