Fördjupade studier i katastroffysik

Pessl, Marisha

| 2007

"Jag skrev den här redogörelsen ett år efter att jag hittade Hannah död. Jag trodde att jag hade lyckats utplåna alla spår av den där natten inom mig. Men jag hade fel. Varje natt när jag slöt ögonen och försökte sova såg jag henne framför mig igen, precis som jag fann henne, hängandes från en tall i en orange förlängningssladd. Nacken var bruten som en tulpanstjälk och ögonen såg ingenting. Eller så var det just det som var problemet. De hade sett allting." Sextonåriga Blue har aldrig bott på samma plats i mer än en termin. Tillsammans med sin pappa, den erkände gästprofessorn, har hon rest runt i USA och fått det mesta av sin skolundervisning i bilen. Trots detta, eller kanske just därför, är Blue en toppstudent som vet mer om den klassiska litteraturen än om det liv som tonåringar förväntas leva. Men när Blues pappa plötsligt beslutar sig för att Blue ska tillbringa hela sitt...

Karin Adrian

2021-01-13

Linn Lagerström

2015-04-03

Rätt jävla dötråkig och värdelös. Litteraturreferenser och paralleller i var och varannan mening. Donna Tartt-wannabe? Nä, boken var för pretantiös för min smak.

Tomas Karlsson

2015-01-17

Riktigt bra, det som drar ner lite från en femma är den enorma mängden med litterära referenser, som inte ger något större för den lite mindre insatta i litterära världen. Det stör lite och blir kanske lite väl långdraget, men Pessl vill man definitivt läsa mer av.

Sara Steneby

2013-09-18

Från första sidan var jag fast. Försökte irritera mig på det stundom överpretentiösa språket. Men lyckades inte. Späckad med liknelser som ibland är enastående och aldrig dåliga. Jag tyckte också mycket om Blue och hennes sätt att tänka om både sig själv och andra. Jag tackar Pessl för att hon tog många sidor på sig för att berätta denna historia. Jag kommer sannolikt att läsa allt hon producerar.

Lenita Åberg

2013-08-21

tyckte om de visuella hjälpmedlen. spännande historia, men i det längsta laget.

Började läsa Pessls roman efter att jag hört att den skulle likna "Den hemliga historien" av Donna Tartt - kanske rent av vara bättre - men ACK så jag bedrog mig. För mig känns det som att Pessl läst Tartt och sedan försökt göra exakt samma sak, men på ett så pretentiöst sätt att jag vill kräkas. Till en början är Blues litterära referenser och sidospår ganska spännande men det blir snabbt tjatigt och till sist finner jag mig själv skummandes igenom de ställen där de kommer allt för tätt. Efter att ha tragglat mig igenom säkert halva boken gav jag upp och läste inte på flera veckor. Men skam den som ger sig - jag plockade så småningom fram boken igen och fortsatte läsa, och det ångrar jag faktiskt inte. Det BLIR spännande framåt slutet - men Fördjupade studier... håller aldrig Den hemliga historiens klass. Den är aldrig ens i närheten.

Claes Nilsson

2013-07-19

Säkert välskriven men mängden referenser i så gott som varje mening gör den jobbig. De oväntade händelserna räddar den från en etta..

Ulrica Landqvist

2013-07-14

Jag tyckte väldigt mycket om boken. Samtidigt var den ganska ansträngande att läsa eftersom nästan varje mening består av många och väl formulerade ord. Ingen bok man läser när man är trött på kvällen för då somnar man nästan genast! Författaren är häpnadsväckande duktig för att vara så ung! Jag känner att jag vill läsa fler böcker av henne!

Katarina Sjöö

2013-03-31

fortfarande en av de bättre böckerna jag läst. valde den enbart pga tjusigaste omslaget jag sett (och ville ha i bokhyllan) och blev glatt överrumplad av att storyn inte var alls så pretantiös som väntat. någon här under nämnde beverly hills och det var de simpla (?) tonårstankarna kontra litteraturhistoriska referenser jag älskade.

2013-01-12

Efter en seg start växte boken mer och mer. Den blev riktigt spännande även om jag inte skulle kalla den för bladvändare. Det tog ett tag att vänja sig vid alla referenser men efter ett tag tänkte jag inte så mycket på det. Det blir nästan en femma men för ett riktigt toppbetyg hade den nog tjänat på att vara lite kortare och inte fullt så trögstartad.

Alekzandra K.

2012-09-02

En helt fantastisk bok, aldrig tråkig, hela tiden spännande. Blev rent av chockad av vändningen i slutet. Helt otroligt hur Pessl lyckats knyta ihop denna roman, som dessutom är hennes debut. Jag ville inte att den skulle ta slut, Blue har blivit en del av mitt liv - lite som Rory i Gilmore Girls. Absolut bland det bästa jag läst!

Jenny Stenberg

2012-04-20

Jag tyckte så mycket bättre om den här boken i början. Alla referenser funkade då. Sen blev den seg, referensera kändes överflödiga och den kom inte igång på riktigt förän 80% (jag är Kindle-läsare) in i boken. Det var då det verkligen började hända grejer som gjorde den intressant igen.

Jag håller med om att Pessl är inspirerad av Tart och "The Secret History" men måste säga att jag Tart gör det så mycket bättre. Mycket är däremot lika måste jag säga, inte för att det skulle vara kopierat men själva uppbyggande.
Sen blir jag ju bara galet irriterad på slutet. Det funkar verkligen inte för mig. När man har spenderat många timmar på att läsa boken och sen får det slutet blir jag bara ledsen, som Pessl inte tar sina läsare seriöst.

Det blir en trea för mig för jag tyckte om början och när det börjar hända saker i slutet, medans mitten delen var ganska seg. Skulle fått högre betyg om den var mer stadig. Inte lika babblig innan den tar fart.
Gillar men kommer inte rekommendera eller läsa om.

Linn Kjöllerström

2011-11-27

Blev kär i hennes språk och hennes humoristiska sätt att skriva på. Helt underbar och blev aldrig trött på att läsa trots att det kanske inte hände så mycket, det är språket i fokus. Otrolig berättarteknik.

Olof Junesjö

2011-10-20

Överskattad bok. OM du ska läsa den, läs inte den svenska översättningen då den är usel. Stationsvagn... suck

Angela Alvarez

2011-09-13

Oj. Vilken. Överskattad. Roman. Bör verkligen aldrig lita på främlingars litterära smakråd.

Hanna Johansson

2011-08-26

Denna boken var alldeles, alldeles underbar.

Linda Vängbo

2011-08-10

Rolig och lite annorlunda bok. En aning jobbigt med alla hänvisningar men efter ett tag hittade jag en bra rytm och då gick det bättre. Spännnade och galet!

Bissous .

2011-05-19

Började så bra med fina referenser, och när handlingen kom igång så var det vansinnigt spännande. Sedan tog boken slut. Har de tänkt sig en uppföljare?

Lisa Nilsson

2011-05-17

Nördigt, vackert, förvirrande och förvånansvärt mitt i prick. Plus för alla referenser.

Anna Renström

2011-03-26

Riktigt riktigt rolig bok för oss litteraturnördar, man blir superinspirerad att läsa mer efter "litteraturlistan" som kapitlen består av. Rekommenderas varmt!

Lotta Svensson

2011-01-13

En bok med för mycket paranteser, jag har inte tålamod att komma in i en sån bok. Men den får två stjärnor för att jag tror att om har tålamod så kan det nog vara en bra bok.

Teresa Edberg

2010-12-05

Så bra och störande! Pessl är riktigt, riktigt begåvad. Det här är en sådan bok som har etsat sig fast. Konturerna av den kommer nog alltid att vara kvar i min hjärna.

Ansam Palmqvist

2010-12-02

Bra skriven, men det är alldeles för lite action för att jag skulle kunna fortsätta läsa den. Handlingen gick segt framåt, så jag slutade efter 100 sidor.

Cime Larsson

2010-10-24

Är glad att jag orkade mig igenom de första 200 sidorna av den här boken, för efter ungefär halva boken så tar storyn fart lite mer. Var lite väl seg början och man tappade lätt bort sig i alla referenser, men när man blev van berättarstilen så gick det hur bra som helst!
Håller med om, som några nämnt här, att storyn skulle kunna ha kortats ner. Upplösningen känns oproportionerligt kort jämfört med resten av boken.
Men är som sagt glad att jag orkade ta mig igenom den, för det var en väldigt speciell läsupplevelse!

Maria Klamas

2010-08-13

Höga förväntningar hade jag på denna vackra och tillsynes fantastiska bok... hmm nej o fy... alla dessa referenser som styckade upp mitt läsandes rytm, jag bara avskyr sånt... jag menar det går an i forskningslitteraturen för där måste den finnas, men här, nej... så fel, tillförde ingenting till storyn, ja jo kanske i de fall när referensen gav en metaforisk igenkännande känsla men hur ofta var det på en skala... vid typ s 380 började det hetta till o jag tänkte ja nu nu kommer det... men efter ett par sidor var det segt igen...

Renée Göthberg

2010-07-14

Boken är något seg i början, innan man vant sig vid alla referenser. Sedan sugs jag in i boken och glädjer mig över varje ord, som bär på information jag vill ha. Det är en ytterst välskriven bok, fram till att den övergår till att bli någon form av kriminaldrama. Det gick lite frö snabbt och lite för lätt. Detta drar ner mitt betyg.

Felicia Dahlqvist

2010-06-01

Och nu ska jag försöka mig på att kommentera detta verk. För det första är jag väldigt förvånad att den fått så många femmor just för att den är väldigt speciell och ganska tung tycker jag. Som sagt refererar huvudpersonen till litteratur och film i var och varannan mening och boken känns väldigt smart. Man känner sig ytterst obeläst och liten tycker jag jämfört med boken och dess karaktärer. Jag hade kunnat tänka mig att läsa detta om det pågick i kanske 200 sidor, men 540 sidor - det blir FÖR mycket! I och för sig är de 50 sidorna kanske bokens bästa, men jag blir inte förvånad om man ger upp på vägen. Dock var det en läsupplevelse men efter boken är jag fortfarande ett frågetecken. Jag nöjer mig med en tvåa.

en bok som enligt mig var för smart för sitt eget bästa. huvudpersonens sätt att referera alla tankar till andra verk gjorde det här till en av de jobbigaste böcker jag läst. eftersom jag har den dåliga egenskapen att alltid läsa ut böcker så kan jag väl ändå säga att de sista 100 sidorna var minst ointressanta och sista kapitlet lite eget iaf.

2010-02-03

Detta är en originell och "bra historia". Bokens enda berättare och huvudperson är 16-åriga Blue Van Meer (hennes namn säger en del om bokens stil). Blue är en oerhört påfrestande berättare för oss läsare. Hon ska vara bäst och överöser oss med hänvisningar till filmer och litteratur. Det är inte heller möjligt för henne att skriva en enkel mening utan meningslösa liknelser. Vi förstår att denna stackars flicka, helt präglad och besatt av sin far, inte har några vänner. Jag har inte läst alla 540 sidorna, men hoppat. Efter sidan 300 nån gång blir den faktiskt riktigt spännande! Boken ger en god eftersmak.

My Netz

2010-01-12

Åh bara helt underbar.

Desirée Edeskär

2009-12-12

Ingen tvekan om att Pessl läst "Den hemliga historien", och hon skäms inte över det heller. Som DHH skriven av en intelligent modebloggerska, typ. Som DHH men ytligare, fast ändå bra på sitt eget sätt.

Sigge Eklund

2009-10-16

Habil.

Emma

2009-10-13

Det var några månader sedan jag läste den nu men ser fortfarande Hannah i vardagsrummet dansandes med sitt glas vin, som om det var ett minne ur mitt eget liv. Och senare händer det konstiga saker, som man vill veta upplösningen på. En bok som fick det att göra ont i hjärtat när den var slut för att jag saknade den så. Blue blev verkligen en förlorad vän. Dessutom har den ett fantastiskt vackert omslag. Slutet är som inget annat slut jag någonsin läst. Kanske väcker det mer frågor än svar men jag var mer än tillfreds med det. En bok som passar om du gillar att fundera. Fulländad.

Ellen T

2009-09-15

Nog för att jag älskar min share av udda, knasiga böcker men denhär var bara för mycket. Som "Den Hemliga Historien" fast värre, massa jobbiga referenser till andra böcker, alltid minst tre liknelser för samma situation eller person, babbel babbel på varandra... Kunde varit så enormt mycket bättre, kunde blivit en klassiker, men tyvärr kommer den aldrig komma dit.

FranZone c”,)

2009-08-11

Liknar DHH (aka-p*rr) men är lite "lättare".
Varning för många litteratur-referenser etc!

Jeanette Algeson

2009-06-23

Inte tillräckligt intressant i mitt tycke. Jätte mysigt omslag. Iden var givande. Men den var massa lösa trådar i slutet. Onödiga karaktärer i boken. Den kändes ogenomtänkt och för genomtänkt på samma gång.
Den får höga plus poäng för att det är en bra disskusionsbok. Men mycket mer blev det inte.

Henrik Björklund

2009-06-11

En snudd på fantastisk debutroman. Pessl leker med språket på ett sätt som vi ser alltför sällan och har i Blue van Meer skapat en lika förnumstig som fascinerande huvudperson.

Maria Sundin

2009-06-10

Bra bok! Lite svår med hänvisningar hit och dit. Men som sagt bra! Fick mig sugen på att läsa mer både på engelska och klassiker.