Fördömd

I början av vår tideräkning kom tre döende män till Stalofjället för att söka hjälp av två samiska syskon. Med sig hade de en kropp som tillhörde någon de kallade djävulen ... Femtonhundra år senare gör den unga arkeologen Helena Torvald ett sensationellt fynd: en kvinna som brutalt offrats på fjällsluttningen. När kroppen förs till Stockholm börjar en rad skrämmande händelser inträffa. I Helenas undersökning av fyndet kolliderar vetenskapen med det oförklarliga. För sent inser hon att offret borde ha förblivit begravt, och att hennes band till det förgångna är starkare än hon anat. Nu måste hon besegra det hon väckt innan det bryter sig loss. Och det finns bara en person som kan hjälpa henne. Fördömd är en gastkramande skräckroman med inslag av uråldrig samisk mytologi. Det är också en berättelse om en dotters förhållande till sin far, kampen mot mörkret och värdet av att minnas...

Kristoffer Larsson

2020-05-02

Kristoffer Larsson

2020-05-02

Mycket bra

Jeanette Eriksson

2018-08-15

jadå, det blev en 4a, mer mystik hade inte skadat (är lite saga borg skadad just nu) skulle vara intressant men mer samiskt kulturellt......jag gillar storyn och den är en lätt bok att förnöja sig med/ det blir ett gäng böcker till från fröken Hildebrandt snart...….

Marina Pedersen

2016-11-03

Bra

Malin Sundman

2015-04-23

Jag gillar hennes stil. Spårar kanske ur lite mot slutet men en svag fyra håller den sig som. Läsvärd!

Anna Jensen

2015-03-23

Ja, en femma till denna! Grymt bra skriven och spännande handling. Som plus i kanten både rös och grät jag i slutet, haha.

2013-06-05

Spännande? Snarare urlöjlig!

Annica Bark

2011-05-04

På många håll står det att detta är Sveriges svar på King och Koontz, efter att gått på det med Låt den rätte komma in, så var jag skeptisk när jag nu satte mig med denna i händerna. Men döm om min förvåning när jag insåg att det faktiskt stämmde!
Detta var en bok som skrämde och berörde väldigt mycket och på ett väldigt bra sätt. Jag gillar Hildebrants sätt att skriva på och alla miljöer och personer är väldigt bra beskrivna i boken.
Jag skäms att säga det åter igen, men jag kunde inte läsa denna heller på nätterna/kvällarna, det blev för läskigt och för mycket tankar i huvudet på mig. Ja jag är fjantig med det, men efter att jag fått barn så har det blivit svårare och svårare att läsa en läskig bok eller en läskig film, men den där kusliga ruggiga känslan som man får när man gör just det på kvällen försvinner ju och det gör en hel del i en bok som denna. Den skulle passat så mycket bättre att läsas en mörk kväll då höststormen går.

Men som sagt, jag älskade boken, den gick inte att lägga ifrån sig, men ville bara veta mer och mer, det kändes som om man förlorade en vän om man la den ifrån sig. Och det var just den känsla man fick när den var slut, man var tvungen att ta farväl av en mycket, mycket god vän.

Maja Korpvinge

2011-03-09

Helt okej, bitvis ganska spännande.

2010-07-31

Först o främst: Ewerlöf som uppläsare är 5 stjärnor i sig.
Men även boken är bra. Gillar det mystiska och övernaturliga inslaget.

Josefine D

2010-02-22

Mycket bra bok, visst var den lite orealistisk och övernaturlig, men gör inget, fakta och fantasy kombinerat är snarare ett plus:)

Johanna Galenpanna

2009-10-03

Simpel men lite spännande på sina ställen. Osannolika händelser ibland, som en man som är alltför förstående när det kommer till övernaturliga och helkonstiga saker för att det ska kännas trovärdigt.