Flykting Korsar Sitt (Forbib

Sandemose, Aksel

| 1970

Philip Stenström

2018-11-02

En flykting korsar sitt spår (originaltitel: En flykting krysser sitt spor) - Aksel Sandemose

I den semibiografiska romanen En flykting korsar sitt spår får läsaren bekanta sig med pojken Espen Aarnake - författaren Aksel Sandemoses alter ego. I byn Jante fostras Espen Aarnake att följa samhällets normer utan att ifrågasätta och bryta dem. Det är ett strikt samhälle som straffar, fysiskt och psykiskt, de som bryter mot Jantelagen på sina sätt.

Detta är Jantelagen:
Du skall inte tro du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mera än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig
Du skall inte tro att du kan lära oss något.

I En flykting korsar sitt spår är det starka skildringar som verkligen lyckas beröra på djupet. Med reflektioner och tankar under 1900-talets början får läsaren inblick i den fattigdom och samhällsplågor som norden var försatt i. Till sjöss och på land lyckas författren Aksel Sandemose beskriva ungdomens oskuldsfulla sida och de besvär som präglar den. Det är gripande och filosofiska skildringar som lyckas fängsla och fascinera över livets och samhällets egendomliga företeelser. Alla bör någon gång i livet läsa det ambitiösa och den fascinerande boken, En flykting korsar sitt spår.

Mariann Winge

2016-02-16

En måste-läsa-bok! Alla känner till Jantelagen men få har läst boken

Marianne Strandberg

2014-06-17

Svår att betygsätta, 3++. Både guldkorn här o där, o lite svamligt o rörigt ibland. Mycket intressant att få reda på var Jantelagen kommer i från...

Evert Nilsson

2012-01-30

Denna bok har betytt oerhört mycket för väldigt många människor. Jantelagen har blivit/carit ett begrepp. Inte uppfunnen kanske, men väl beskriven av Sandemose som har tämjt oss och fått oss att stå ut med tomheten.

Anna Östling

2011-03-06

Fortfarande en av de bästa böcker jag har läst. Det är språket.