Folk och rövare i Kamomilla stad

Egner, Thorbjörn

| 1999

En ny upplaga med berättelsen om de tre rövarna Kasper, Jesper och Jonatan och alla de andra invånarna i Kamomilla stad. Boken utkom första gången 1955 och har sålts i flera hundratusen exemplar och som pjäs har den spelats över hela världen. Längst bak i boken finns de kända visorna med både noter och text.En barnboksklassiker att återvända till - om och om igen.Den kände norske författaren Thorbjörn Egner var inte bara författare, utan också tecknare, grafiker, bokkonstnär, vissångare och scenograf. Sina största framgångar i Sverige har han haft med Klas Kättermus, Folk och rövare i Kamomilla stad och Karius och Baktus. Finns även som pjäs och barnopera

Lilla Peggy

2024-01-09

Den här berättelsen hade varit intetsägande om det inte var för dess tre dåliga karaktärer. Det är de tre rövarna Kasper, Jesper och Jonatan som skapar spänning. Vi är med när de rövar hem mat till sig själva och till sitt lejon. Vi är med när de både rövar och rövar tillbaka Tant Sofia. Vi är med när de blir häktade, men också när de utför en tapper bragd så att alla deras tidigare brott plötsligt blir förlåtna. Berättelsen innehåller en hel del visor, som jag tyvärr inte kan melodierna till. Men på något märkligt sätt fick jag ändå dessa texter att bli sångbara.

bra och spännande:D

bra och spännnande

Katarina Sjöö

2011-04-26

briljant.

Denna bok gillade jag som barn. Vi gjorde även en teater pjäs på den i skolan..

Josefine Ejebjörk

2010-05-31

Ännu en gammal klassiker från barndomsåren. Kommer ihåg att vi hade den även på kasett. Försöker komma ihåg hur rövarlåten går.

2010-02-27

Men det var inte denna nya upplaga jag läste som barn och därefter för mina barn.

Maria Nordström

2010-02-09

En bok min son vill höra om och om igen.

Elis

2010-01-09

Jag tycker att det är en rolig bok och den slutar lyckligt. Den lockar till skratt ibland.