Fånge i berget

Sundbom, Vilhelm

Fånge i berget - En ljudbok utöver det vanliga! Skådespelaren Martin Sundbom, som tidigare hörts i bland annat Sveriges radios julkalender, levandegör en fantastisk värld fylld av troll, lyktgubbar och andra väsen. Fånge i berget är den första delen i den hyllade barnboksserien Bortrövad. Lyssna och låt dig trollbindas av nyskriven musik och många roliga och spännande karaktärer. Tims värld vänds upp och ner när han vaknar upp på en okänd plats omgiven av varelser han bara trodde fanns i sagorna. I boken får läsaren följa Tim i hans sökande efter sin försvunna syster. Boken baseras på äldre svenska folksägner och tar läsaren med på en resa rakt in i hjärtat av den svenska sagomytologin.

Boken va spinandi och roligt 🤩

Den var bra läskig och rolig. spännande

den var bra. den var inte lång tråkig.det var bilder.

I denna bok får vi följa Tim när han letar efter sin syster. Det blir ett olidligt spännande äventyr och han möter på troll och andra otäcka varelser. Varelser som är tagna ur vår svenska sagomytologin. Jag älskar sådana här böcker och den är välskriven, passar från 9 år och uppåt. Illustrationerna är riktigt snygga om ni kikar in på illustratörens konto.
Jag ser fram emot att läsa del två nu.
Och WOW vilken berättarröst och det blir så perfekt med musiken till. Detta gjorde att jag levde mig in i en fantasivärld som jag bara kunnat drömma om. Det kändes så levande när jag lyssnade på den.
Ett stor guldstjärna till denna bok

En fullkomligt underbar och spännande berättelse som tar en till sagolika platser och spännande möte med mystiska varelser som återfinns i sagomytologin. Bilderna är helt fantastiska. Läs och njut!

Denna bok har många svenska sagoväsen i sig & även många mysiga äventyr.
Jag gillade musiken & ljudeffekterna i boken
Uppläsaren läste boken mycket bra & hade en riktigt behaglig uppläsar röst & inlevelse.
Jag hoppas även att han läser de övriga böckerna i serien.
Jag kunde inte sluta Lyssna på denna bok & nu längtar jag så mycket till de övriga delarna i serien.
Jag hoppas att de snart släpps som Ljudböcker.
Helt klart en 5a😁 boken är precis så som en fantasyläsare vill ha den.
Den passar åldersgruppen 6 år & uppåt..
💜💜💜💜💜 av 5 st🌹
🌹Rekommenderas🌹

Gullis lästips

2019-12-19

Fånge i berget är den första delen i serien Bortrövad, där läsaren får följa Tim i hans sökande efter sin försvunna syster. Boken baseras på äldre svenska folksägner och tar läsaren med på en resa rakt in i hjärtat av den svenska sagomytologin.

Det här är en spännande och övernaturlig nervkittlande berättelse som får läsarna att ta del av en värld befolkad av troll, lycktgubben, skosgsfrun och andra väsen.

Det är en perfekt högläsningsbok med svartvita illustrationer som passar perfekt ihop med berättelsen och ger ännu mer djup till texten som är uppdelad i korta kapitel.

Efter att man läst boken kommer man åter att tro på den gamla folktron och man kommer inte bara se träden i skogen utan möjligen skymta ett och annat troll och andra skogsväsen.

Det här är första delen i en blivande serie som jag ser fram emot att följa.

Jennifer Johansson

2019-12-08

Tack så mycket Sunflower Produktion AB för recex!

Fånge i Berget är första delen i en serie där svensk sagomytologi och folksägner spelar en stor roll. I denna får vi följa Tim som vaknar upp på en helt okänd plats där han tvingas ta sig igenom utmaning efter utmaning för att hitta sin försvunna syster.

Jag är alltid fascinerad över att läsa böcker som handlar om mytologi och folksägner, och detta är inget undantag. Det är actionfyllt och spännande tvister hela tiden. Absolut lagom till den målgrupp som boken är tillägnad till, 9-12 år. Men även jag som 23-åring tycker om att färdas i Tims tankar och vad han är med om och hur han löser det.

Språket är lättläst men ändå så pass småläskigt ibland så att de känns i halsgropen. Jag tycker om Tim som huvudkaraktär och tycker även att det är en modig och mogen pojke som vi får följa på äventyr med. Det är spännande, lustigt, lurigt och lite skrämmande - perfekt nu i decembermörkret.

Boken är spännande och bra och vi väntar spänt på tvåan nu då vi vill läsa vidare om syskonen Tim och Li. Du lär dig mycket om Svensk sagomytologi när du läser boken och den är spännande utan att vara läskig. De svartvita bilderna bidrar fint till stämningen och sagan är välskriven. Man tycker om karaktärerna som man snabbt lär känna.

Fånge i berget
Serie: Bortrövad
Författare: Vilhelm Sundbom
Illustratör: Jonas Sjöblom
Utgiven av Sunflower Produktion AB
Läsålder: 9-12 år
Betyg: 3.5 av 5

Detta är första delen i nya bokserien ”Bortrövad” där författaren har tagit stor inspiration från svenska folksägner.
Boken tar sin början när Tim vaknar upp i ett mörkt bergsrum. Snart visar det sig att det är troll som rövat bort honom i samband med att Tim och hans syster Li reste genom skogen. Li är redan borta då skogsfrun lurade trollen och rövade bort henne en andra gång från trollens fångenskap.
När trollkungen vill ha Kims hjälp för att stjäla tillbaka husdjur från Skogsfrun, så samarbetar Kim av hopp att samtidigt kunna rädda sin lillasyster.
En natt full med utmaningar ligger framför Kim. Från att bara trott att alla sagoväsen varit sagor förstår Kim att troll, strömkarlen (Näcken), Skogsfrun och lyktgubbar är verkliga varelser. Texten kompletteras med stämningsfulla och välarbetade illustrationer i svartvitt tryck.

A(9 år) uppskattade boken och tyckte den var bra, men ingen ny favorit. Även jag tyckte den var läsvärd om man är intresserad av svensk folktro.
Författaren väver in mycket kunskaper från svenska folksägner med hjälp av en spännande berättelse, den är väldigt lärorik utan att bli lik en faktabok.

Vår känsla är att boken skulle behövt en något mer noggrann genomgång av en duktig redaktör. En del småfel, en del konstiga formuleringar, en del för långa meningar och i andra fall flera för korta meningar på raken vilket resulterar i ryckig högläsning. Men överlag är ändå boken på en godkänd nivå och har trots allt gått helt okej att högläsa för A. Detta kommer förmodligen vara åtgärdat till omtrycket och då ligger boken på en 4 av 5-betyg istället.

En tråkig sak med boken är att den inte har en enda replik av en kvinna. Flera karaktärer är med i större delen av berättelsen men inte en enda av dem är en kvinna. Den enda tjej vi hör talas om är Tims syster som han som sagt ska rädda. Nästa bok i serien heter ”I skogsfruns våld” så förhoppningsvis ser vi fler kvinnliga karaktärer där och jag hoppas också att vi får lära känna en aktiv karaktär i lillasyster Li då. Jag hade gärna sett att ett av trollen som hänger med på Kims uppdrag hade blivit könad som kvinna. Lätt fixat med att ändra några han till hon.

En bra bok ändå och en serie som absolut har potential. Nyfiken på del 2 som kommer såsmåningom.

Maria Kenger

2019-05-25

Spännande från första till sista sidan! Om en pojke som tvingas inse att troll verkligen finns, och att han riskerar att leva som deras fånge för resten av sitt liv. När han togs av trollen försvann hans syster. Var finns hon? Genom boken stöter han på flera väsen som han tidigare trott hörde sagorna till. Det är hela tiden spännande, lite mysigt läskigt, aldrig någon burlesk otäckhet, utan alla karaktärer beskrivs nyanserat och har egna känslor och personligheter. Bokens bilder förhöjer stämningen i berättelsen ytterligare. Passar både som högläsningsbok och att läsa själv, det är inte bara en bok för bokslukare utan också en bok som skapar bokslukare!