Födelsedagsmysteriet

Widmark, Martin

| 2012

Födelsedagsmysteriet vinnare i Bokjuryn 2012. Valt till årets bästa kapitelbok! Tillsammans har Martin Widmark och Helena Willis skrivit 21 böcker om den kluriga detektivduon Lasse och Maja. Med över 2 miljoner sålda böcker vet nästan alla barn vilka deckarna är och vid det här laget har vi fått vara med på en rad spännande och finurliga äventyr. I dag fyller min egen lilla guldsmed femtio år, säger Barbro Palm i sitt hyllningstal till Muhammed Karat. Den som bakar den godaste tårtan till dig, mitt russin, vinner 8 000 kronor, fortsätter hon och pekar på de tre tävlande sockerbagarna. Bagarna sliter med sina tårtor, men några av dem uppför sig rätt underligt. Särskilt en... När ljuset slocknar och Barbro Palm skriker att hennes glittrande diamant är försvunnen, inser Lasse och Maja att det återigen är dags för ett nytt fall. Martin Widmark är på topphumör när han...

Almunge skola, 4B

2021-12-17

Sådär för jag tycker att det ska vara mer spänning.

4A, Almunge skola

2021-12-15

Jag tyckte att boken var bra och spännande och lite mystisk.

2021-12-14

Spännande

2021-11-16

Nån stjäl Barbro Palms diamanthalsband.

2021-11-16

Svårt fall.

Per Olsskolan/fyror

2021-11-15

Nästan hela Valleby är samlade i Stadshotellets stora matsal. Mohammed karat fyller nämligen år. Barbro Palm har ett halsband med en stor diamant på det har hon fått i bröllopspresent av Mohammed. det är tre sockerbagare som ska tävla i vem som bakar finast och godast tårta. Det är fyrverkerier ute och alla går ut. Plötsligt kysser någon Barbro i nacken. När alla är på väg in märker Barbro att hennes halsband är borta.

Lasse och Maja är på ett födelsedagskalas och det finns 3 bagare som ska baka tårtor. Men en bagare beter sig lite underligt... Plötsligt släcks ljuset och när de tänder det igen så är Barbros halsband borta! Jag tycker den här boken är lite lättläst fast den va ändå rolig.

Det var rolig och bra dom la ner smycken i tårtan

2021-10-26

Den var bra.

Lättläst bok men inte lika bra som de andra böckerna om Lasse-Maja

4B_Tegelhagen

2021-10-15

Bra men ändå inte.

Det var inte den bästa boken men den var ganska bra

ISGR 4B

2021-10-06

Det handlar om Lasse & Maja som är på ett kalas för Muhammed karat. Men hans fru blir av med sitt halsband. Lasse & Maja får rycka in!

BRA

Ganska bra! har inte läst dom här böckerna så mycket.

super bra

Den var jättespännande när halsbandet blev stulet ,Gud vad äcklig en kok var.

2021-09-21

Tre sockerbagare tävlar om att baka den godaste tårtan till Muhamed karat på hans femtiokalas. Man några av de beter sig rätt underligt.
Särsilt en...
När ljuset slocknar och en diamant samtidigt försviner, inser Lasse och Maja att att det är dags för ett nytt fall.

En bra bok. Borde läsas av dom som gillar mysterium

En bra bok. Borde läsas av dom som gillar mysterium

Järnåkraskolan 4a

2021-09-17

jag tycker boken var bra och rätt så spännande. Den är rätt så lättläst, har något med 80 sidor.

Fredrik Palmqvist

2013-05-19

Den va bra och det är alltid roligt att gå på kalas

Maria Nordström

2013-01-01

En typisk Lassemaja. Lättsam och rolig. Som vanligt kunde vi inte sluta läsa förrän vi var igenom hela boken fast klockan var väldigt mycket.