Flykten från Olympo

Hågensen, Lisa

Purebred är en berättelse om vänskap och mod. Det är också en berättelse om fördomar, rasism, hat och kärlek, om att vara annorlunda och om att växa som människa. Främst är det en berättelse om Dora, flickan som föddes med fel färger i en värld där alla ska likna varandra, och hennes roll i kriget som nalkas. Kartor över Purebreds Europa finns att se på Lisa Hågensens hemsida: www.lisahagensen.se.De trodde att en värld utan raser och religion skulle bli en värld i fred. De trodde fel.Utanför den glömda staden Olympo breder ödemarken ut sig, innanför dess välvda murar ruvar farliga drömmar om flykt, hämnd och förbjuden kärlek. Femtonåriga Thorbi drömmer om att döda freaket Dora, hans systers mördare. När Dora blir tagen av mystiska män iscensätter Laban flykten från Olympo för att rädda henne. Thorbi följer med på den farliga resan, får han bara chansen tänker han hämnas sin syster.Färden...

Holger Wästlund

2019-05-19

Lisa Hågensen har skrivit en spännande och medryckande bok som handlar om att nästan hela mänskligheten har utrotat sig själva genom förödande krig delvis orsakade av religiösa motsättningar. Samtliga världsdelar, olika folkslag och människoraser tror man är tillintetgjorda och kvar finns bara en liten glömd stad, Olympo. Vad som utspelar sig med utgångspunkt från den staden ska jag inte avslöja för då förstörs en stor del av den spänning som Hågensen på ett skickligt sätt bygger upp.

Ett klokt drag i Hågensens bok är att allt upplevs från några tonåringars perspektiv. De som ska vara mänsklighetens framtid och hopp får i boken uppleva en väl beskriven dystopi.

Lisa Hågensen är en skicklig författare som berättar om en fiktiv omvärld på ett så medryckande sätt att man både sträckläser denna bok och ser fram mot flera böcker av samma författare.

2017-11-04

När jag läste min första Lisa Hågensen så blev jag väldigt positivt överraskad. Därför var jag inte speciellt nödbedd när jag fick ett mejl från författaren där hon undrade om jag var intresserad av att läsa första delen i en YA-dystopi. Vad kan gå fel med det liksom? Läs mer på min blogg

Åsa Carlsson

2017-10-22

Flykten från Olympo är första delen i en dystopisk trilogi för ungdomar och unga vuxna. Världsbygget är intressant, tankeväckande och skickligt konstruerat, kan utan tvekan även engagera vuxna läsare. Efter en seg inledning (då man ännu inte riktigt fått grepp om situationen) tog storyn fart, blev då både spännande och äventyrlig. Det blir utifrån huvudpersonen Thorbi den här första delen i serien berättas. Recension bokblogg: http://ibokhyllan.blogspot.se/2017/10/purebred-flykten-fran-olympo-av-lisa.html

Spännande, skrämmande och skickligt skriven!

Kim M. Kimselius

2017-09-11

Baksidestexten, som du kan läsa nedan, gör inte rättvisa åt boken. Det här är berättelsen om en framtid, där all har havererat och fallit samman. Där världskrigen har förintat allt vi lärt känna. Thorbi ger sig av från Olympo, den stad han levt hela sitt liv, den enda kvarvarande staden i hela världen, enligt de som styrt den. Till sin förvåning hittar han andra människor, men han hittar även rester av den civilisation som en gång har funnits.

Lisa Hågesen gestaltar en skrämmande värld, där hoppet bor inom många, men även hatet. Författaren väver skickligt in kunskaper om vad som har hänt fram tills vi möter Thorbi, utan att vara övertydlig. Jag har njutit när jag läst boken och längtar efter fortsättningen. Jag tyckte om Divergent, men jag älskar Purebred Flykten från Olympo. Läs boken!

I den glömda staden Olympo ruvar farliga drömmar om flykt, hämnd och förbjuden kärlek. Femtonåriga Thorbi drömmer om att döda freaket Dora, hans systers mördare. När Dora blir tagen av mystiska män iscensätter hennes vän Laban flykten från Olympo för att rädda henne. Thorbi följer med på den farliga resan. Får han bara chansen tänker han hämnas sin syster.

Långt därifrån har en gammal rörelse krälat upp till ytan och gör sig redo för krig. Thorbi och hans vänner hamnar mitt i en fasansfull plan att erövra Europa. Armén de möter har två mål. Slaveri och förintelse.