För att kunna leva

Park, Yeonmi

| 2015

Yeonmi Park drömde inte om frihet när hon flydde från Nordkorea. Hon visste inte ens vad frihet innebar. Det enda hon visste var att hon flydde för livet, att om hon och hennes familj stannade kvar skulle de dö ? av svält, eller sjukdom, eller till och med genom avrättning. Det här är berättelsen om Parks kamp för att överleva i en av världens mest brutala och slutna diktaturer. Vi får följa författaren från uppväxten i den nordkoreanska gränsstaden Hyesan till flykten till Sydkorea via Kinas undre värld av människosmugglare och trafficking; och hur hon sedan utvecklas till en ledande människorättsaktivist ? innan hon ens fyllt 21. För att kunna leva är en stark, insiktsfull och angelägen inifrånskildring av en tillvaro som hittills mestadels har varit dold för omvärlden. »En välskriven, brutalt ärlig och levande skildring av den svåra tillvaron för så många nordkoreaner.Kirkus ReviewYeonmi...

Julia Swärd

2020-03-26

För att kunna leva är en vackert skriven nordkoreansk självbiografi av Yeonmi Park. Intressant att läsa från en kvinnas perspektiv som nordkoreansk flykting då den behandlar ämnen som trafficking, främlingsfientlighet och våld i nära relation. Parks metaforrika språk har en underton av hopp vilket otroligt med tanke på hennes turbulenta resa genom livet. Mycket inspirerande bok.

Bibbi Ekstrand

2019-09-30

En av de bästa böcker jag läst på länge. En sanslöst brutal verklighet som skulle kunna bli en film med många Oscars. Boken har ett högt tempo och är nästan omöjlig att lägga ifrån sig. Sällan jag gråter av en bok men här behövs näsdukar...Det finns inte tillräckligt med superlativ för att beskriva boken. LÄS DEN!!!

Emelie Ljungberg

2019-08-20

Jag fastnade från första sidan i denna brutala skildring av livet i Nordkorea och flykten därifrån. Fascinerande om makt, förtryck och indoktrinering och om de fasor människor kan utsätta varandra för. Men också om den starka viljan att leva och kärlekens helande kraft.

Michael

2019-02-25

Mycket intressant och spännade bok om livet i Nordkorea. Hon beskriver i första delen livet i Nordkorea och andra delen om flykten från Nordkorea och sista delen handlar om livet i "frihet".

Bokslukerskan 93

2019-01-18

En av mina absoluta favoritböcker! Vilket livsöde. Ville inte att boken skulle ta slut. Låg en hel kväll och läste den. Tack för att jag fick ta del av din historia! Lärde mig mer om Nordkorea än vad trodde var möjligt.

Så läsvärd. Stark, fruktansvärd, gripande. Unik insyn i Nordkorea i nutid. LÄS!

Kim M. Kimselius

2017-11-05

Det här kan inte vara sant, hur kan någon acceptera att leva på det här sättet? tänkte jag när jag läste boken. Sedan slog mig tanken: Om man aldrig har upplevt något annat, då vet man inte hur annorlunda livet kunde ha sett ut.

För att kunna leva av Yeonmi Park är en skrämmande berättelse om en nordkoreansk flicka som flyr från ett outhärdligt liv i Nordkorea, för att att komma till friheten. Vad hon inte vet är att det inte är paradiset som väntar på andra sidan, utan människosmugglare, trafficking och mängder av människor som bara vill tjäna pengar på henne.

Vi får följa Yeonmi från hennes uppfäxt i den nordkoreanska gränsstaden Hyesan, till flykten till Sydkorea. En skrämmande berättelse, som ibland är så outhärdlig att känslan av att det inte är verkligt biter sig fast. "Det här kan bara inte vara sant!" tänker jag många gånger. Men det är sant. Såvitt jag vet...

Läs boken och sprid vetskapen om det. Så här har dagens nordkoreaner det.

Veronica Österberg

2016-02-27

Jag är glad att den här boken blev den vi skulle läsa på senaste bokklubben. Jag hade sannolikt inte läst den annars. Mycket läsvärd. En fantastisk berättelse om att man kan hitta sin mening med livet, även om man har en väldigt svår väg att vandra. En berättelse om en mycket stark flicka som kämpar för att inte bara överleva utan att få leva ett liv med mening och värde.