Frfrande r var ngel

?En psykologisk thriller som inte slpper taget om lsaren...?Frfrande r var ngel r en roman som, med Stockholm noir knsla, griper tag i lsaren och inte vill slppa taget frrn efter 400 tta sidor som innehller sofistikerade hmndaktioner och en spnnande jakt dr det inte alltid r givet vem som r den jagade och vem som jagar. Huvudpersonen r en kvinnlig hmnerska i storstadsmilj. Vi mter via henne den inneboende ilskan, aggressiviteten, knslorna, krleken. Det gripande och det frfrande. Det hrdkokt bisarra och det lena, mjuka, drmlika. Hon gr mot andra det hon fruktar mest sjlv ? att bli uthngd. Den r en sluttande vg av hmnd dr varken hon eller ngon annan vet var det skall sluta. Vad finner hon vid vgs nde?

Monika Hgg

2012-03-20

Fantastiskt spnnande. Har varit vldigt trtt p kriminalhistorier, men den hr hade bde action och hjrta. rekommenderas!

Maria Lindberg

2012-02-12

Jag tycker att bokens mne r viktigt men sorgligt och vi br prata mer om civilkurage och moral/etik.

Kapten Blod

2012-02-10

Tordnet eller ngeln som jag hellre kallar henne, rr sig i en storstadsmilj med skinande fasader och ett i det nrmaste moraliskt bankrutt innandme. Hon har nycklarna fr att inte bara verleva, utan kunna frodas. Fr att klara sig bra i storstaden krvs sjlvbevarelsedrift och en framtanda. Det krvs ocks att hon r hrdhudad utan att bli cynisk. Men i ngelns fall hinner hennes dystra olkta erfarenheter ikapp henne. Ett tag klarar hon av att kra p i parallella spr men till sist gr det inte. Ngonstans i mitten av romanen brjar man som lsare mrka att hon har allt svrare att f sin fasad att upprtthlla sin lyster. Det krackelerar fr henne. ngeln blir storstaden. Hon frtr det goda i sig sjlv. Brjar ta allt strre risker och faller in i sitt eget spel. Denna lutande jakthistoria, kryddad av filmiska sekvenser, en mngd intressant karaktrer, karikatyrer och cameos, har fler rda trdar n de flesta romaner jag lst p senare tid. Romanen om ngeln r en landskapsteckning, den ger lsaren en trovrdig men frfrande inblick i tillstnden fr olika aktualiteter. Sammantaget ett gott hantverk till gldje fr thriller och sprklskare.

Magic User

2012-01-25

ntligen kom jag ver boken och tackar fr tipset CR! Tarantino borde gra film p den!

Claes Ryth

2012-01-17

Bra och vl sammanhllen story. Strcklste fr jag erknna! Kommer inte kunna korsa Stortorget igen utan att tnka p... Biljakten genom Sthlm till Skeppsbron var som p film!

Karin Englund

2012-01-14

Bra bok med en arg och smart tjej som trttnat p att alla hennes kompisar r rdda hela tiden. S hon tar itu med problemen p sitt eget stt.

Mikael B

2012-01-13

Ovntat bra, lcker sthlmsskildring och riktig mustig handling! Strcklste och i sommar ska jag lsa om den i hngmattan! ta det fr vad det r men det hgr r ett riktigt underground tips: ls den innan alla andra gr det.

MB