Folk med ångest

Backman, Fredrik

"En man som heter Ove"-författaren Fredrik Backman är tillbaka med sin sannolikt bråkigaste roman hittills. "Folk med ångest" är en orimligt stökig komedi om ett gisslandrama på en lägenhetsvisning, där en misslyckad bankrånare låser in sig med en överentusiastisk fastighetsmäklare, två bittra Ikea-missbrukare, en elak mångmiljonär, en sorgsen tant, en höggravid kvinna, en jobbig jävel och ett kaninhuvud. Till slut ger rånaren upp och släpper alla i gisslan, men när polisen stormar lägenheten är den...tom. I en serie dysfunktionella vittnesförhör efteråt får vi höra allas version av vad som egentligen hände, varpå ett klassiskt pusselmysterium utvecklar sig kring frågorna: Hur lyckades rånaren fly? Varför är alla så arga? Och vad är det egentligen för FEL på folk nuförtiden? FREDRIK BACKMAN (född 1981) har sedan debuten 2012 blivit ett internationellt fenomen. Fem av hans böcker har...

Nenne No

2023-12-22

Inleder på det klassiska viset när det gäller svenska, komiska författare: man försöker extremt hårt hitta ett roligt sätt att skriva boken, som man gjorde i sitt genombrott, men det blir bara krystat. Det funkade inte alls i Britt-Marie. Det stör oerhört i den här boken ända fram tills man läst halva ungefär. Först då hittar den sin egen röst och sitt tempo. Först då börjar den kännas läsvärd. Sen blir den bättre och bättre. Skönt det.

Ida Blohm

2022-12-29

Riktigt bra! Läs!

Maria B

2022-07-05

En i grunden väldigt fin historia med ett viktigt budskap, men framställd på ett lite väl tramsigt sätt, i mitt tycke. Jag gillar Fredrik Backman och det jag hittills läst av honom, men det här blev segt och kändes i stora drag som publikfrieri.

Helena Rasmusson

2022-05-20

Så bra! Han kan verkligen sätta ord på känslor! Tårarna trillar & skrattet bubblar om vartannat! Den är så varm & fin! Läs!

2022-04-02

Folk med ångest har stått ett tag i hyllan och väntat på att bli läst. Nästan tre år, faktiskt. Trots att Fredrik Backman är en stor favorit så har den inte lockat jättemycket. Beskrivningen - en orimligt stökig komedi - i kombination med omslaget har nog fått mig att tro att det skulle vara något buskisliknande och det gillar jag inte. Så fel man kan ha.

Den korta versionen av det här inlägget skulle kunna vara bara "Jävla Backman". Jag förstår verkligen inte hur karln lyckas med att skriva så här. Varenda gång. Det är som att han har en direktlänk till hjärtat. Han är en mästare på att formulera självklarheter så att de känns som ett slag i magen. Boken är så full av tänkvärda meningar, som jag skulle vilja brodera på små tavlor, att jag ger upp redan på sidan 39.

Folk med ångest är så väldigt mörk, men i stället för att man sjunker så får man flytkraft. Precis som en bok av Fredrik Backman ska vara, bara lite mer högljudd och galen.

OBS! Detta är en kraftigt förkortad text. Hela finns på min blogg https://bokslut.blogspot.com/2022/04/bok-folk-med-angest-av-fredrik-backman.html

Hanna

2022-02-21

Snyggt skriven där Backman lyckas väva samman alla karaktärer till varandra. Likt Björnstad-trilogin ger han små ledtrådar och skapar nyfikenhet genom hela boken.

Matilda Persson

2022-01-08

Även om man redan har sett serien med samma namn på Netflix så tycker jag att man ska läsa boken, för Backman skriver på ett sätt som inte går att överföra till TV. Sättet han skriver på är en av anledningarna till att jag älskar hans böcker men även hur han på ett vackert sätt lyfter mörka ämnen utan att det känns nattsvart och tungt.

Folk med ångest är en varm och rolig bok fylld av vändningar där humor varvas med allvar. Även om karaktärerna till en början är ganska jobbiga så börjar man älska varenda en av dem i slutet. Boken är inte riktigt lika bra som En man som heter Ove men den är bra. Slutet var något utdraget men i övrigt har jag ingenting att klaga på.

Anna Kreissl

Christian Bergman

2021-05-26

Cissi

2020-12-15

Har haft svårt att slita mig från den här boken, har liksom dragits till den sedan jag började läsa den förra veckan. Igår kväll kunde jag inte sluta läsa förens jag kommit till sista sidan. Det är den här läsglädjen jag har saknat, länge. Som ni förstår så älskade jag den här boken, allt med den, språket, karaktärerna, historierna, de oväntade (och väntade) vändningarna, humorn och allvaret i en underbar mix!

Cornelia Eriksson

2020-10-15

Så snurrig men knyts ihop på ett uppskattat vis. Gillade att inse att mina förväntningar inte stämde. Inte i klass med Ove men helt klart läsvärd om man gillar Backmans sätt att skriva, vilket jag gör.

Amanda Sköldenäs

2020-09-24

Underbar komedi där man får möta många olika sorters personer med fantastiska personligheter.

Z

Zandra Gustavsson

2020-07-12

Okej bok, inte lika bra som Fredrik Backmans andra böcker.

O

Ove Wall

2020-05-25

Bitvis oerhört pratig historia som har mycket lite av Fredrik Backmans torra och lätt dolda humor. Ännu mindre blir det men en inläsare som gör allt för att hjälpa lyssnaren att hitta det roliga. Så prövande att jag bara orkade 30 %.

Erika M

2020-05-19

Inte lika bra som ”En man som heter Ove”. Lite forcerad och hysterisk.

Beas bokhylla

2020-04-19

Ännu en underbar bok av Backman. Riktigt underhållande som vanligt!

Johanna Söderberg

2020-04-13

Väldigt rolig!

2020-04-09

Ok, bäst att hänga med nu. ”Folk med ångest” är en roman där det händer många saker. Ett gisslandrama på en lägenhetsvisning där den misslyckade bankrånaren låser in sig med en fastighetsmäklare, två bittra IKEA-missbrukade, en sorgsen tant, en gravid kvinna, en jobbig jäkel och ett kaninhuvud.
När rånaren ger upp, släpper alla i gisslan och polisen väl stormar lägenheten så är den tom.. var tog rånaren vägen?

Det här är en skruvad roman, en roman där allt hänger ihop på ett märkligt sätt, fastän man kanske inte tror det. En roman som både lockar till skratt och till gråt. Boken är lättläst och går rätt fort att läsa, men jag finner den något rörig och med en massa personer att hålla reda på. Fredrik Backman har ett speciellt sätt att berätta historier på helt klart och jag funderar på hur han kommer på och får ihop allt.

Är boken läsvärd? Absolut.

D

Douglas Adolfsson

2020-04-07

Ännu en bra bok av Backman! :)

Mimmi Leander

2020-03-28

Skrattar, blir berörd och överraskand!

Nina Gustafsson

2020-03-24

Backman har verkligen sin egen stil och jag har uppskattat den i flera av hans böcker. Den här historien är ofta förvirrande och oengagerade trots eller just på grund av sin humor. Det blir lite mycket av det goda. Delar av den är dock tänkvärd och resulterar i ett medelbetyg.

Frida Tosterud

2020-02-04

Tänkvärd och underhållande, en riktigt bra bok

Marie Bonnevier

2020-01-29

Ännu en fullträff av Fredrik Backman. Med humor, underfundighet och djup beskriver han människor på ett mycket personligt sätt. Lite knepig tycker jag den var innan man kommer in i boken, men sedan blir den bara bättre. I den här boken finns det även en gåta - hur lyckades rånaren egentligen fly? Det grunnade jag en del på... Rekommenderas!

Marie Bonnevier

2020-01-29

2020-01-25

Backman skriver underhållande men träffar djupt. Det är mänskligt och sårbart, och alldeles underbart!

Eva Pettersson

2020-01-20

Folk med ångest av Fredrik Backman inleds med ett misslyckat rånförsök (på grund av att banken visade sig vara kontantfri!), som får rånaren att fly in på en lägenhetsvisning och utan att egentligen mena det ta samtliga spekulanter på visningen som gisslan. När gisslandramat är över, gisslan har släppts fri, och polisen tar sig in i lägenheten för att gripa rånaren är denne spårlöst försvunnen. Under resten av boken får vi följa polisernas förhör med de olika personer som varit med i gisslandramat, växelvis med att vi får följa skeendet inne i lägenheten, från gisslandramats början till slut, ur de olika huvudpersonernas perspektiv, för att vi till slut ska få svaret på frågan hur rånaren egentligen lyckades gå upp i rök.

Jag blev faktiskt ganska besviken på denna bok. Under senare tid har Fredrik Backman blivit en av mina favoritförfattare, och jag uppskattar verkligen hans sätt att blanda humor med allvar, så att man sätter skrattet i halsen medan man läser, och inte minst hans träffsäkra beskrivningar av människors känslor, utifrån de ensammas och utsattas perspektiv.

Även Folk med ångest innehåller de ingredienser som utmärker Fredrik Backmans författarskap. Dock är den lite för mycket åt det absurda hållet för min smak, där de första två tredjedelarna av boken mest består av slapstick-liknande humor och osannolika karaktärer och händelseförlopp, med många upprepningar i texten som känns tjatiga. Det är först under den sista tredjedelen av boken som jag verkligen fastnar för såväl karaktärer som handling, och får en djupare känsla för de personer som figurerar i boken, samtidigt som jag verkligen vill veta hur rånaren kunde lyckas undkomma polisen trots att dessa omringat lägenheten.

jessicasshelfies

2020-01-16

Jag borde anat att det här inte var något för mig när jag såg omslaget, men det fanns inget annat i Låna och läs, så jag rafsade åt mig den här. Handling: Efter ett misslyckat bankrån gömmer sig rånaren i en lägenhet där det råkar vara visning. Knaserier följer (se omslag). Boken har många karaktärer, och varenda en ska ha en ångest som ska lösas i slutet. Det blir för mycket. När jag trodde boken var slut så kom typ åtta olika epiloger.
Jag blir utmattad av att läsa en bok där varenda mening är tänkt att vara rolig eller underfundig. Men det kan också vara att jag är en grumpy old lady. Den får en trea för att den är ju rolig. Bara lite FÖR.

Annione H

2020-01-07

Med ett språk jag avundas sätter Backman ännu en gång ord på känslor och tankar som nog finns hos de flesta. Det är en vindlande berättelse om beröringspunkter i livet och hur människor tar på sig förväntade roller och formas därefter. Jag var i känslosvall under hela läsningen och är fortsatt berörd när jag tänker på innehållet i efterhand.
Tack för boken Mr Backman!

fredrik spele

2019-11-17

Finurlig och trevlig som hans andra böcker

Bjoern P

2019-11-09

Skriven med en sådan härlig finess.....

Karolin L

2019-11-01

Helt fantastisk bok!

villa-freja.se

2019-10-12

Briljant, tokig, finurlig, underfundig, humoristisk, allvarlig och sorglig. Allt på samma gång. Han har med andra ord gjort det igen, Fredrik Backman.

Monica Brandts

2019-10-02

Det är en fantastiskt bra bok. Backman är en ordets mästare. Skriver så vackert, underfundigt, sorgligt, humoristiskt och klurigt. Han sätter verkligen huvudet på spiken på sina karaktärer.

Therese

2019-08-31

Det här var den bästa bok jag läst på länge! Allvarlig och stundtals sorglig, men samtidigt humoristisk och finurlig. Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att hålla koll på alla vändningar och riktigt uppskatta författarens sätt att skriva. Men det är det värt. Ingenting lämnas åt slumpen och varenda ord finns med av en anledning. Tunga livsdomar förpackade i en lättillgänglig och humoristisk kontext.

Jessica Molén

2019-08-30

Berör mig så fantastiskt att tårarna rinner av sorg och skrattet bubblar av glädje. Beskrivningarna av människorna och deras upplevelser är skrivna med en kärlek som genomsyrar varje ord och livets magi sveper runt mig som en mjuk filt. Allt är nära. Ingen är alltid hel.

Isa Alvbåge

2019-08-30

Fick lov att lägga ifrån mig den flera gånger för att historien verkligen kröp under skinnet på mig. Backman förmedlar verkligen mänskligheten hos karaktärerna och ingen är ond eller god, bara mänskliga. Önskar att denna lästes av alla högstadieelever.

Brabocker_books

2019-08-23

Berättelsen handlar om flera olika personer, men kanske främst om en rånare.
Rånaren, som aldrig tidigare utfört en rån, försöker sno en exakt summa pengar till ett specifikt ändamål från en kontantfri bank. Flyr därefter rakt in i en lägenhetsvisning och blir sedan tvungen att ta personerna på visningen som gisslan. När polisen långt senare stormar lägenheten är rånaren spårlöst borta! Boken växlar mellan att vi får följa polisens vittnesförhör, samt återblickar till vad som egentligen hände i lägenheten. Vart tog rånaren vägen och vem var rånaren? Vilken av vittnenas version är den sanna? Kommer poliserna att kunna lösa mysteriet?
Den här boken är lite mer "svårläst" än Backmans tidigare böcker. Det är många långa meningar och mycket detaljer att hålla reda på. Alla karaktärer bär på något inom sig, vemod och humor blandas skickligt och författaren låter inte någon känsla ta överhanden. Historien vävs ihop på ett både finurligt och vackert sätt. Det är en underfundig pusseldeckare samtidigt som det är en varm berättelse om trasiga människor som gör så gott som de kan för att leva.
Det här är en bok man kan läsa flera gånger och upptäcka nya saker i. Läs den när du har lite extra tid, tid att läsa långsamt och reflektera.

Ingrid Svantesson

2019-08-22

Galet rolig

Sofi W

2019-08-05

Ännu en härlig samling karaktärer från Fredrik Backman. Det är underfundigt och hans språk är roligt på ett lite intellektuellt sätt. En berättelse där karaktär efter karaktär får visa sitt sanna jag och givetvis slutar det på bästa tänkbara sätt.

Emmalinnea

2019-07-29

Backmans bästa sedan "En man som heter Ove" - eller kanske till och med bättre. Förvirrande, men underbar. Alla som någonsin har haft ångest lär känna igen sig och skratta gott.

Julia Gedin

2019-07-15

Fantastiskt språk och klockrena meningar. Spännande historia som är orimlig som vanligt, här med helt ombytta roller och faktiskt oväntade händelser. Däremot blir komiken lite för mycket för mig, det blir liksom lite tramsigt. Boken skulle göra sig bra som en komedi helt klart, dock.

Eva Sten

2019-05-26

Fredrik fångar vardagen på ett fantastiskt sätt. Humor och tänkvärdhet - en perfekt kompott av det lilla, stora, och allt där emellan.

Helena R

2019-05-20

Fredrik Backman fortsätter att beskriva helt vanliga människor som gör helt vanliga saker. Denna gång ville han skriva en komedi och även om det finns ställen som bjuder till skratt är boken också full av tänkvärda avsnitt om föräldraskap, psykisk ohälsa, saknad och om att bara vara en människa.

Att bara vara en människa är ett genomgående tema i Backmans böcker. Att vi alla är komplexa, formade av våra tidigare erfarenheter. I denna bok låter han 9 främlingar låsas in i en lägenhet och när tiden går lär de alla känna varandra under ytan, något som ger dem förståelse för varandra.

Hur han lyckas binda ihop historien för alla är anmärkningsvärt, personerna vet inte vilka relationer de har med varandra innan allt börjar, och i vissa fall är det okänt för dem även när denna delen av historien är slut. Det är fint berättat och det flyter på bra. Dock är det en del Backman-formuleringar, men för egen del tyckte jag att det var mer nedtonat i denna bok än tidigare böcker.

Också, ni vet när en sitter med papper och penna bredvid när en läser en bok? Detta för att kunna ta med sig citat som gillas lite extra. Det var svårt med denna bok, jag ville citera allt, där är så många fina tankar och formuleringar gömda mellan handling om gisslandramat. Om det nu är ett gisslandrama boken handlar om.