Född fördömd : Romerna - ett europeiskt dilemma

Cederberg, Irka

| 2010

OVÄLKOMNA I TUSEN ÅRRomerna har levt bland oss i snart tusen år. De har trakasserats och förföljts, jagats som djur och förklarats fredlösa. Under medeltiden utfärdade adelsherrar skottpengar på dem. Under det nazistiska väldet mördades hundratusentals.Irka Cederberg berättar romernas historia med hjälp av nya rön och teorier om deras bakgrund. Hon beskriver deras situation i dagens Europa med en växande och allt mer våldsam anti-ziganism. Romer trakasseras, diskrimineras, förföljs och mördas i länder som Tjeckien, Ungern, Slovakien, Rumänien och Italien.Född fördömd lyfter fram svarta sidor ur Europas historia och nutid och ställer frågan om hur länge förföljelserna av världsdelens största minoritetsfolk ska få fortgå?Irka Cederberg är socionom och journalist. Hon har under två årtionden följt romernas situation och rapporterat i tidningar, radio och TV. Hon har också medverkat i Ett fördrivet...

Rhesus Kristus

2012-05-09

Den här boken är ogenomtänkt, och den innehåller för många tramsiga resonemang och för mycket hyckleri. Och i viss mån är den kontraproduktiv.

Till att börja med så utmålas nästan alla som berört ämnet som rasister... Jan Guillou är rasist. Ivar Lo-Johansson är rasist. Illustrerad Vetenskap är en rasistisk publikation. Till och med självaste Göran Lambertz är rasist! Jag upplever att Cederberg driver "inflation i anklagelser" så att när hon kommer till verkliga rasister och verkliga problem inte träffar målen ordentligt.

För mig har hon också ett grundläggande trovärdighetsproblem.

Vid ett tillfälle i boken så publicerar hon t.ex. en dygnsrapport från polisen i Värmland som förekommer i ett pressmeddelande från Rikspolisstyrelsen. Rapporten räknar upp ett antal händelser i stil med "10.35 RINGA NARKOTIKABROTT, KARLSTAD. I Vålberg anträffas en 39-årig man som misstänks påverkad av narkotika. Provtagning sker."
En av händelserna i rapporten lyder:

"16.18 STÖLD I BUTIK. Storgatan Charlottenberg. 4 romer var inne i butiken och tillgrep ca 20 stockar snus. Lämnade i okänd riktning."

Cederberg säger att övriga anges med ålder, men "här pekar Rikspolisstyrelsen helt oförblommerat ut en etnisk grupp". Men hon missar att polisen faktiskt fångat in övriga bovar (eller att ingen har kunnat beskriva dem), och att det såklart gör det lättare att ange deras ålder i rapporten och att infångande dessutom gör signalement av dem onödiga. Hade nu romerna i fråga blivit fasttagna och rapporten sett likadan ut så hade jag köpt Cederbergs resonemang, men nu känns det bara... ...skitnödigt.

Boken är full med sådana konstiga tramsresonemang... Det är fult av skottar att kalla romer för "tinkers", men motsvarande svenska term får uppenbarligen användas av författarinnan. Romer får anse att ett ställe där ickeromer suttit är orent utan att vara rasister, men om en ickerom beter sig lika illa så är det inte OK enlig Cederberg. Forskare och myndigheter som kategoriserar romer gör dem en otjänst, men det är fritt fram för Cederberg att göra samma sak. Och så vidare.

Det är det här jag menar med trovärdighetsproblem... När Cederberg t.ex. hänvisar till personliga erfarenheter och egna vittnesmål så har jag svårt att ta henne på allvar eftersom hon bortom allt rimligt tvivel visat sig vara en lallande idiot på andra ställen i boken.

Och det är synd. För boken skulle kunna vara bra, och ämnet är både intressant och viktigt. Boken är hursomhelst lättläst och kort, och den distribueras i lättknäckt epub-format. Så har du en eftermiddag att döda så finns det betydligt sämre sysslor att ägna sig åt än att läsa den här boken. Men förvänta dig att bli förfärad både av ämnet och av författarinnans hantverk.

Lena Sletteberg

2010-06-02

Förtrycket försvinner aldrig. Varför?