Flykten från tornet

Blixt, Hanna

Succéserien med schackpjäserna fortsätter! Flykten från tornet är den femte delen i serien Äventyren i Sagofallen.Än en gång breder ondskan ut sig i Sagofallen. Barn försvinner spårlöst både i Sagofallen och i Mirroria. Det ryktas att det är Svarta tornet som ligger bakom. Syskonen Sofia och Leo kastas på nytt in i ett farligt äventyr och får i uppdrag att försöka rädda barnen. Men vem är Svarta tornet och var ska de ens börja leta?Flykten från tornet är ett fartfyllt äventyr bland drakar, fladdermöss och jagande soldater i en kamp mot tiden, där striden står mellan Svarta och Vita tornet.  I serien Äventyren i Sagofallen, pågår kampen mellan de vita och svarta schackpjäserna. Med korta spännande kapitel, härliga miljöer och en värld som växer och zoomas ut, trollbinder Hanna Blixt sina läsare. Böckerna i Äventyren i Sagofallen har blivit en storsäljare och serien innehåller...

Emelie Åslund

2019-07-22

Spännande och fartfylld!

Spännande, rolig & fartfylld!

Gullis lästips

2019-05-24

Succéserien med schackpjäserna fortsätter!

Flykten från tornet är den femte delen i serien Äventyren i Sagofallen.

”Än en gång breder ondskans mörka krafter ut sig över landet. Denna gången är det barn som försvunnit spårlöst från sina hem. Sofia och Leo kastas på nytt in i ett farligt äventyr bland drakar, fladdermöss och jagande soldater i en kamp mot tiden, där striden står mellan Svarta och Vita tornet.”

~ Här har författaren återigen lyckats skriva en välskriven och underhållande fantasy. Detta fartfyllda äventyr håller sina läsare i sitt grepp från första till sista sidan.

Här får läsarna följa två spännande äventyr parallellt med varandra i ett magiskt landskap fyllt med fantasifulla karaktärer.

Flykten från tornet är ett fartfyllt, underhållande och fängslande äventyr som är värd fem av fem möjliga stjärnor.

Nu har jag och A läst femte delen i fantasyserien ”Äventyren i Sagofallen”.
I denna serie följer vi framförallt syskonen Sofia och Leo som bor i världen Mirroria. Genom en magisk portal kommer de till Sagofallen som är en värld som på något vis är förbunden med Mirroria. I Sagofallen pågår en maktkamp mellan ont och gott, där karaktärerna har drag av olika schackpjäser.
I ”Flykten från tornet” åker Sofia och Leo för femte gången till Sagofallen. Väl där inser de att en mängd sagofalliska barn har blivit kidnappade. Tillsammans ger de sig återigen ut i Sagofallens magiska landskap, denna gång för att hitta barnen och den som ligger bakom kidnappningarna.

Detta är en serie som min A (snart 9 år) uppskattar riktigt mycket och han ville direkt läsa vidare när vi läst ut boken.
Även en av As bästa vänner har läst igenom serien och hyllar den också mycket. De både två har gjort det tydligt för mig att böckerna förtjänar 5 av 5 ⭐️.
”Flykten från tornet” är en av de bästa böckerna i serien enligt oss, speciellt slutet av boken är riktigt bra. Inga spoilers dock! Men det är fint att se personers utveckling genom boken på ett sätt som blir tydligt och givande för målgruppen.
Jag har högläst boken och den är genomgående lättläst och det är enkelt att få till ett bra läsflyt. För barn som läser själva är texten i boken luftig och handlingen drivs snabbt framåt. För barn som fortfarande har ett visst motstånd mot att läsa själv passar förmodligen boken bra då det är lätt att dras in i boken.

Berättelsen har inslag av karaktärer
som följer traditionella könsroller men detta är inget som stör mig då berättelsen också kompletteras av en mängd andra karaktärer som utmanar och nyanserar berättelsen. Exempelvis Xenia - som är maskrosfolkets modiga och starka ledare.
Vi får också läsa om det kungliga syskonparet storebror Milan och lillasyster Nola. Nola är extremt klurig och snabbtänkt i svåra situationer och storebror Milan bemöter henne respektfullt. Han lyssnar in och väljer att följa hennes lösningar på ett naturligt sätt. Vi har också Timeon - en vuxen man som ändå är osäker och tvivlar på sin egen förmåga. Det finns alltså dessa och en hel del andra inslag som bryter med traditionella könsroller.

Detta är händelserik fantasy som verkligen lyckas dra in läsaren i Sagofallens magiska värld.
Del 6: Pantones Ö släpps hösten 2019.
För lärare finns gratis lärarhandledning.