För herr Bachmanns broschyr

Cristos Contreras

2015-01-07

Stundtals riktigt rolig och skarp, men författaren är samtidigt lite feg som låter galenskapen stå för vad som är sant...

Martin L

2013-06-20

Härlig Thomas Bernhard-pastisch. Mycket underhållande!

Tony

2012-10-14

Underbar!

Maria Nordström

2011-02-03

Usch

Anna Nyman

2010-08-08

Känns faktiskt ganska daterad. men småkul ibland och inte svårläst eftersom den är så kort.

Christian Rydberg

2009-10-21

Inledningsvis förbereder jag mig på en utdragen skymf av allt det svenska, en seriös sådan och det är omöjligt att inte läsa in Vallgren själv. Men lyckligtvis visar berättaren sig snart vara sitt eget spöke och allteftersom roas man av det löjeväckande patos som beslöjar de utlandssvenskar som ids klaga på det de lämnat. Visst finns träffsäkra inslag, men det räcker föga. För hur platt är det inte att gotta sig bland klyschorna. Vi kan det där med fulla svenskar i Köpenhamn och göteborgare i Thailand. Men det är klart, 1996 var kanske situationen en annan och Vallgren yngre. Lägg historien till idag och det är någon helt annan som fått etablissemanget om bakfoten. Och så har ju Vallgren flyttat tillbaks till Stockholm också.

johanna larsson

2009-07-14

Hat kan vara underhållande ibland!

Ulrika Sturesdotter

2009-07-09

Helt vansinnig. Hade den varit längre hade man inte orkat läsa ut den, men den är lagom lång. Han HATAR verkligen Sverige, men hur mycket finns det att säga om det?

Oscar Johansson

2009-06-18

Infernaliskt bitande kritik mot Sverige, mycket rolig i det avseendet. Vallgren spyr galla över allt från palemeutredningen till jantelagen. Protagonisten lever i "exil" i Tyskland, som även Vallgren gjort under en period, ingen slump kanske?