Folkets skönhet : -

1930-tal. Marie växer upp på en fattig gård i Langeland på den danska landsbygden. Barnen är många, pengarna är få och vardagen våldsam. Andra världskriget ändrar allt i tillvaron, de fattiga blir ännu fattigare, men för Marie kommer förändringen med Otto, en ung elektriker som drömmer om storstaden och det moderna livet. Men vilket pris betalar Marie för sin klassresa?Merete Pryds Helles episka släktkrönika har vunnit flera stora priser i Danmark och legat på bästsäljarlistan i över ett år. "Folkets skönhet" fångar 1900-talets moderna kvinnoöden på ett oförglömligt vis och talar till alla som älskar Kristina Sandbergs och Elena Ferrantes romaner.

Kristina Carlsson

2020-09-20

Jag tycker om att läsa böcker skrivna av författare från våra grannländer. Denna danska roman blev jag tipsad om i bokhandeln. Handlingen skildrar Marie som växer upp i en barnrik familj på Langeland under 1900-talet. Livet var fattigt, arbetsamt och torftigt. Vi följer Marie när hon konfirmeras, på hennes första arbete, när hon förlovar sig, gifter sig och får barn och villa. Det låter kanske som en trist och förutsägbar handling, men det är det verkligen inte, för som läsare får vi följa Marie i både lyckliga och i helt fruktansvärde situationer och hela tiden i ett myller av släktingar och vänner som för handlingen framåt.

Maria Nordström

2019-12-31

Det bästa jag läst på länge. Så starkt om en flickas uppväxt på 1930- och 1940-talen på Langeland i Danmark. Det är svält, våld, incest och en stor barnaskara. Så blir flickan Marie uppvaktad av Otto. De gifter sig och Otto utbildar sig till elektriker. Det får helt andra ekonomiska möjligheter. Otto kan försörja familjen och Marie blir hemmafru. De får två barn som de tycker är lagom och de bygger villa utanför Köpenhamn. Marie trivs ändå inte med tillvaron. Boken bygger på författarinnans mors historia men är ändå skönlitterär.

Lovisa Ståtenhag

2019-12-27

Släktskildring som börjar på landet i Danmark på 30-talet. Lite mycket grova skildringar, men det förstärker känslan av danskhet. Vi får följa ett kvinnoöde från barndom i fattig landsbygd och misär till det moderna livet på 60-talet. Bra påminnelse om hur krävande livet som kvinna och klassresenär kunde vara i den här tiden.

Liknar Kristina Sandbergs trilogi om hemmafrun Maj i folkhemmet. Verkligheten är oftast grå och dassig och storyn lyfter aldrig riktigt, men det kanske är meningen - man ska känna hur synd det var om hemmafruarna.

Plus för att den är baserad på en verklig familj.

Ångrar att jag inte läste den på danska, det hade förstärkt nöjet.

Henrik Johansson

2019-10-15

Från mörker och elände till ljus och möjligheter. Om det inte vore för patriarkatet. Välskrivet om välfärdssamhällets framgång men ändå misslyckande

Ingrid Lindblad

2019-09-01

Fick boken av väninna och hade inte hört talas om den danska storsäljare. Medryckande om en ung kvinna på 30- och 40-talet som växer upp i fattigt bondesamhälle och hur tiden tar henne in i familjelivet och livet i Köpenhamn.
Läsvärd och otäckt om hur kvinnor och barn behandlades.

Så tacksam över att inte ha vuxit upp som kvinna under 30-talet (eller tidigare). Bra skildring.

Camilla Callenmark

2019-01-09

Läsvärd om en familjs uppväxt från 30-talet.