Född till hjälte

Riordan, Rick

| 2015

Tänk om de gamla grekiska gudarna skulle vara levande och promenera runt på gatorna som du och jag? Tänk om de fortfarande träffade och blev förälskade i vanliga dödliga människor och dessutom fick barn med dem? Tänk om du var ett av de barnen? Och att din dyslexi visade sig bero på att din hjärna är inställd på att läsa det grekiska alfabetet? Och att din mattelärare bokstavligen är ett monster som vill förgöra dig? Och att du är född till att bli hjälten som räddar världen?

Percy Jackson är en halvgud och får ett nödutrop från Grover. Men det blir lite kaos när Annabeth spårlöst försvinner. Jag rekommenderar boken för 10 - 13 åringar. Boken är väldigt spännande och det händer saker nästan hela tiden. Boken är skriven av Rick Riordan och det finns flera böcker i serien. Det filmer om Percy Jackson.

Gruvrisets 11:or 4A

2021-09-21

Jag tycker att boken är spännande för att jag tycker det.

Nä, denna föll mig inte i smaken. Inte just nu när jag läser den iaf.

Agnes

2019-01-04

En okej bok. Spännande och välskriven.

Angelika G

2018-10-16

Spännande bok, tyckte verkligen om den. I vissa stunder kändes som att karaktärerna var lite för barnsliga men berättelsen var ändå otroligt bra.

Maria Jonsson

2018-10-06

Spännande, men förväntade mig mer.

W

Wilma Arvidsson

2018-06-05

Spännande serie! Roligt att läsa om man redan från början var lite intresserad av grekisk mytologi.

Alva Lorefors

2018-05-10

Bra bok

Alva Lorefors

2018-05-10

Bra spännande bok

Maja Hallgren

2017-07-25

Väldigt spännande! Jag älskar serien!

Anna Jensen

2016-05-25

Mycket spännande, rolig och lättläst!

Anna Lindström

2015-07-09

Yngsta dottern rekommenderade och den är verkligen riktigt spännadne och underhållande. Jag måste läsa resten i serien nu :)

Anna Jensen

2015-04-30

Min första engelska bok som vuxen! Woop woop! Den var sååå bra och det gick förvånandsvärt bra att läsa på engelska. Blev sträckläsning, för den var mycket spännande. Kan verkligen rekommendera denna till både barn och vuxna!

Therese Östman

2014-06-26

Jag gillar filmen, men boken tycker jag är inte är riktigt så bra. De skiljer dig från varandra ganska mycket. Började med att läsa noggrant men sen tyckte jag den blev ganska tråkig och ögnade igenom den. Betyg: 3

Linnea Lofjärd

2013-04-17

Visst, böckerna är ämnade för yngre barn/ungdomar, men väldigt bra och underhållande för oss äldre också ;)

Helt underbar serie, en av mina absoluta favoriter!

Marianne Skoglund

2012-10-03

Underbar bok! Percy Jacksons dyslexi, adhd och oräkneliga relegeringar har en naturlig förklaring: han är son till någon av de grekiska gudarna. men vem? I Halvblodslägret träffar han likasinnade, och får snart ge sig ut på ett farofyllt uppdrag där många figurer ur den grekiska mytologin lurar, dock i förklädnad. Den som kan sin grekiska mytologi har en härlig läsupplevelse framför sig, och den som inte kan den blir garanterat sugen på att läsa in sig på ämnet.

W

William Eriksson

2012-09-30

Den här boken är en fartfylld fantasy bok!!5/5

Moa Johansson

2012-03-25

Vi fick i uppgift att läsa två kapitel på två veckor i skolan i samband med en kurs, jag läste ut den på tre dagar. Ingen ny favoritbok, men den var väldigt underhållande och jag skulle absolut kunna tänka mig att läsa resten av böckerna i serien.

Flisan Granberg

2011-12-30

Underbar! Läst om flera gånger, och den har verkligen hjälpt mig med information om de grekiska gudarna till skolarbeten... ^w^

Miriam T

2011-09-23

[...]Jag älskar idén: en bok om grekiska gudar i nutid, ett camp för halvgudar. Det låter toppen i mina öron men det som jag älskade mest med Harry Potter var att hon så skickligt både skriver om skolan och lektionerna och får in precis rätt nivå med action blandat med det "vardagliga". Detta tycker jag inte Rick Riordan lyckas med tyvärr. Här är det för mycket action och galna händelser och fighter direkt och sen fortsätter det med det hela boken. Jag vill ha det vardagliga med. Tiden på campet var supermysigt, men för kort, vilket jag tycker [...]

Läs hela recensionen på min blogg:

Iris Eriksson

2011-06-24

Jag tyckte att den var bra! det var iaf en sådan bok som jag inte vill sluta läsa!

den här var bra

Josefine D

2010-05-20

Detta är en kopia av harry potter, men en bra sådan:) jag klagar inte, boken var bra och var mycket lättläst, avslappnande och underhållande läsning:)

2010-01-10

12-åringens betyg.