För bra för att dö

Wahldén, Christina

| 2007

Stella lever sitt liv om nätterna, i skydd av mörkret. Hon tror att hon väger mer än tre siffror, men hon vill inte ställa sig på vågen för att få veta. I skolan härskar Drottning Alva och hennes hov. De har smulat sönder Stella under lång tid, sakta malt ner henne. Men så händer något avgörande precis innan påsklovet. Stella bestämmer sig för att göra allvar av det som hon har tänkt på en längre tid. Ta bort sig själv. Försvinna. Ta livet av sig. På nätet träffar hon Joel, som också vill dö men av helt andra skäl. De två bildar en självmordspakt. Vi får följa deras väg inåt mörkret tills något oväntat händer. En bok om det vi helst inte vill prata om eller fråga om.

W

Weronica

2022-10-27

Ett viktigt ämne i boken som bör tas upp och pratas mer om.

2022-01-14

Stella bor tillsammans med sin mamma i utkanten av ett mindre samhälle. Hon är i 16-17 årsåldern och kraftigt överviktig. Hon tröstäter och är uppe sent om nätterna. Skolan avskyr hon. Där trakasseras hon dagligen, av främst "Drottning" Alva och hennes hov andra mobbare. Hon hånas, blir filmad i duschen och utsatt för det ena skrämmande övergreppet efter det andra när Alva och de andra flickorna börjar röra vid Stellas kropp. Väl hemma ser hon sedan att Alva lagt ut hennes nakna kropp på internet. På en internetsida får hon kontakt med en ung man som visar sig gå i en parallellklass, Joel. Han lider svårt av de trakasserier han får utstå hemifrån av sin styvfar och alkoholiserade mamma. Tillsammans bestämmer sig de båda ungdomarna för att ingå en självmordspakt. Kan någon i deras närhet rädda dem?
Jag läser ytterst sällan ungdomslitteratur. Men jag är riktigt glad för att jag läste den här viktiga boken, även om den var ytterst svår att ta sig igenom. Drygt enbart 170 sidor lång, men de övergrepp som Stella blir utsatt för dagligen i skolan är rent av vidrigt att läsa om. Samtidigt är boken hoppingivande och rekommenderas att läsas av mig till den tilltänkta åldersgruppen, men även föräldrar till ungdomar kan nog också lära sig en hel del av att läsa den.
Slutbetyg, en stark 4:a!

Linda Sjöberg

2012-03-23

En hjärtskärande berättelse om två mobbade ungdomar. En bok att lära av.

Michaela Sverker

2010-12-09

boken är väldigt gripande och väldigt stark. Den betyder väldigt mkt och jag tror att alla känner igen sig lite i den.

Maxine Mellian

2010-05-07

Bra bok för människor med dålig självkänsla och självförtroende.