Folk som sår i snö

Harnesk, Tina

| 2022

NOMINERAD TILL ÅRETS BOK 2023Ingen ska komma och berätta för Máriddja när hon ska dö och ingen kan dra ur 85-åringen sanningen om cancerdiagnosen hon fått.  Särskilt maken Biera måste hållas ovetande. Den enda hon kan anförtro sig åt är Siri, en växeltelefonist i den nya telefonapparatmaskinen som gubben skaffat bakom hennes rygg.  Kajs mamma är död utan att ha yppat sin hemlighet. Kan Norrbotten ge Kaj en plats att slå rot och kommer Mimmi våga be honom om det hon längtar efter mer än allt? För sägnen säger att ingenting får kallas vid sitt rätta namn för då kan allt gå förlorat. Det börjar med andra ord bli hög tid att tjuvskjuta en älg. Och tända på en lada. TINA HARNESK (född 1984) arbetar till vardags som biblioteksassistent och bor på ett berg utanför Arvidsjaur med sin man och barn. Hon är uppvuxen i Jokkmokk. Folk som sår i snö är hennes debut.NOMINERAD...

Om du upplever den trög i början, håll ut! Fantastisk bok.

Jättefin bok! Vackert språk, de sorgliga delarna träffar rakt in i mamma-hjärtat. Lite minus för ganska uppenbart slut, men oavsett otroligt läsvärd!

Inger Sand-Wallin

2024-02-13

Den bästa bok jag läst 2023! Helt underbar.

Marie-Anne Eriksson

2024-02-08

🔴🟠🟡🟢🔵

Den lever upp till mina förväntningar!
Det här är en bok som jag har hört så mycket bra om så det var med blandade känslor jag tog mig an den.

Men jag behövde inte vara orolig, "Folk som sår i snö" är en väldigt bra bok. Kanske inte riktigt en fullpoängare men nära på. Jag upplevde den som lite trög att komma in i men när jag vant mig vid språket och melodin var det svårt att sluta. Boken är något så ovanligt som både vacker, humoristisk och sorgsen på samma gång, lite tragikomisk. Máriddja förgyller verkligen läsningen. Hennes raka kommunikation, små visdomsord och för att inte tala om hennes samtal med Sire, de är helt underbara.

Det är svårt att tro att detta är Tina Harnesks debutroman. Språket flyter, ja nästan böljar fram som vattnet i en sjö eller gräset på en äng, det blir nästan lite poetiskt. Hennes sätt att skildra miljöerna, människorna, den samiska kulturen med alla sina traditioner och sägner är otroligt vackert. Jag hoppas att det snart kommer en ny bok. Måste även ge en eloge till uppläsaren, Patricia Fjellgren, hon gör det med bravur.

En underbar bok, unik i sitt slag. Fantastiskt målande språk med en långsam berättarstil som passar historien perfekt. Rekommenderas varmt, dessa karaktärer kommer följa dig långt efter att sista raden är läst. Ett extra plus om man lyssnar, då inläsarens sjungande norrbottniska matchar perfekt. Jag lovar dig skratt och eftertanke, en berättelse som engagerar.

Esther Rooth

2024-01-11

Annorlunda bok som ger en charmig inblick i samisk kultur. Lite förutsägbart slut. Inläsaren gör med sin röst berättelsen ännu finare.

Nina Gustafsson

2023-11-12

En härlig envis gammal kvinna försöker desperat få ett avslut innan det är för sent. Bitvis får vi en förståelse för hennes sorg och bakgrund. En fint berättad historia med ett språk som är mycket träffsäkert. Vilken debut!

Henrik Johansson

2023-07-26

En alldeles fantastisk berättelse om ursprung, om vilsenhet och att hitta hem.

2023-03-24

Så vackert, så varmt och kärleksfullt och samtidigt så sorgset och tragikomiskt. Allt med ett språk som förmedlar känslor till både människor och natur. Är det något alldeles särskilt med det norrländska eller är det jag som suger upp det utöver det vanliga?

Gabriella Idril

2023-03-22

Jag älskar denna bok om samer. En riktig bladvändare.

Anna Blomgren

2023-02-05

Helt fantastisk bok!

inger ericsson

2023-02-01

Högsta betyg till en bok som får mig att både skratta och gråta.

Ann Ombäck

2023-01-22

En fantastisk bra bok!

2023-01-12

Betyg: 5 av 5 - 📚 - Den här romanen, Folk som sår i snö, är skriven av den debuterande författaren Tina Harnesk. Och enligt mig så är det en helt fantastisk debutbok. En helt enastående roman, som är mycket välskriven, innehåller underbara karaktärer, ett härligt språk, och med ovanliga liknelser i. Det är även härlig humor i boken, men den är också väldigt sorglig. Gripande och berörande är den, och väldigt intressant med fakta och historia om samer. Jag blev helt tagen av boken, och det är en sån bok som jag kommer att bära med mig, och minnas länge. Jag lyssnade på större delen av boken, och den var mycket bra inläst av Patricia Fjellgren. Rekommenderar varmt boken Folk som sår i snö. Och jag ser fram emot förhoppningsvis fler böcker av Tina Harnesk.

2023-01-05

Åh, en sån fin bok!
Den är en ordrik liten utmaning till att börja med och kräver din uppmärksamhet, men det är värt det.
Har skrattat högt (!), lärt mig massor och tårarna har runnit.

Máriddjas samtal med ”växeltelefonisten” (Siri) är både roande och mycket sorgliga.

Rekommenderas varmt.
🌟🌟🌟🌟🌟

PS Jag lyssnade (mycket bra uppläsning), men ska nu köpa boken på riktigt (pappersformat), för att ha den kvar.

Kaffeläsaren

2022-12-07

En bok som inte bör missas!

Folks som sår i snö är en bok jag nästan var lite rädd för att börja läsa på grund av mina höga förväntningar på den. Skulle den leva upp till det eller skulle jag bli lite besviken? Det visade sig ganska snart att den till och med överträffade mina förväntningar! Jag gillade allt med den här! Språket är underbart, karaktärerna är unika och fascinerande och sen humorn som glimrar fram mellan sidorna. Máriddjas djupa diskussioner med Siri i telefonen är bara för härliga och får mig flera gånger att skratta högt. Boken har en allvarlig underton i sin berättelse och det är ganska tragiskt på flera sätt i historien, men det balanseras så väl att det aldrig blir tungt och jobbigt att läsa. Författarens beskrivningar av miljöerna och språket fick mig att känna ett sug efter att bo långt upp i Norrbotten, så jag var tvungen att kasta mig på Hemnet och lusläsa husannonser efter lämpliga objekt. Folk som sår i snö är en debutroman och det är lite svårt att tro, allt är så välgjort och bra skrivet och det känns som att författaren aldrig gjort annat än att skriva böcker. Den här läsupplevelsen kommer leva kvar hos mig länge och den är helt klart en av årets bästa böcker!

2022-10-03

Det här var en underbar berättelse. Jag har skrattat högt, haft en klump av tårar i halsen, blivit förbannad, glad och allt däremellan.

Tina berättar både berörande, lättsamt och målande - allt på samma gång. Tycker att språket i boken bitvis är poetiskt och jag vill inte att berättelsen ske ta slut. Karaktärerna känns levande och Máriddja är en ny favorit. Hon är rak, ärlig och en sådan kvinna som det behövs fler av i vårt samhälle. Jag är fast bara några sidor in i boken, fast i Máriddjas värld, uppe i norr.

Boken är en skildring av livet i norr, av den samiska kulturen, hur de äldre samerna minns tvångsförflyttningar, att inte känna till sin historia, av händelser och livsöden.

Har du inte läst Tinas bok så hoppas jag att du gör det! Den är fantastisk! Absolut fantastisk!