
Finns den goda lraren? Aktuell pedagogisk forskning understryker behovet av didaktisk kompetens hos lrare. Sdan kompetens beror i hg grad p kvaliteten p lrarens interaktion med eleverna, p hur hen frmr anvnda sina pedagogiska kunskaper till att skapa en god, fokuserad lrmilj i vilken eleverna knner sig sedda och har frtroende fr varanda.Men hur har vra frestllningar om den goda lraren formats? Vilka krafter har skapat riktlinjer fr och ?bestmt? hur en god lrare ska vara? Varfr r bilden av skolan, lraren och lrarutbildningen s ofta negativ? Fr lrarna i realiteten frtroendet att utforma undervisningen p ett stt de tycker r pedagogiskt rimligt?I Frestllningar om den gode lraren fr man ett bde dagsaktuellt och historiskt perspektiv p frgor av det hr slaget. Bidragen belyser bland annat utbildningspolitik, lroplaner, lrarutbildning och diskussionen om...
Visa mer
Recensioner
Bli frst med att recensera denna bok