Folk med ångest

Backman, Fredrik

"En man som heter Ove"-författaren Fredrik Backman är tillbaka med sin sannolikt bråkigaste roman hittills. "Folk med ångest" är en orimligt stökig komedi om ett gisslandrama på en lägenhetsvisning, där en misslyckad bankrånare låser in sig med en överentusiastisk fastighetsmäklare, två bittra Ikea-missbrukare, en elak mångmiljonär, en sorgsen tant, en höggravid kvinna, en jobbig jävel och ett kaninhuvud. Till slut ger rånaren upp och släpper alla i gisslan, men när polisen stormar lägenheten är den...tom. I en serie dysfunktionella vittnesförhör efteråt får vi höra allas version av vad som egentligen hände, varpå ett klassiskt pusselmysterium utvecklar sig kring frågorna: Hur lyckades rånaren fly? Varför är alla så arga? Och vad är det egentligen för FEL på folk nuförtiden? FREDRIK BACKMAN (född 1981) har sedan debuten 2012 blivit ett internationellt fenomen. Fem av hans böcker har nått...

Fantastiskt språk och klockrena meningar. Spännande historia som är orimlig som vanligt, här med helt ombytta roller och faktiskt oväntade händelser. Däremot blir komiken lite för mycket för mig, det blir liksom lite tramsigt. Boken skulle göra sig bra som en komedi helt klart, dock.

Fredrik fångar vardagen på ett fantastiskt sätt. Humor och tänkvärdhet - en perfekt kompott av det lilla, stora, och allt där emellan.

Fredrik Backman fortsätter att beskriva helt vanliga människor som gör helt vanliga saker. Denna gång ville han skriva en komedi och även om det finns ställen som bjuder till skratt är boken också full av tänkvärda avsnitt om föräldraskap, psykisk ohälsa, saknad och om att bara vara en människa.

Att bara vara en människa är ett genomgående tema i Backmans böcker. Att vi alla är komplexa, formade av våra tidigare erfarenheter. I denna bok låter han 9 främlingar låsas in i en lägenhet och när tiden går lär de alla känna varandra under ytan, något som ger dem förståelse för varandra.

Hur han lyckas binda ihop historien för alla är anmärkningsvärt, personerna vet inte vilka relationer de har med varandra innan allt börjar, och i vissa fall är det okänt för dem även när denna delen av historien är slut. Det är fint berättat och det flyter på bra. Dock är det en del Backman-formuleringar, men för egen del tyckte jag att det var mer nedtonat i denna bok än tidigare böcker.

Också, ni vet när en sitter med papper och penna bredvid när en läser en bok? Detta för att kunna ta med sig citat som gillas lite extra. Det var svårt med denna bok, jag ville citera allt, där är så många fina tankar och formuleringar gömda mellan handling om gisslandramat. Om det nu är ett gisslandrama boken handlar om.

Jag förstår inte alls lovorden denna bok har fått av tidigare recensenter. I mitt tycke är detta endast ett hysteriskt, poänglöst tjattrande från första sidan till sista. Kan mycket väl vara det sämsta jag lyssnat på och betygs 1:an är i överkant.

2019-05-05

Tragik i botten som lyses upp och blandas med komedi och ett gäng överdrivna karaktärer (som alla har drag man känner igen sig i, givetvis). Jag skrattar. Jag gråter. Jag berörs. Som alltid med Herr Backman. Tack.

Lysande, underhållande & skickligt skriven!

2019-05-03

Betyg: 5 av 5.

Och Fredrik Backman har gjort det igen. Han har skrivit ännu en bok som fick mig att både skratta och gråta. Jag tror att han skulle kunna skriva vad som helst, till exempel en manual eller ett recept, och jag skulle bli berörd.

Det här är Fredriks nionde bok, och jag har förstås läst dom alla. Alla har alldeles självklart fått det högsta betyget av mig. Och alla har fått mig att både gråta och skratta, och det är faktiskt inte så ofta som böcker får mig till det.

Här är länkar till mina recensioner av Backmans åtta tidigare böcker: En man som heter Ove, Saker min son behöver veta om världen, Min mormor hälsar och säger förlåt, Britt-Marie var här, Björnstad, Och varje morgon blir vägen blir vägen hem längre och längre, Vi mot er, och Ditt livs affär.

Som sagt, Fredrik Backman är så oerhört bra, oavsett vad han skriver. Det första jag läste av honom, en text i hans dåvarande blogg hos Café, som heter Personligt meddelande som han skrev 2011, gick rätt in i hjärtat, och sen dess har jag försökt att läsa allt han skriver. Följer även honom på Instagram, Facebook, och Twitter. Kan även rekommendera hans Sommar-program från 2017.

Författarens helt nya bok, Folk med ångest, är en helt underbar bok. Den fick mig att skratta många gånger, och jag satt även med tårar i ögonen många gånger. Men det är även en lite klurig historia, som inte alls på något sätt var förutsägbar. Den beskriver alla människor med så mycket kärlek. Och den har så oerhört hög igenkänningsfaktor. Jag blev så otroligt berörd av boken, som verkligen är en sån bok som jag kommer att bära med mig, och tänka på.

Det finns aldrig tillräckligt med ord att beskriva Fredrik Backmans böcker, och det finns aldrig tillräckligt höga betyg att ge dom. Jag säger bara att läs boken Folk med ångest, och läs allt som han skriver.