Flykten från Läger 14 : den dramatiska rymningen från ett nordkoreanskt fångläger

Harden, Blaine

| 2012

Flykten från läger 14 är den första inifrånskildringen av ett nordkoreanskt arbetsläger eller koncentrationsläger. Det är också den första berättelsen om någon som har rymt ur ett sådant läger. Shin Dong-huyk föddes i lägret 1982 och kände inte till något annat än den värld som fanns innanför det elektriska taggtrådsstängslet. Han föddes inspärrad och under de första tjugo åren av sitt liv svälte han, torterades och underkastades alla koncentrationslägrets fasor tills den dag han lyckades fly och fann en helt okänd värld utanför taggtråden. I Flykten från läger 14 berättar journalisten Blaine Harden om Shins ofattbara livsöde och resa, och visar för första gången vilka ohyggligheter som äger rum i fånglägren. Man räknar med att det i dag sitter uppemot 200 000 fångar i dessa läger, dömda som motståndare til regimen. I Nordkorea är man skyldig i tre generationer för sådana brott,...

Bokslukerskan 93

2019-01-18

Suverän bok om Nordkorea grymhet mot folket

Anna Hedenstedt

2018-01-05

Fängslande snabbläsning som lärde mig mycket om Nordkorea. Inte en bokgenre jag föredrar (detta var en julklapp), eftersom jag inte är så förtjust i att förfasas, vilket är svårt att undvika under denna läsning. Samtidigt öppnade ju grymheterna mina ögon mer, så de hade en poäng.

Izabela Horn

2017-10-08

En fantastisk men fruktansvärd dokumentär roman om en ung man som är född och uppvuxen i ett Koreanskt arbetsläger. Shin Dong-huyk är den enda som har lyckats fly från läger 14 , i 20 år har hans liv präglats av tortyr,svält, slaveri och en kamp för att överleva.
Alla borde läsa denna bok för att bli medvetna om situationen i NordKorea.

Anton Bengtsson

2014-10-25

Unik story - högt betyg.

Evert Johnsson

2014-03-29

Rent ut sagt dålig! Informativ, ja...men inte mer än så

Kristofer Nordin

2014-03-16

Berättelse om levnadsvillkoren i (och flykten från) ett av nordkoreas många straffläger. Fångarna lever under förhållanden fullt jämförbara med nazitysklands koncentrationsläger, enda skillnaden är egentligen att nordkoreas läger öppnade på 50-talet och är fortfarande igång. Skrämmande läsning om en av samtidens nu pågående största brott mot mänskliga fri och rättigheter. Har man läst någon skildring från andra världskrigets läger känner man igen skildringarna av tortyr och godtyckliga avrättningar, de djurlika levnadsförhållandena, angivande av medfångar som enda sätt att klara sig själv, svält och misär.

Boken är kanske ingen berättarteknisk fullträff men behandlar ett viktigt ämne och är därför i det närmaste obligatorisk läsning.

Solveig Lindkvist

2014-02-26

Väldigt informativ men inte gripande konstigt nog.

Maritha .

2014-02-20

Fruktansvärd, berörande och rörande. Det kryper i ryggskinnet när man tänker på att detta sker på riktigt, att människor behandlar varandra på detta vis.

Katarina Strid

2014-02-11

Fascinerande och otäck skildring - hur kan människor behandla varandra?

Cajsa Holm

2013-11-28

Koncentrationsläger förknippas i regel med andra världskriget. Men samma fasansfulla företeelser finns även idag. Nordkorea beräknas i nuläget hålla 200 000 fångar i olika arbetsläger. Att vara kritisk mot regimen är ett allvarligt brott och även "brottslingens" 2 efterlevande generationer isoleras och straffas. Av denna anledning föds Shin Dong-huyk i det beryktade och hårdbevakade läger 14. I boken Flykten från läger 14 får vi ta del av hans ofattbara livsöde som fånge och senare hans flykt och anpassning till omvärlden. Hans berättelse är den enda hittills kända inifrånskildringen från detta hårdbevakade läger där svält, våld och död är vardag.
Flykten från läger 14 är en bok alla borde läsa! Läsningen är en gastkramande upplevelse om ett fascinerande liv i en verklighet långt ifrån julbordens överflöd. En bok att läsa och minnas!

Lenita Åberg

2013-08-02

Mycket fascinerande läsning då jag är väldigt intresserad av Nordkorea. Tragisk, hemsk och fängslande berättelse. Hade gärna velat ha läst något som Shin själv skrivit dock, men författaren berättar hans historia bra.

Frida Ingerhage

2013-03-25

Vissa delar och speciellt citat från Shin själv är oerhört gripande och tankeväckande, men vissa delar är alldeles för sega för att det ska bli mer än en trea.

Tarja Ahlgrén

2012-12-26

Tyvärr inte Shin Dong-huyks egen berättelse men väl berättelsen om honom och hans flykt från Nordkoreas hårdast bevakade politiska fångläger. Journalisten Blaine Harden skriver torr faktatext, utan allt för många detaljer eller försök till analys. Historien är väldigt stark och unik, jag önskar bara att någon annan hade skrivit den och gett den mer kött, blod och känsla.

Kristina Simar

2012-12-17

En mycket spännande och tragisk bok om livet i ett fångläger i Nordkorea. Efter att läst den förstod jag hur lite man egentligen vet om hur det är att leva i Nordkorea. Men märkligt nog kan man se lägrens elstängsel på Google Earth. Författaren Blaine Harden hade svårt att först tro på Shins berättelse och det samma undrade även jag över. Kan det verkligen vara så att människor i dag blir så fruktansvärt illa behandlade i Nordkorea. Det känns som medeltid, för det som Shin berättar var så overkligt för mig som bor i trygga Sverige. Vad som stämmer i Shins berättelse vet dock bara han själv. Boken var mycket välskriven och välgestaltad. Det var en riktigt obehaglig med intressant läsning som gav mig mycket att tänka över. Hur olika vi människor blir behandlade beroende på var i världen vi bor.
www.kristinasimarsbokblogg.blogg.se