För glömda synders skull

Goddard, Robert

| 2009

Eldritch Swan är en död man. Det är i alla fall vad hans brorson Stephen alltid fått berättat för sig. Tills den dag Eldritch vandrar in i hans liv efter 36 år i ett irländskt fängelse. Farbrodern menar att han är oskyldigt dömd, men vägrar att avslöja några detaljer. När en advokat besöker dem med en märklig förfrågan dröjer det inte länge förrän Eldritch och hans skeptiske brorson reser till London för att se en prestigefull Picasso-utställning. Där börjar en resa som tar dem tillbaka till andra världskriget och mysteriet kring fängslandet av Eldritch. Men att nysta i det förflutnas mörka hemligheter, familjeband och svek visar sig snart bli en farlig jakt för Eldritch och Stephen. Någon gör allt för att hindra sanningen från att komma fram till vilket pris som helst För glömda synders skull får världspremiär på svenska 2009 och släpps i Storbritannien 2010. BOKEN INNEHÅLLER UNIKT...

2023-04-28

En mycket svag trea. Jag hade tyvärr svårt att knyta an till de flesta av karaktärerna och kände mig inte särskilt nyfiken på berättelsen heller. Men berättelsen knöts ihop rätt bra och Eldritch var rätt intressant.

Josefine Ejebjörk

2012-07-03

Goddard levererar alltid en välskriven thriller med historisk bakgrund och framtida konsekvenser.

2010-02-19

Det var tio år sedan en thriller av Robert Goddard översattes till svenska. Så den här är verkligen välkommen. Goddard är, som jag, intresserad av arkitektur och historia, här tar han oss till Antwerpen och Dublin, 1976 och 1940. En spännande historia är det, mer mysig än hemsk.

Anna Hallqvist

2010-02-03

Två parallella historier, eller egentligen samma, men en utspelar sig på 40-talet och en på 70-talet. Det är inte svårt att hänga med i växlingarna, det blir dessutom ett nytt kapitel när det händer. Det är rätt intressant faktiskt.
Skickligt skrivet och en bra intrig. En spännande historia som sträcker sig till olika länder och genom skilda problem. Det handlar om konst (falska Picasso-målningar), diamantsmuggling och hemligheter från förr.