Fool Me Once

Coben, Harlan

| 2016

If your husband was murdered, And you were a witness, How do you explain it when he appears on your nanny cam? You thought you trusted him. Now you can't even trust yourself. Dark secrets and a terrifying hunt for the truth lie at the heart of this gripping new thriller.

2021-03-11

Spännande, gripande och med en helt oväntad vändning. Bra!

Jennifer Johansson

2020-04-26

Tack Bookmark Förlag för recex!

Sanningen handlar om Maya vars man dör i hennes famn en kväll. Efter begravningen får hon en digital babyvakt för att kunna se hennes dotter när Maya inte är hemma. Men det hon ser chockar henne totalt, hon ser sin döda man. Och när undersökningen av mordet på hennes man påbörjas ännu mer och bevis på att det var samma vapen som dödat hennes syster som hennes man, faller hennes värld samman.

Jag gick in i den här boken och trodde att den skulle få full pott. Det beror mycket på att de två andra böcker jag läst av Coben har varit helt fantastiska. Men något med den här boken störde mig, och jag tror det beror på att den här boken enbart följer Mayas perspektiv. I de två andra böckerna jag läst från honom - Inte ett ord och Främlingen - får vi följa ett stort antal karaktärer med massa perspektiv som gör historien snabb och så svår att släppa. När jag enbart följde Mayas perspektiv kändes det som att mycket av historien kändes onödig, eftersom det inte gav något till själva utredningen.

Men precis som Cobens andra thrillers så är den här egentligen fullspäckad med action, saker händer hela tiden och tvister läggs på konstant. Jag hade rätt svårt för slutet eftersom det kändes så uppenbart och tråkigt, och inte så nytänkande som hans nya böcker har varit. Jag tror helt enkelt att om man ska läsa Cobens böcker ska man läsa dem i ordningen som de är utgivna, eftersom han enbart blir bättre och bättre. Hade jag läst den här först tror jag absolut att den hade fått mer än en trea från mig.

Jag kommer läsa allt som han ger ut i framtiden, men jag kommer nog hålla mig borta från att läsa hans tidigare verk. Rekommenderar dock till dig som vill ha en superspännande thriller som är lätt att hänga med i, även om det är en mängd karaktärer. Och precis som alla hans andra böcker så följer inte den här heller den vanliga tropen med otrohet och mäns våld mot kvinnor, utan är nytänkande i det och kommer på nya idéer.

2020-02-23

Nu har jag läst för många av Coben, jag kan inte längre skilja dem åt.
Helt ok, men inget jag kommer minnas.

Jan Banan

2019-07-14

Jag klarar inte av när författare förstör sin egen spännande uppbyggda berättelse med blajjiga och ologiska slut bara för att uppnå någon slags sensationseffekt. Det spelar ingen roll hur spännande en bok är fram till katastrofslutet, men när den ologiska twisten kommer då tappar jag allt. VARFÖR???

Nina Gustafsson

2018-12-16

En deckare med bra tempo och många vändningar.

A Bookaholic Swede

2018-07-04

Harlan Coben är en författare som är fantastisk på att skriva en spännande thriller. Jag älskar särskilt hans Myron Bolitar-serie. I Sanningen har Coben återigen skrivit en intressant berättelse där ingenting är som det verkar. Jag gillade omedelbart Maya och det var intressant att läsa om hur hon försöker hantera situationen att vara en ensamstående mamma, ex-soldat och på det tillkommer ett mysterium, ett omöjligt mysterium då hon seer något som inte kan vara sant i babykameran. Hennes man dog eller gjorde han? Hon måste ta reda på sanningen och det betyder att konfrontera sitt eget förflutna; hennes uppsägning från armén, hennes systers mord som skedde inte så långt innan innan hennes man mördades och hennes mans brors död för några år sedan. Kan det vara så att de har kopplingar till varandra, eller är allt bara en slump? Och, vem kan hon lita på, det verkar som om många människor runt henne har hemligheter...

Jag kunde inte sluta läsa Sanningen när jag väl hade börjat . På kvällen var jag var fullt inställd på just ett kapitel till men istället läste jag klart den. Boken kanske inte hade lika många överraskningar som i några av Cobens tidigare böcker, men det är fortfarande en alldeles fantastisk bok. Något som Coben är bra på är att skapa huvudkaraktärer man bryr sig om och besynnerliga mysterier. Sanningen är en mycket bra bok, och jag älskade särskilt den sista delen av boken när man börjar inse sanningen. Jag misstänkte slutet men ändå kunde jag inte räknad ut allting som skulle ske.

Jag rekommenderar varmt Harlan Cobens böcker om du gillar bladvändande thrillers med flertalet överraskande vändningar i historien.

Melasbokhylla

2018-05-27

Spännande!

jenny lorefors

2018-05-07

Habil deckare varken mer eller mindre

Karin Johansson

2018-05-01

Så här ska en deckare vara, händer saker hela tiden och i helt andra vinklingar än man hade tänkt sig.

2018-02-19

Mayas man Joe blev brutalt mördad för två veckor sen. När Maya kollar på den digitala babyvakten ser hon plötsligt Joe leka med dottern Lily. Ett samband framkommer mellan det olösta mordet på hennes syster Claire och Joe. Någon gör allt för att sanningen ska bli dold.
🐴
Harlan Coben är en mästare på att skriva böcker med oväntade handlingar, så även denna. Sanningen går ut hårt, jag är fast från första sidan och läser boken i ett svep, det går bara inte att sluta läsa i den. Inget är som jag tror det är, hela tiden ändras spelplanen om. Boken är spännande, oförutsägbar och har ett bra driv. Det enda jag inte gillar med boken är slutet, jag ville det skulle sluta på ett annat sätt. Hur skriver jag inte, så jag inte spoilar något för de som inte läst den än. Snabbt tempo och bra handling gör boken riktigt läsvärd! Jag blir sugen på att se filmen som kommer framöver med Julia Roberts i huvudrollen!

2018-01-10

Det här är den sextonde boken som jag läser av Harlan Coben. Hans serie om sportagenten Myron Bolitar tycker jag är sådär. Men däremot hans fristående böcker tycker jag är mycket bra. Här är en länk till den förra boken som jag läste av honom, Främlingen, och i det inlägget finns även länkar till tidigare böcker.

Den här boken, Sanningen, är den senaste i raden av hans fristående böcker, och den var väl ungefär lika bra som dom tidigare.

Spännande, lättläst, ganska så oförutsägbar med en hel del vändningar i, en del humor i, och snabbläst är boken, och jag kan absolut rekommendera den, precis som hans tidigare fristående böcker.

Grymt spännande, stark och välskriven!