Före fallet

Hawley, Noah

| 2017

Hyllad spänningsroman från skaparen av tv-serierna Fargo och Bones Den misslyckade konstnären Scott Burroughs brukar alltid ta färjan tillbaka till New York från Martha's Vineyard, men av en slump erbjuds han en ledig plats i den kände mediemogulen David Batemans privatjet. En kort stund efter take-off störtar planet ner i havet. Sex av passagerarna samt de tre besättningsmedlemmarna omkommer. Bara Scott och Batemans lille son, JJ, överlever. De extraordinära omständigheterna kring deras överlevnad Scott räddar den lille pojken genom en närmast mirakulös simfärd in till land och det faktum att pojkens far var mycket förmögen och chef för en nyhetskanal, gör att Scott ofrivilligt hamnar i rampljuset. Tillsammans med den föräldralösa pojken sugs han upp i en malström av spekulationer, som snart överskuggar den officiella undersökningen av tragedin. I kapitlen varvar författaren med ökad...

Kristina Lindén

2018-12-03

Blev aldrig spännande och karaktärerna saknade djup. Funkar nog bättre som film.

Nääää INGET för mig tyvärr

Nina Gustafsson

2018-05-20

Detaljrikt med mycket direkt tilltal ges en inblick i passagerarnas liv. Hade de något med kraschen att göra? Gillar tonen i boken.

Henrik Johansson

2017-12-05

På många sätt spännande och oväntad men ändå med ett förväntat slut.

Tomas Karlsson

2017-06-02

Hade ganska stora förväntningar då författaren ligger bakom manuset till den briljanta TV-serien Fargo, En av styrkorna med Fargo är att man inte riktigt vet var det hela är på väg någonstans, man har samma känsla här med, mystiken finns med till slutet. Trivsam bladvändare med samhällskritik som är högst motiverad. Mer drama än spänning, men tillräckligt gåtfull för att hålla intresset uppe hela vägen. Bra!

2017-05-17

Mycket bra!

2017-05-15

Mycket bra bladvändare där varje sida tar en närmare vad som hände i och runt olyckan. Person för person. Gillar upplägget. Rekommenderas.

2017-04-14

Mer thriller än deckare. Den fångar från första stund när vi får följa alla passagerares liv före flygkraschen. Detta är mångbottnat; samhällsanalys, filosofiska tankar och en otäck beskrivning av hur massmedia kan misstolka ett skeende. Mycket raffinerat och spännande!