Folk med ångest

Backman, Fredrik

"En man som heter Ove"-författaren Fredrik Backman är tillbaka med sin sannolikt bråkigaste roman hittills. "Folk med ångest" är en orimligt stökig komedi om ett gisslandrama på en lägenhetsvisning, där en misslyckad bankrånare låser in sig med en överentusiastisk fastighetsmäklare, två bittra Ikea-missbrukare, en elak mångmiljonär, en sorgsen tant, en höggravid kvinna, en jobbig jävel och ett kaninhuvud. Till slut ger rånaren upp och släpper alla i gisslan, men när polisen stormar lägenheten är den...tom. I en serie dysfunktionella vittnesförhör efteråt får vi höra allas version av vad som egentligen hände, varpå ett klassiskt pusselmysterium utvecklar sig kring frågorna: Hur lyckades rånaren fly? Varför är alla så arga? Och vad är det egentligen för FEL på folk nuförtiden? FREDRIK BACKMAN (född 1981) har sedan debuten 2012 blivit ett internationellt fenomen. Fem av hans böcker har nått...

Ok, bäst att hänga med nu. ”Folk med ångest” är en roman där det händer många saker. Ett gisslandrama på en lägenhetsvisning där den misslyckade bankrånaren låser in sig med en fastighetsmäklare, två bittra IKEA-missbrukade, en sorgsen tant, en gravid kvinna, en jobbig jäkel och ett kaninhuvud.
När rånaren ger upp, släpper alla i gisslan och polisen väl stormar lägenheten så är den tom.. var tog rånaren vägen?

Det här är en skruvad roman, en roman där allt hänger ihop på ett märkligt sätt, fastän man kanske inte tror det. En roman som både lockar till skratt och till gråt. Boken är lättläst och går rätt fort att läsa, men jag finner den något rörig och med en massa personer att hålla reda på. Fredrik Backman har ett speciellt sätt att berätta historier på helt klart och jag funderar på hur han kommer på och får ihop allt.

Är boken läsvärd? Absolut.

Ännu en bra bok av Backman! :)

Skrattar, blir berörd och överraskand!

Backman har verkligen sin egen stil och jag har uppskattat den i flera av hans böcker. Den här historien är ofta förvirrande och oengagerade trots eller just på grund av sin humor. Det blir lite mycket av det goda. Delar av den är dock tänkvärd och resulterar i ett medelbetyg.

Tänkvärd och underhållande, en riktigt bra bok

Marie Bonnevier

2020-01-29

Ännu en fullträff av Fredrik Backman. Med humor, underfundighet och djup beskriver han människor på ett mycket personligt sätt. Lite knepig tycker jag den var innan man kommer in i boken, men sedan blir den bara bättre. I den här boken finns det även en gåta - hur lyckades rånaren egentligen fly? Det grunnade jag en del på... Rekommenderas!

Marie Bonnevier

2020-01-29

2020-01-25

Backman skriver underhållande men träffar djupt. Det är mänskligt och sårbart, och alldeles underbart!

Eva Pettersson

2020-01-20

Folk med ångest av Fredrik Backman inleds med ett misslyckat rånförsök (på grund av att banken visade sig vara kontantfri!), som får rånaren att fly in på en lägenhetsvisning och utan att egentligen mena det ta samtliga spekulanter på visningen som gisslan. När gisslandramat är över, gisslan har släppts fri, och polisen tar sig in i lägenheten för att gripa rånaren är denne spårlöst försvunnen. Under resten av boken får vi följa polisernas förhör med de olika personer som varit med i gisslandramat, växelvis med att vi får följa skeendet inne i lägenheten, från gisslandramats början till slut, ur de olika huvudpersonernas perspektiv, för att vi till slut ska få svaret på frågan hur rånaren egentligen lyckades gå upp i rök.

Jag blev faktiskt ganska besviken på denna bok. Under senare tid har Fredrik Backman blivit en av mina favoritförfattare, och jag uppskattar verkligen hans sätt att blanda humor med allvar, så att man sätter skrattet i halsen medan man läser, och inte minst hans träffsäkra beskrivningar av människors känslor, utifrån de ensammas och utsattas perspektiv.

Även Folk med ångest innehåller de ingredienser som utmärker Fredrik Backmans författarskap. Dock är den lite för mycket åt det absurda hållet för min smak, där de första två tredjedelarna av boken mest består av slapstick-liknande humor och osannolika karaktärer och händelseförlopp, med många upprepningar i texten som känns tjatiga. Det är först under den sista tredjedelen av boken som jag verkligen fastnar för såväl karaktärer som handling, och får en djupare känsla för de personer som figurerar i boken, samtidigt som jag verkligen vill veta hur rånaren kunde lyckas undkomma polisen trots att dessa omringat lägenheten.

jessicasshelfies

2020-01-16

Jag borde anat att det här inte var något för mig när jag såg omslaget, men det fanns inget annat i Låna och läs, så jag rafsade åt mig den här. Handling: Efter ett misslyckat bankrån gömmer sig rånaren i en lägenhet där det råkar vara visning. Knaserier följer (se omslag). Boken har många karaktärer, och varenda en ska ha en ångest som ska lösas i slutet. Det blir för mycket. När jag trodde boken var slut så kom typ åtta olika epiloger.
Jag blir utmattad av att läsa en bok där varenda mening är tänkt att vara rolig eller underfundig. Men det kan också vara att jag är en grumpy old lady. Den får en trea för att den är ju rolig. Bara lite FÖR.

Annione H

2020-01-07

Med ett språk jag avundas sätter Backman ännu en gång ord på känslor och tankar som nog finns hos de flesta. Det är en vindlande berättelse om beröringspunkter i livet och hur människor tar på sig förväntade roller och formas därefter. Jag var i känslosvall under hela läsningen och är fortsatt berörd när jag tänker på innehållet i efterhand.
Tack för boken Mr Backman!

fredrik spele

2019-11-17

Finurlig och trevlig som hans andra böcker

Bjoern P

2019-11-09

Skriven med en sådan härlig finess.....

Karolin L

2019-11-01

Helt fantastisk bok!

villa-freja.se

2019-10-12

Briljant, tokig, finurlig, underfundig, humoristisk, allvarlig och sorglig. Allt på samma gång. Han har med andra ord gjort det igen, Fredrik Backman.

Monica Brandts

2019-10-02

Det är en fantastiskt bra bok. Backman är en ordets mästare. Skriver så vackert, underfundigt, sorgligt, humoristiskt och klurigt. Han sätter verkligen huvudet på spiken på sina karaktärer.

Therese Olsson

2019-08-31

Det här var den bästa bok jag läst på länge! Allvarlig och stundtals sorglig, men samtidigt humoristisk och finurlig. Det gäller att hålla tungan rätt i mun för att hålla koll på alla vändningar och riktigt uppskatta författarens sätt att skriva. Men det är det värt. Ingenting lämnas åt slumpen och varenda ord finns med av en anledning. Tunga livsdomar förpackade i en lättillgänglig och humoristisk kontext.

Jessica Molén

2019-08-30

Berör mig så fantastiskt att tårarna rinner av sorg och skrattet bubblar av glädje. Beskrivningarna av människorna och deras upplevelser är skrivna med en kärlek som genomsyrar varje ord och livets magi sveper runt mig som en mjuk filt. Allt är nära. Ingen är alltid hel.

Isa Alvbåge

2019-08-30

Fick lov att lägga ifrån mig den flera gånger för att historien verkligen kröp under skinnet på mig. Backman förmedlar verkligen mänskligheten hos karaktärerna och ingen är ond eller god, bara mänskliga. Önskar att denna lästes av alla högstadieelever.

Brabocker_books

2019-08-23

Berättelsen handlar om flera olika personer, men kanske främst om en rånare.
Rånaren, som aldrig tidigare utfört en rån, försöker sno en exakt summa pengar till ett specifikt ändamål från en kontantfri bank. Flyr därefter rakt in i en lägenhetsvisning och blir sedan tvungen att ta personerna på visningen som gisslan. När polisen långt senare stormar lägenheten är rånaren spårlöst borta! Boken växlar mellan att vi får följa polisens vittnesförhör, samt återblickar till vad som egentligen hände i lägenheten. Vart tog rånaren vägen och vem var rånaren? Vilken av vittnenas version är den sanna? Kommer poliserna att kunna lösa mysteriet?
Den här boken är lite mer "svårläst" än Backmans tidigare böcker. Det är många långa meningar och mycket detaljer att hålla reda på. Alla karaktärer bär på något inom sig, vemod och humor blandas skickligt och författaren låter inte någon känsla ta överhanden. Historien vävs ihop på ett både finurligt och vackert sätt. Det är en underfundig pusseldeckare samtidigt som det är en varm berättelse om trasiga människor som gör så gott som de kan för att leva.
Det här är en bok man kan läsa flera gånger och upptäcka nya saker i. Läs den när du har lite extra tid, tid att läsa långsamt och reflektera.

Ingrid Svantesson

2019-08-22

Galet rolig

Sofi W

2019-08-05

Ännu en härlig samling karaktärer från Fredrik Backman. Det är underfundigt och hans språk är roligt på ett lite intellektuellt sätt. En berättelse där karaktär efter karaktär får visa sitt sanna jag och givetvis slutar det på bästa tänkbara sätt.

Emmalinnea

2019-07-29

Backmans bästa sedan "En man som heter Ove" - eller kanske till och med bättre. Förvirrande, men underbar. Alla som någonsin har haft ångest lär känna igen sig och skratta gott.

Julia Gedin

2019-07-15

Anna Granström

2019-07-09

Fantastiskt språk och klockrena meningar. Spännande historia som är orimlig som vanligt, här med helt ombytta roller och faktiskt oväntade händelser. Däremot blir komiken lite för mycket för mig, det blir liksom lite tramsigt. Boken skulle göra sig bra som en komedi helt klart, dock.

Eva Sten

2019-05-26

Fredrik fångar vardagen på ett fantastiskt sätt. Humor och tänkvärdhet - en perfekt kompott av det lilla, stora, och allt där emellan.

Helena R

2019-05-20

Fredrik Backman fortsätter att beskriva helt vanliga människor som gör helt vanliga saker. Denna gång ville han skriva en komedi och även om det finns ställen som bjuder till skratt är boken också full av tänkvärda avsnitt om föräldraskap, psykisk ohälsa, saknad och om att bara vara en människa.

Att bara vara en människa är ett genomgående tema i Backmans böcker. Att vi alla är komplexa, formade av våra tidigare erfarenheter. I denna bok låter han 9 främlingar låsas in i en lägenhet och när tiden går lär de alla känna varandra under ytan, något som ger dem förståelse för varandra.

Hur han lyckas binda ihop historien för alla är anmärkningsvärt, personerna vet inte vilka relationer de har med varandra innan allt börjar, och i vissa fall är det okänt för dem även när denna delen av historien är slut. Det är fint berättat och det flyter på bra. Dock är det en del Backman-formuleringar, men för egen del tyckte jag att det var mer nedtonat i denna bok än tidigare böcker.

Också, ni vet när en sitter med papper och penna bredvid när en läser en bok? Detta för att kunna ta med sig citat som gillas lite extra. Det var svårt med denna bok, jag ville citera allt, där är så många fina tankar och formuleringar gömda mellan handling om gisslandramat. Om det nu är ett gisslandrama boken handlar om.

Jan Banan

2019-05-19

Jag förstår inte alls lovorden denna bok har fått av tidigare recensenter. I mitt tycke är detta endast ett hysteriskt, poänglöst tjattrande från första sidan till sista. Kan mycket väl vara det sämsta jag lyssnat på och betygs 1:an är i överkant.

2019-05-05

Tragik i botten som lyses upp och blandas med komedi och ett gäng överdrivna karaktärer (som alla har drag man känner igen sig i, givetvis). Jag skrattar. Jag gråter. Jag berörs. Som alltid med Herr Backman. Tack.

Lysande, underhållande & skickligt skriven!

2019-05-03

Betyg: 5 av 5.

Och Fredrik Backman har gjort det igen. Han har skrivit ännu en bok som fick mig att både skratta och gråta. Jag tror att han skulle kunna skriva vad som helst, till exempel en manual eller ett recept, och jag skulle bli berörd.

Det här är Fredriks nionde bok, och jag har förstås läst dom alla. Alla har alldeles självklart fått det högsta betyget av mig. Och alla har fått mig att både gråta och skratta, och det är faktiskt inte så ofta som böcker får mig till det.

Här är länkar till mina recensioner av Backmans åtta tidigare böcker: En man som heter Ove, Saker min son behöver veta om världen, Min mormor hälsar och säger förlåt, Britt-Marie var här, Björnstad, Och varje morgon blir vägen blir vägen hem längre och längre, Vi mot er, och Ditt livs affär.

Som sagt, Fredrik Backman är så oerhört bra, oavsett vad han skriver. Det första jag läste av honom, en text i hans dåvarande blogg hos Café, som heter Personligt meddelande som han skrev 2011, gick rätt in i hjärtat, och sen dess har jag försökt att läsa allt han skriver. Följer även honom på Instagram, Facebook, och Twitter. Kan även rekommendera hans Sommar-program från 2017.

Författarens helt nya bok, Folk med ångest, är en helt underbar bok. Den fick mig att skratta många gånger, och jag satt även med tårar i ögonen många gånger. Men det är även en lite klurig historia, som inte alls på något sätt var förutsägbar. Den beskriver alla människor med så mycket kärlek. Och den har så oerhört hög igenkänningsfaktor. Jag blev så otroligt berörd av boken, som verkligen är en sån bok som jag kommer att bära med mig, och tänka på.

Det finns aldrig tillräckligt med ord att beskriva Fredrik Backmans böcker, och det finns aldrig tillräckligt höga betyg att ge dom. Jag säger bara att läs boken Folk med ångest, och läs allt som han skriver.