The Forgotten garden

Morton, Kate

| 2008

A lost child: On the eve of the First World War, a little girl is found abandoned on a ship to Australia. A mysterious woman called the Authoress had promised to look after her - but has disappeared without a trace. A terrible secret: On the night of her twenty-first birthday, Nell Andrews learns a secret that will change her life forever. Decades later, she embarks upon a search for the truth that leads her to the windswept Cornish coast and the strange and beautiful Blackhurst Manor, once owned by the aristocratic Mountrachet family.A mysterious inheritance: On Nell's death, her granddaughter, Cassandra, comes into an unexpected inheritance. Cliff Cottage and its forgotten garden are notorious amongst the Cornish locals for the secrets they hold - secrets about the doomed Mountrachet family and their ward Eliza Makepeace, a writer of dark Victorian fairytales. It is here that Cassandra...

Sprk och berttarkonst 4/5

En vacker historia dr frfattaren har lyckats skapa en hemlighetsfull, elegant nstan sprd stmning genom hela berttelsen.
lskadedenna bok, har inte lst frfattarens tidigare bcker men kommer kolla upp vad hon mer har skrivit

Johanna L

2021-01-29

Helt okej historia, mysig att lsa men saknar djup. Skummade i princip alla Cassandras bitar.

Helena Rasmusson

2019-06-17

Bra!

Frida

2019-02-21

Spnnande roman som inte gr att lgga ifrn sig!

En riktigt sidvndare med en vldigt bra story.

Inger Jonsson

2016-09-04

Frfattarinnan varvar tid, platser och personer. Man br nog strcklsa den fr att inte glmma nr, var eller vem det handlar om. En fantastisk berttelde med sagoinslag som inspirerats av gamla folksagor.

Lina Lindqvist

2016-08-01

Den bsta av Kate Mortons bcker. En bok som har allt och som jag varmt rekommenderar.

Malin Sundman

2015-06-05

Ngonstans mellan en stark trea och en svag fyra. En fin berttelse absolut men lite smseg, ibland lite fr osannolik. Jag gillar hur historien sys ihop p slutet.

Maria Jnsson

2014-09-15

En frskrckligt osannolik berttelse som jag nd vill lsa slutet p.

Pia B

2014-08-16

Otroligt vlskriven och spnnande bok! Jag tyckte mig ana hur allt hngde ihop flera gnger men fick ihop allt frst i slutet, som en spnnande bok ska vara!

Therese stman

2014-08-02

Underbar bok! Betyg: 4

Jessica Bengtsson

2013-09-01

Underbar bok frn brjan till slut - stark 4!

Lotta Karlsson

2013-07-13

Bsta bok i juli 2012.

Anna-Carin Winkler

2013-06-30

Fantastiskt bra bok som vver samman historia och nutid, gamla slktmysterier och engelsk landsbygd. Morton blev min nya favoritfrfattare efter denna boken. Tips p fler bcker i denna stil mottas grna.

O

Olga Lund

2013-05-27

En mycket trevlig verraskning. Klart lsvrt.

Evelina Nilsson

2013-02-27

Ruggigt bra! Mycket spnnande och intressant

Amelie Adrielsson

2012-08-30

Bsta boken p lnge!

Carina Svensson

2012-07-10

Spnnande och mystisk! En av de bsta bcker som jag lst! Jag blev helt uppslukad av den! :)

Men hhhh vilken underbar bok! Den hade precis allt; krlek, spnning, mystik och mer drtill! Boken var absolut inte frutsgbar utan den var spnnande till sista sidan. Kan dock tipsa att inte lta det g fr lng tid mellan lsstunderna d det var mnga namn och platser att hlla reda p. Boken fr 4.5.

Malin Lundh

2012-06-24

Bara helt underbar. Blev nstan ledsen nr den tog slut.

Miranda Samuelsson

2012-06-12

lskar den!

Fanny Gunnarsson

2012-06-06

Hmm det tillrttalagda slutet blev lite fr mycket och gick frn en okej bok till tantlektyr ala Hollywood-film. Lsvrd men inte mer.

Eva Szasz

2012-06-01

Sjlva storyn var intressant men trots det kndes boken seg. Den kom igng ngorlunda mot slutet, men det var bara min nyfikenhet p hur det skulle g som fick mig att fortstta lsa...

Negin Nayeri

2012-05-28

lskade denna bok, spnningsfylld och allmnt jvla bra.

Caroline Adolfsson

2012-03-08

Familjehemligheter, tillbakablickar, spnning... precis en bok i min smak!

Linda Eriksson

2012-03-06

En av mina absoluta favoritbcker som jag alltid tipsar om. Supermysig!!!

Maria Strmqvist

2012-01-24

Man kan liksom inte slita sig frn boken

Maria Runesson

2012-01-14

Spnnande historia som griper tag i en. Lite frvirrande med bifigurerna som figurerar vid de olika tidpunkterna. Frutsgbart slut, men hade det inte slutat som det gjorde hade jag blivit sur.

elizabeth sundwall

2011-10-03

Herreguuud!!! Lgg ifrn dig skiten!! Hade det gtt hade den ftt fem minusstjrnor.

Maria Blomkvist

2011-09-17

Spnnande historia och jag gillade hur allt vvdes samman genom de olika tidsepokerna. Dock var boken inte srskilt vlskriven och karaktrerna inte speciellt genuina.

Ciccis bokblogg

2011-08-13

Den hr boken gillade jag verkligen. Den utspelar sig under 1913, 1975 och 2005. I brjan trodde jag att det skulle bli lite rrigt men frfattaren vver samman handlingen p ett fenomenalt bra stt. Boken innehller bde mystik, spnning och krlek. Lite besviken dock att man s tidigt kunde lista ut hur det hela hngde samman. Ett extra plus i boken r de tre helt underbara sagorna som r med i boken och som ven r en del av handlingen.

Monika Hgg

2011-07-22

Den hr hade jag grna gett 4,5. Spnnande att lsa och svr att lgga ifrn sig!

Natasha Illys

2011-07-19

En god id som blir sltstruken pga det intetsgande sprket. Alla karaktrer uttrycker sig likadant oavsett lder, kn och tidslder.

Eva Pettersson

2011-07-16

Efter en trg start tog historien fart, och i slutet gick det bara inte att sluta lsa. Man bara mste se hur det skulle g. Som gjord fr bokslukning :)

Emma Hortlund

2011-06-28

Nell hittas som litet barn och bestmmer sig i vuxen lder fr att frska ta reda p sitt frflutna. Nells barnbarn, Cassandra, fortstter senare underskandet dr Nell slutade fr att frska lsa det nstan 100 r gamla mysteriet.

Det r en spnnande och vemodig historia som utspelar sig framfrallt kring ren 1913, 1975 och 2005. I olika kapitel fr man flja olika personer fr att till sist knyta ihop trdarna i den hr tragiska och ngot frutsgbara historien.

Jag hade nskat att boken hade ett mer flytande och fngslande sprk, men tack vare upplgget att flja intrigerna frn olika r och perspektiv och den spnnande historien s gr det inget att boken lmnar mer att nska sprkmssigt. Jag har verkligen tyckt om att lsa den hr boken.

Sophie Odn

2011-06-23

Gud vilken besvikelse! Det vrsta pekoral jag lst p bra lnge. Dligt skriven (eller dligt versatt), som av en skrivglad trettonring.

Sofie Petersson

2011-06-02

Jag vet inte riktigt vad jag ska tycka, samtidigt som jag ville lsa vidare sgs jag aldrig in i handlingen.

Anna Lindstrm

2011-05-24

Smtrevlig underhllning. Men jag lser nog inget mer av Kate Morton.

Hanna Lans

2011-05-21

Oh my God, vad hga betyg denna bok har ftt ... Jag verkar vara ensam om att tycka att den var dligdligdlig?

Pia W

2011-02-27

Spnnande och romantisk roman som utspelar sig parallellt med flera kvinnliga huvudpersoner under skilda tidsepoker. Frfattarinnan knyter ihop det vl, svrt att lgga ifrn sig boken.

Merete Madsen

2010-12-28

En verklig romans, spnnande och vlskriven i en stil som pminner om Agatha Christie med litet gotik..

Emma

2010-09-07

En ljuvlig berttelse som jag gladde mig t att lsa hela vgen igenom. Den glmda trdgrden hoppar mellan tre generationer varvat med sagor fr att vva upp hur det hela hnger ihop, men hoppen blir aldrig irriterande vilket de annars kan bli. Boken utspelar sig i en sn dr mysig, mystisk och stmningsfull milj som jag hyser krlek till och den var svr att lgga ifrn sig. Slutet gick att rkna ut lngt i frvg och det r nackdelen som gjorde att det inte blev full pott i betyg. Men helt klart lsvrd och mer drtill!

A Bookaholic Swede

2010-09-02

En mycket bra bok, jag skulle vilja ge den en 5:a, men stundtals knde jag att handlingen inte var tillrckligt verraskande utan jag kunde rknade ut det mesta av handlingen rtt tidigt och den romantiska sidohandlingen i Cassandras liv var ointressant.

Linn Lagerstrm

2010-08-17

Boken hade grym potential men blev aldrig riktigt bra.

Emma Utter

2010-08-16

Nr Cassandras mormor Nell dr r allt hon efterlmnar en sagobok och ett testamente p ett litet hus i England. Det enda som str i testamentet r ?Du kommer att frst varfr?. Cassandra beger sig d till England fr att ska sanningen om sin mormor och finner en desdiger hemlighet som hllits gmd i decennier. Berttelsen gestaltas i form av ett pussel; vi fr flja tre olika kvinnor frn olika tidsldrar och sakta brjar vi frst vem mormodern egentligen r och vad som egentligen hnde familjen i brjan av 1900-talet. Berttelsen r helt fantastisk och oerhrt skickligt berttad. Jag var skeptisk till en brjan men snart befann jag mig indragen i en magisk saga som var helt omjlig att lgga ifrn sig!

2010-06-30

Bra historia, oinspirerat genomfrande. Inte lsvrd.

Ann-Lis Engbom

2010-06-27

En hrlig och romantisk sommarbok med intressant upplsning.