För mycket lycka

Munro, Alice

| 2010

"Helena Brodin läser med fyllighet, i varsamt tempo och med precis rätt anslag de tio berättelserna i boken. Lyssna på dem en och en, gärna en varje kväll, för att dra ut på upplevelsen lite extra. Sublimt." Skånska Dagbladet "Munros mästerliga noveller" Östersundsposten "Det är oerhört bra, ofta briljant, bitvis mästerligt." Östgötacorrespondenten "Få författare kan som hon sammanfatta ett helt liv på några sidor. " Expressen Tio nyskrivna, utsökta noveller från en älskad författare som nyligen återupptäckts av svenska läsare. Med klarsynt lätthet tar sig Alice Munro återigen an svåra händelser och känslor och sätter ord på de oförutsägbara sätt på vilka människan möter och bearbetar livets skeenden. I den långa titelnovellen följer vi den verklighetsbaserade huvudpersonen Sofia Kovalevskaja till Sverige, som är det enda land som vill anställa en kvinnlig matematiker. 2009...

Solveig Andersson

2020-02-20

Har läst denna novellsamling ett flertal gånger under de senaste åren, men de blir aldrig för gamla. Intelligenta och mycket medryckande och vanliga episoder som berör och lämnar en tillfredsställd eftersmak hos läsaren.

2017-07-24

När jag läser Munroes noveller känns det som om jag skulle vilja ha så mycket mer. Samtidigt sammanfattar hon ett helt liv i en kort novell. Några av novellerna är absolut världsklass men några är lite mer mediokra. Nästa bok av Munroe ska jag dela upp i lite mindre portioner åt gången för att lyckas smälta varje berättelse för sig. Helheten blir en svag 4:a.

Gunnel Lindström

2016-05-23

Ett nöje att läsa dessa noveller, där handlingen inte är förutsägbar.

Nils Andersson

2015-12-08

Elli H

2014-08-23

Helt okej bok. Brukar inte läsa så mycket noveller, vissa av dem var lite väl mörka men det vägdes upp av att boken var bra skriven.

Sanna Carlborg

2014-06-01

Bättre och mer variationsrik än den första novellsamlingen jag läste av Munro, men faktum kvarstår att den sortens noveller hon skriver gjort sig bättre som romaner.

Lars Isaksson

2014-03-02

Den tunna linjen mellan vardagsrealism och lycka eller olycka blir något för klichéartad för min smak. Det är utan tvivel en skickligt författarskap att lyckas snärja in detta tema, men det tilltalar mig helt enkelt inte.

Karin Löfstrand

2014-01-20

140119: Visst är det snyggt skrivet men jag passar inte för att läsa noveller. Det blir helt enkelt för kort.

Katarina Nord

2014-01-12

Vackert målade språk. Jag läser inte ofta noveller men snabbt kastas jag in handlingarna. Lite mörka berättelser dock. Men den sista upplevde jag svår, fick läsa om på sins ställen . Kommer såkert att läsa mer av Munroe.

Malin H

2014-01-08

Blev helt uttråkad av titelnovellen, annars: ja! Lite mörkare än vad jag läst tidigare av munro. Har tyvärr svårt för novellgenren, Hur bra de än är. Vill ha mer.

Solveig Lindkvist

2013-12-24

Lättläst men tråkig. Inte läst ngt annat av författaren. Antar att det här är hennes sämsta?

2013-12-20

Den handlar om vardagen och livets olika svårigheter. Alice är en hejare på att hantera den "lilla" människans situation på jorden. Hennes romaner är helt enkelt korta och lysande romaner!

Maria Mobiny

2013-11-14

Inte alls min smak, mycket dryg trots att det var flera noveller

Elin Nilsson

2013-11-08

Lite besviken de två första novellerna, men det tog sig. Gav mersmak trots tveksam början.

carromyran en dag

2013-10-20

Jag må lägga kommentaren efter att hon fått sitt nobelpris. Men när jag läste den här boken tidigare år upplevde jag en underlig och verklig känsla av att komma så nära de här människorna i deras speciella levnadshistorier. Hon lyckas!

2013-05-21

Munro är en hejare på novellformen. Hon lyckas med konststycket att få romanen kort.
Hennes insikt om människans tillkortakommande är träffsäkert. Vardagens alla mönster och vrår vänds in och ut. Hennes blick är lik en örn..

Anne M

2012-12-01

Vissa noveller berör inte alls. Lite ojämnt men det som är bra är riktigt bra. Mycket stark trea! Jag kanske är snål men jag är inte så förtjust i noveller.

Nanna Naumann

2012-11-16

Sista novellen drar ner snittbetyget. De övriga är i många fall geniala. Det är fantastiskt hur djupt in i personerna jag som läsare kan komma i så korta berättelser.

PL *

2012-11-11

Rikt språk och en bra berättarstil som förmedlar väldigt mycket på ett fåtal ord och meningar. Novellernas handlingar drar åt ett håll som man inte förväntar sig när man börjar läsa dem. Titelnovellen drar ner betyget

Merja A

2012-04-04

Boken innehåller många väldigt bra noveller. I den första besöker Doreen sin man i fängelse. Där sitter han efter att ha dödat parets tre barn. Ruggigt! Den sista, som har samma titel som boken läste jag inte ut. Den var rörig och drar ner betyget.

Petra Norstedt

2011-06-11

Håller fullständigt med tidigare kommentarer. Trä förstod jag inte och den sista orkade jag inte läsa. Synd för jag trodde verkligen att detta skulle bli en femma.

Hedvig K

2010-12-25

Tyckte mycket om alla novellerna förrutom den sista - titelnovellen. Jag tyckte den var rörig. De övriga novellerna var dock mycket bra och fasinerande variarade.

Pia Stendahl

2010-10-19

Jag är väldigt fascinerad över hur Alice Munro kan, med en sådan skärpa, på ett fåtal sidor presentera ett helt liv. Hon förmedlar en värme och en ödmjukhet för karaktärerna oavsett om karaktären är någon läsaren tycker om eller inte.

I flera av novellerna beskriver hon hur ett snabb beslut i livet kan få livslånga konsekvenser. Oftast tillhör karaktärerna medelklassen. På ett sätt är de samma typ av människor. Trots detta skildrar Munro både karaktären och historien på väldigt olika sätt.

Novellerna är av väldigt olika karaktär. En del är väldigt brutala andra är väldigt lugna och näst intill händelselösa och så har vi titelnovellen som är av lite mer dokumentärt slag. Munro skriver alla typerna av noveller med samma skicklighet, vackra språk och övertygelse.

Munro är som en observerande fluga på väggen som dokumenterar det hon ser och hör med en lågmäld och stillsam röst.

För mycket lycka är en njutning att läsa och det är en bok jag definitivt tycker man ska läsa om man inte redan gjort det.

www.bokbrus.se kan du läsa fler ljudboksrecensioner.
/Pia

Johan Alinder

2010-09-19

Mer oljämn än de två tidigare samlingarna som är översatta. Titelnovellen passar inte riktigt in i formen och drar ned helhetsintrycket.

Fiona *

2010-09-07

Alice hör till de mer lågmälda stilisterna I hela sitt liv har hon skrivit noveller, somliga helt lysande medan andra är betydligt svårare att ta till sig eller, varför skrevs de alls. Utfyllnad? Hennes stil påminner om hennes ämnen: aldrig svulstigt, överdrivet utan intelligent, nyanserat och mänskligt. Stundtals påminner hon också om Raymond Carver men når aldrig riktigt ända dit.

Titelnovellen om den ryske matematikern och Sonja Kovalevsky, som även blev världens första matematikprofessor i Stockholm, drar ner helheten. Sonjas liv var så mycket mer än Alice förmår berätta. Visst är fler bra bland de tio novellerna, men kanske dras det också ner av förtjusningen i att söka skildra mannen som mördat sitt barn. Mannen som stjäl en bil och visar sig vara mördare. Hon kan bättre, Alice.

2010-09-01

Jag var hänförd att hade tänkt sätta en femma. Men den näst sista Trä förstod jag inte riktigt poängen med och den allra sista visar mer all tydlighet att här var novellformen inte tillräcklig. Den gick inte att läsa och skämmer/skymmer intrycket av hela samlingen.