Forever Odd

Koontz, Dean

| 2005

In the unique world of Pico, Odd--an unforgettable hero who lives between the living and the dead--takes a stand against evil in a battle where there are no innocent bystanders. Reprint.

2019-11-05

Inte riktigt lika bra som första boken men jag dras ändå snabbt med i Odds berättelse och den får mig att känna så mycket. Det är detaljerna som gör boken till en njutning att läsa även om jag helst skulle sett att vissa upprepningar inte funnits med. Odd är härlig, smart, modig och uppfinningsrik och hans kärlek till andra är underbar att följa.

Jag älskar Odd. Jag är fullkomligt uppslukad av hur Koontz valt att låta sin eftertänksamme, finurlige och omänskligt ödmjuka huvudperson föra berättelsen framåt, i sin egen takt, och på sitt eget sätt. Odd är trygg i sitt berättande, han är varm och vänlig, och jag känner mig som hans förtrolige vän när jag läser om strapatserna i boken. Relationen till vännen Danny, som fötts med skört skelett och till följd av det fått en missbildad kropp, är väldigt vacker, på ett omanligt sätt som jag verkligen uppskattar. Hela Odds natur är så icke typiskt normativt manlig, vilket är befriande och stärker min kärlek till honom ytterligare.

Men trots Odds förträfflighet så är inte den här boken, den andra i serien, lika bra som den första. Det händer egentligen inte speciellt mycket alls i den här boken om man ska se det krasst; främst är det en katt- och råttalek genom de olika våningarna i ett gammalt brandskadat kasino - boken sträcker sig inte utanför hotellets väggar annat än i början och till viss del i slutet. Det blir enformigt och till sist ganska tråkigt, rent av. Och så otroligt mycket stackars Odd utsätts för! Jag förstår hans tårar i slutet.

Izabela Horn

2014-11-12

Andra boken om Odd , det är inte Dean Koontz bästa serien men det är ok tidsfördrivande.

Helena S

2013-08-26

Jag gillade första boken, men den här var tyvärr riktigt dålig. Det var inte alls särskilt spännande, för mycket putslustigheter, för mycket detaljerade beskrivningar av tunnelsystem, och för lite spöken. Jag kommer inte att fortsätta på den här serien.