Förklädd till man : En kvinnas studie av männens värld

Vincent, Norah

| 2006

FÖRKLÄDD TILL MAN En kvinnas studie av männens värld av Norah Vincent En kvinnas studie av männens värld När en vän till journalisten Norah Vincent för några år sedan lyckades övertala henne att för en kväll klä ut sig till man och ge sig ut på promenad i East Village i New York, blev hon förbluffad över hur annorlunda männen bemötte henne när de trodde att hon var "en av dem". Erfarenheten gav henne blodad tand. Hon skapade ett alter ego, en täckmantel. I mer än ett och ett halvt år levde hon som Ned i männens värld. Hård styrketräning, röstträning, en åtsmitande sportbehå, en penisprotes och specialgjord skäggstubb gjorde hennes manliga skepnad så övertygande att hon lyckades infiltrera en rad platser och situationer som bara män har tillträde till. Hon gick med i manliga terapigrupper, dejtade kärlekskranka men bittra kvinnor och fick erfara manlig vänskap inifrån som medlem...

Ann S

2023-09-24

Intressant bok

Sofia Blomqvist

2012-03-10

Tråkigt när en bok som skulle kunna säga och göra så mycket ändå slutar i samma gamla klyschor om könsrollerna.

Intressant handling, tidvis får man nästan en aha-upplevelse. Kan tänka mig att som man blir det ännu starkare. Ganska lättläst men lite väl långa stycken och svårt att hitta bra ställen att lägga ifrån sig boken.

Liza Bolin

2011-03-17

Norah, lesbisk, blir under ett och halvt år Ned och ägnar sig åt diverse "typiskt manliga" aktiviteter som dejtande, bowlande, stippklubbsbesök. Intressant och tänkvärd, men kom ihåg: det är PERSONLIGA REFLEKTIONER. författaren påpekar detta då och då men ibland så trasslar hon bort sig i generaliserande formuleringar. männen är också förtryckta - inget jag inte redan visste men intressant att få lite mer kött på benen. inte någon fantastisk bok, men inte särskilt dålig heller. viktiga frågor ur ett personligt perspektiv.