Foam of the Daze: L'Ecume Des Jours

Vian, Boris

| 2002

Translated from the French by Brian Harper. "FOAM OF THE DAZE is a novel like no other, a sexy, innocent, smart and sweet cartoon of a world which then begins, little by little, to bleed real blood until, in the end, the blood turns out to be our own. I read it nearly thirty years ago in its previous incarnation as Mood Indigo and I loved it then; it's still one of my favorite books in the whole world"--Jim Krusoe. "A kind of jazzy, cheerful, sexy, sci-fi mid-20th century Huysmans. Check it out. There is just no place like France"--Richard Hell.

Jenny Strid

2019-08-25

En mysig bok med flera surrealistiska inslag. Mycket dialog mellan huvudkaraktärerna. Korta kapitel, vilket gjorde det svårt att lägga ifrån sig boken – "bara ett till.. bara ett till". Bland all surrealism kunde handlingen var svår att följa bitvis. Boken blev bättre mot mitten och fram mot slutet, men frågetecken kvarstår fortfarande.

Jennie

2014-08-15

Brukar gilla fantasifulla böcker men denna var lite för udda stundtals och jag kände inte riktigt att jag var med i historien. Tycker dock att den växte på slutet. Gillade många delar men hade större förhoppningar på den som inte infriades.

Maria Klamas

2014-03-01

Ville älska den här boken och det gjorde jag oxå... i alla fall bitvis... Lätt surrealistisk med väggar som rör sig, möss som lagar mat, och meningar fyllda av klurigheter och anspelningar... man fick verkligen läsa långsamt för att ta till sig författarens alla finesser och berättelsen som sådan... Berättelsen om några vänner, å de blir kära, och de blir ledsna och de blir sjuka och de älskar varandra och de sviks och ja som livet kan man säga... Som sagt bitvis bara älskade jag denna bok, bitvis var det som om han gjorde kullerbuttor i sin egen finess och ambition att skriva klurigt, dessa passager blir lätt tradiga, för att sedan flyta på i ett poetiskt härligt drama... men pepp för filmen det är jag helt klart!!

Sandra Björn

2014-02-11

åh, men jag VILL ju tycka att detta var fantastiskt. men ack och ve är för petig. mycket fint, men skjuter inte i höjden. rör inte rätt hjärtesträng.

Sofia Grundtman

2014-01-31

"De promenerade och följde den första trottoar som de stötte på. Ett rosafärgat moln kom ner från skyn och närmade sig dem... Och molnet la sig omkring dem. Inuti det var det varmt och luktade socker och kanel."

Linn Lagerström

2014-01-02

Jag finner inte ord... Men om jag var Boris Vian skulle jag definitivt funnit ord.

Lotta Berling

2013-11-30

3,5 Ganska tråkigt att läsa alla detaljerade surrealistiska beskrivningar. Samtidigt känns det inte som om det var bortkastad tid att läsa denna klassiker, och jag övervägde aldrig att inte läsa ut den, även om det gick ganska segt. Ska bli intressant att se filmversionen som har svensk premiär i december 2013.

Alissa Skazka

2013-06-19

Tyvärr läste jag den på svenska, men den svenska versionen fanns inte för att betygsätta. Så bra, så skum och så jäkla konstig!

Ulf Häger

2011-10-02

Läste den i ungdomen. Ett intryck, från då.

Maria Gromova

2010-09-19

Läste den här boken på ryska.
Mitt första bekantskap med en surrealistisk bok.

FranZone c”,)

2010-01-26

"Drömmarnas dröm"

Jessica Stensson

2009-09-20

Läst på svenska

helene lindström

2009-09-20

Läste den dock på svenska.

Fredrik Broberg

2009-08-19

En otroligt vacker och underhållande surrealistisk kärlekshistoria. Det var många år sedan jag läste den nu, men skridskoscenen har ständigt dykt upp i mitt inre sedan dess.

Miranda Holmqvist

2009-05-17

" ..Colin la tillbaks kammen, beväpnade sig med nagelsaxen och sneddade av hörnen på sina bleka ögonlock för att ge något mystiskt åt sitt utseende. Han behövde göra det ofta, för de växte snabbt ut igen. Han tände den lilla lampan vid förstoringsspegeln och gick närmare för att se hur det stod till med hyn. Några pormaskar kröp fram kring näsvingarna. När de såg i förstoringsspegeln hur fula de var försvann de snabbt in under huden igen, och Colin släckte belåtet lampan..."