Förföraren

Kjærstad, Jan

| 1997

När den karismatiske TV-personligheten och programledaren Jonas Wergeland kommer hem från världsutställningen i Sevilla finner han sin hustru mördad på vardagsrumsgolvet. Jonas Wergeland är - inte alldeles oförtjänt, det måste han medge - en av Norges mest beundrade människor. Allt han rör vid tycks bli till guld och många solar sig i glansen. Nu känner han hur allt rasar samman, och under några svindlande ögonblick ser han tillbaka på sitt liv. Har han varit med om något som kan kasta ljus över mordet?

Zack Simone

2016-08-09

Too much of everything is an understatement.

2011-12-17

Jag har lite svårt att veta vad jag ska tycka om denna bok. Jag trodde verkligen att jag skulle tycka om den och ja den är bra men jag tycker att den är lite ojämn. det är så otroligt mycket ord i hans tillbakablickar att jag emellanåt tycker att det blir för mycket av allt. Den är samtidigt lite ojämn. Vissa tillbakablickar är oerhört fängslande och en del berör mig inte i ryggen. Visst Kjaerstad är en fantastisk författre men jag blev ändå lite besviken.

Efter en andra genomläsning av denna bok kan jag fortfarande inte säga annat än att det är en av de bästa böcker skrivna av en skandinavisk författare i modern tid....

Natasha Illyés

2010-07-09

Stilistisk brilijant. Ett portträtt av en nation, en tidsepok och en märklig man. Spännande och intensiv läsupplevelese.