Fr mycket lycka

Munro, Alice

| 2010

Tio hudnra noveller av 2013 rs Nobelpristagare i litteratur. Alice Munros berttelser rymmer ofattbar grymhet, svek och brutalitet, men ocks en seglivad krlek och mnsklig vrme. Munro skriver med sin sedvanliga mhet, eftertanke och skrpa. Hon avsljar det spel som stndigt pgr mellan mnniskor, ven nr det nstan inte mrks.

Solveig Andersson

2020-02-20

Har lst denna novellsamling ett flertal gnger under de senaste ren, men de blir aldrig fr gamla. Intelligenta och mycket medryckande och vanliga episoder som berr och lmnar en tillfredsstlld eftersmak hos lsaren.

2017-07-24

Nr jag lser Munroes noveller knns det som om jag skulle vilja ha s mycket mer. Samtidigt sammanfattar hon ett helt liv i en kort novell. Ngra av novellerna r absolut vrldsklass men ngra r lite mer mediokra. Nsta bok av Munroe ska jag dela upp i lite mindre portioner t gngen fr att lyckas smlta varje berttelse fr sig. Helheten blir en svag 4:a.

Gunnel Lindstrm

2016-05-23

Ett nje att lsa dessa noveller, dr handlingen inte r frutsgbar.

Nils Andersson

2015-12-08

Elli H

2014-08-23

Helt okej bok. Brukar inte lsa s mycket noveller, vissa av dem var lite vl mrka men det vgdes upp av att boken var bra skriven.

Lars Isaksson

2014-03-02

Den tunna linjen mellan vardagsrealism och lycka eller olycka blir ngot fr klichartad fr min smak. Det r utan tvivel en skickligt frfattarskap att lyckas snrja in detta tema, men det tilltalar mig helt enkelt inte.

Karin Lfstrand

2014-01-20

140119: Visst r det snyggt skrivet men jag passar inte fr att lsa noveller. Det blir helt enkelt fr kort.

Katarina Nord

2014-01-12

Vackert mlade sprk. Jag lser inte ofta noveller men snabbt kastas jag in handlingarna. Lite mrka berttelser dock. Men den sista upplevde jag svr, fick lsa om p sins stllen . Kommer skert att lsa mer av Munroe.

Malin H

2014-01-08

Blev helt uttrkad av titelnovellen, annars: ja! Lite mrkare n vad jag lst tidigare av munro. Har tyvrr svrt fr novellgenren, Hur bra de n r. Vill ha mer.

Solveig Lindkvist

2013-12-24

Lttlst men trkig. Inte lst ngt annat av frfattaren. Antar att det hr r hennes smsta?

2013-12-20

Den handlar om vardagen och livets olika svrigheter. Alice r en hejare p att hantera den "lilla" mnniskans situation p jorden. Hennes romaner r helt enkelt korta och lysande romaner!

Maria Mobiny

2013-11-14

Inte alls min smak, mycket dryg trots att det var flera noveller

Elin Nilsson

2013-11-08

Lite besviken de tv frsta novellerna, men det tog sig. Gav mersmak trots tveksam brjan.

carromyran en dag

2013-10-20

Jag m lgga kommentaren efter att hon ftt sitt nobelpris. Men nr jag lste den hr boken tidigare r upplevde jag en underlig och verklig knsla av att komma s nra de hr mnniskorna i deras speciella levnadshistorier. Hon lyckas!

2013-05-21

Munro r en hejare p novellformen. Hon lyckas med konststycket att f romanen kort.
Hennes insikt om mnniskans tillkortakommande r trffskert. Vardagens alla mnster och vrr vnds in och ut. Hennes blick r lik en rn..

Anne M

2012-12-01

Vissa noveller berr inte alls. Lite ojmnt men det som r bra r riktigt bra. Mycket stark trea! Jag kanske r snl men jag r inte s frtjust i noveller.

Nanna Naumann

2012-11-16

Sista novellen drar ner snittbetyget. De vriga r i mnga fall geniala. Det r fantastiskt hur djupt in i personerna jag som lsare kan komma i s korta berttelser.

PL *

2012-11-11

Rikt sprk och en bra berttarstil som frmedlar vldigt mycket p ett ftal ord och meningar. Novellernas handlingar drar t ett hll som man inte frvntar sig nr man brjar lsa dem. Titelnovellen drar ner betyget

Merja A

2012-04-04

Boken innehller mnga vldigt bra noveller. I den frsta besker Doreen sin man i fngelse. Dr sitter han efter att ha ddat parets tre barn. Ruggigt! Den sista, som har samma titel som boken lste jag inte ut. Den var rrig och drar ner betyget.

Petra Norstedt

2011-06-11

Hller fullstndigt med tidigare kommentarer. Tr frstod jag inte och den sista orkade jag inte lsa. Synd fr jag trodde verkligen att detta skulle bli en femma.

Hedvig K

2010-12-25

Tyckte mycket om alla novellerna frrutom den sista - titelnovellen. Jag tyckte den var rrig. De vriga novellerna var dock mycket bra och fasinerande variarade.

Pia Stendahl

2010-10-19

Jag r vldigt fascinerad ver hur Alice Munro kan, med en sdan skrpa, p ett ftal sidor presentera ett helt liv. Hon frmedlar en vrme och en dmjukhet fr karaktrerna oavsett om karaktren r ngon lsaren tycker om eller inte.

I flera av novellerna beskriver hon hur ett snabb beslut i livet kan f livslnga konsekvenser. Oftast tillhr karaktrerna medelklassen. P ett stt r de samma typ av mnniskor. Trots detta skildrar Munro bde karaktren och historien p vldigt olika stt.

Novellerna r av vldigt olika karaktr. En del r vldigt brutala andra r vldigt lugna och nst intill hndelselsa och s har vi titelnovellen som r av lite mer dokumentrt slag. Munro skriver alla typerna av noveller med samma skicklighet, vackra sprk och vertygelse.

Munro r som en observerande fluga p vggen som dokumenterar det hon ser och hr med en lgmld och stillsam rst.

Fr mycket lycka r en njutning att lsa och det r en bok jag definitivt tycker man ska lsa om man inte redan gjort det.

P www.bokbrus.se kan du lsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Johan Alinder

2010-09-19

Mer oljmn n de tv tidigare samlingarna som r versatta. Titelnovellen passar inte riktigt in i formen och drar ned helhetsintrycket.

Fiona *

2010-09-07

Alice hr till de mer lgmlda stilisterna I hela sitt liv har hon skrivit noveller, somliga helt lysande medan andra r betydligt svrare att ta till sig eller, varfr skrevs de alls. Utfyllnad? Hennes stil pminner om hennes mnen: aldrig svulstigt, verdrivet utan intelligent, nyanserat och mnskligt. Stundtals pminner hon ocks om Raymond Carver men nr aldrig riktigt nda dit.

Titelnovellen om den ryske matematikern och Sonja Kovalevsky, som ven blev vrldens frsta matematikprofessor i Stockholm, drar ner helheten. Sonjas liv var s mycket mer n Alice frmr bertta. Visst r fler bra bland de tio novellerna, men kanske dras det ocks ner av frtjusningen i att ska skildra mannen som mrdat sitt barn. Mannen som stjl en bil och visar sig vara mrdare. Hon kan bttre, Alice.

2010-09-01

Jag var hnfrd att hade tnkt stta en femma. Men den nst sista Tr frstod jag inte riktigt pongen med och den allra sista visar mer all tydlighet att hr var novellformen inte tillrcklig. Den gick inte att lsa och skmmer/skymmer intrycket av hela samlingen.