Forgotten Garden

Morton, Kate

| 2011

Thirty-eight year old Cassandra is lost, alone and grieving. Her much loved grandmother, Nell, has just died and Cassandra, her life already shaken by a tragic accident ten years ago, feels like she has lost everything known and dear to her. But an unexpected and mysterious bequest from Nell turns Cassandra s life upside down and ends up challenging everything she thought she knew about herself and her family. Inheriting a book of dark and intriguing fairytales written by Eliza Makepeace Rutherford the Victorian authoress who disappeared mysteriously in the early twentieth century as well as a cliff-top cottage on the other side of the world, Cassandra takes her courage in both hands to follow in the footsteps of Nell, on a quest to find out the truth about their history, their family and their past; little knowing that in the process, she will also discover a new life for herself. Reviews...

Språk och berättarkonst 4/5

En vacker historia där författaren har lyckats skapa en hemlighetsfull, elegant nästan spröd stämning genom hela berättelsen.
Älskadedenna bok, har inte läst författarens tidigare böcker men kommer kolla upp vad hon mer har skrivit

Johanna L

2021-01-29

Helt okej historia, mysig att läsa men saknar djup. Skummade i princip alla Cassandras bitar.

Helena Rasmusson

2019-06-17

Bra!

Frida

2019-02-21

Spännande roman som inte går att lägga ifrån sig!

En riktigt sidvändare med en väldigt bra story.

Inger Jonsson

2016-09-04

Författarinnan varvar tid, platser och personer. Man bör nog sträckläsa den för att inte glömma när, var eller vem det handlar om. En fantastisk berättelde med sagoinslag som inspirerats av gamla folksagor.

Lina Lindqvist

2016-08-01

Den bästa av Kate Mortons böcker. En bok som har allt och som jag varmt rekommenderar.

Malin Sundman

2015-06-05

Någonstans mellan en stark trea och en svag fyra. En fin berättelse absolut men lite småseg, ibland lite för osannolik. Jag gillar hur historien sys ihop på slutet.

Maria Jönsson

2014-09-15

En förskräckligt osannolik berättelse som jag ändå vill läsa slutet på.

Pia B

2014-08-16

Otroligt välskriven och spännande bok! Jag tyckte mig ana hur allt hängde ihop flera gånger men fick ihop allt först i slutet, som en spännande bok ska vara!

Therese Östman

2014-08-02

Underbar bok! Betyg: 4

Jessica Bengtsson

2013-09-01

Underbar bok från början till slut - stark 4!

Lotta Karlsson

2013-07-13

Bästa bok i juli 2012.

Anna-Carin Winkler

2013-06-30

Fantastiskt bra bok som väver samman historia och nutid, gamla släktmysterier och engelsk landsbygd. Morton blev min nya favoritförfattare efter denna boken. Tips på fler böcker i denna stil mottas gärna.

O

Olga Lund

2013-05-27

En mycket trevlig överraskning. Klart läsvärt.

Evelina Nilsson

2013-02-27

Ruggigt bra! Mycket spännande och intressant

Amelie Adrielsson

2012-08-30

Bästa boken på länge!

Carina Svensson

2012-07-10

Spännande och mystisk! En av de bästa böcker som jag läst! Jag blev helt uppslukad av den! :)

Men åhhhh vilken underbar bok! Den hade precis allt; kärlek, spänning, mystik och mer därtill! Boken var absolut inte förutsägbar utan den var spännande till sista sidan. Kan dock tipsa att inte låta det gå för lång tid mellan lässtunderna då det var många namn och platser att hålla reda på. Boken får 4.5.

Malin Lundh

2012-06-24

Bara helt underbar. Blev nästan ledsen när den tog slut.

Miranda Samuelsson

2012-06-12

Älskar den!

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Hmm det tillrättalagda slutet blev lite för mycket och gick från en okej bok till tantlektyr ala Hollywood-film. Läsvärd men inte mer.

Eva Szasz

2012-06-01

Själva storyn var intressant men trots det kändes boken seg. Den kom igång någorlunda mot slutet, men det var bara min nyfikenhet på hur det skulle gå som fick mig att fortsätta läsa...

Negin Nayeri

2012-05-28

Älskade denna bok, spänningsfylld och allmänt jävla bra.

Caroline Adolfsson

2012-03-08

Familjehemligheter, tillbakablickar, spänning... precis en bok i min smak!

Linda Eriksson

2012-03-06

En av mina absoluta favoritböcker som jag alltid tipsar om. Supermysig!!!

Maria Strömqvist

2012-01-24

Man kan liksom inte slita sig från boken

Maria Runesson

2012-01-14

Spännande historia som griper tag i en. Lite förvirrande med bifigurerna som figurerar vid de olika tidpunkterna. Förutsägbart slut, men hade det inte slutat som det gjorde hade jag blivit sur.

elizabeth sundwall

2011-10-03

Herreguuud!!! Lägg ifrån dig skiten!! Hade det gått hade den fått fem minusstjärnor.

Maria Blomkvist

2011-09-17

Spännande historia och jag gillade hur allt vävdes samman genom de olika tidsepokerna. Dock var boken inte särskilt välskriven och karaktärerna inte speciellt genuina.

Ciccis bokblogg

2011-08-13

Den här boken gillade jag verkligen. Den utspelar sig under 1913, 1975 och 2005. I början trodde jag att det skulle bli lite rörigt men författaren väver samman handlingen på ett fenomenalt bra sätt. Boken innehåller både mystik, spänning och kärlek. Lite besviken dock att man så tidigt kunde lista ut hur det hela hängde samman. Ett extra plus i boken är de tre helt underbara sagorna som är med i boken och som även är en del av handlingen.

Monika Häägg

2011-07-22

Den här hade jag gärna gett 4,5. Spännande att läsa och svår att lägga ifrån sig!

Natasha Illyés

2011-07-19

En god idé som blir slätstruken pga det intetsägande språket. Alla karaktärer uttrycker sig likadant oavsett ålder, kön och tidsålder.

Eva Pettersson

2011-07-16

Efter en trög start tog historien fart, och i slutet gick det bara inte att sluta läsa. Man bara måste se hur det skulle gå. Som gjord för bokslukning :)

Emma Hortlund

2011-06-28

Nell hittas som litet barn och bestämmer sig i vuxen ålder för att försöka ta reda på sitt förflutna. Nells barnbarn, Cassandra, fortsätter senare undersökandet där Nell slutade för att försöka lösa det nästan 100 år gamla mysteriet.

Det är en spännande och vemodig historia som utspelar sig framförallt kring åren 1913, 1975 och 2005. I olika kapitel får man följa olika personer för att till sist knyta ihop trådarna i den här tragiska och något förutsägbara historien.

Jag hade önskat att boken hade ett mer flytande och fängslande språk, men tack vare upplägget att följa intrigerna från olika år och perspektiv och den spännande historien så gör det inget att boken lämnar mer att önska språkmässigt. Jag har verkligen tyckt om att läsa den här boken.

Sophie Odén

2011-06-23

Gud vilken besvikelse! Det värsta pekoral jag läst på bra länge. Dåligt skriven (eller dåligt översatt), som av en skrivglad trettonåring.

Sofie Petersson

2011-06-02

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, samtidigt som jag ville läsa vidare sögs jag aldrig in i handlingen.

Anna Lindström

2011-05-24

Småtrevlig underhållning. Men jag läser nog inget mer av Kate Morton.

Hanna Lans

2011-05-21

Oh my God, vad höga betyg denna bok har fått ... Jag verkar vara ensam om att tycka att den var dåligdåligdålig?

Pia W

2011-02-27

Spännande och romantisk roman som utspelar sig parallellt med flera kvinnliga huvudpersoner under skilda tidsepoker. Författarinnan knyter ihop det väl, svårt att lägga ifrån sig boken.

Merete Madsen

2010-12-28

En verklig romans, spännande och välskriven i en stil som påminner om Agatha Christie med litet gotik..

Emma

2010-09-07

En ljuvlig berättelse som jag gladde mig åt att läsa hela vägen igenom. Den glömda trädgården hoppar mellan tre generationer varvat med sagor för att väva upp hur det hela hänger ihop, men hoppen blir aldrig irriterande vilket de annars kan bli. Boken utspelar sig i en sån där mysig, mystisk och stämningsfull miljö som jag hyser kärlek till och den var svår att lägga ifrån sig. Slutet gick att räkna ut långt i förväg och det är nackdelen som gjorde att det inte blev full pott i betyg. Men helt klart läsvärd och mer därtill!

A Bookaholic Swede

2010-09-02

En mycket bra bok, jag skulle vilja ge den en 5:a, men stundtals kände jag att handlingen inte var tillräckligt överraskande utan jag kunde räknade ut det mesta av handlingen rätt tidigt och den romantiska sidohandlingen i Cassandras liv var ointressant.

Linn Lagerström

2010-08-17

Boken hade grym potential men blev aldrig riktigt bra.

Emma Utter

2010-08-16

När Cassandras mormor Nell dör är allt hon efterlämnar en sagobok och ett testamente på ett litet hus i England. Det enda som står i testamentet är ?Du kommer att förstå varför?. Cassandra beger sig då till England för att söka sanningen om sin mormor och finner en ödesdiger hemlighet som hållits gömd i decennier. Berättelsen gestaltas i form av ett pussel; vi får följa tre olika kvinnor från olika tidsåldrar och sakta börjar vi förstå vem mormodern egentligen är och vad som egentligen hände familjen i början av 1900-talet. Berättelsen är helt fantastisk och oerhört skickligt berättad. Jag var skeptisk till en början men snart befann jag mig indragen i en magisk saga som var helt omöjlig att lägga ifrån sig!

2010-06-30

Bra historia, oinspirerat genomförande. Inte läsvärd.

Ann-Lis Engbom

2010-06-27

En härlig och romantisk sommarbok med intressant upplösning.