Flyga högt

Det finns koder. Vissa regler. Som när man kommer ny till klassen. Då handlar det om att inte märkas för mycket. Att vara lagom. Glida in och smälta ihop med de andra. Så gör inte Silja. Silja gör precis tvärtom. Vendela är femton år och har just börjat nian. Hon tycker att det är ganska skönt att vara tillbaka i skolan. Framför allt för att hon får träffa Nils igen, men också för att allt blir förutsägbart; det står på schemat hur dagarna ska se ut. Men tredje dagen dyker det upp en ny tjej i klassen, Silja. Hon tar plats och struntar helt i alla oskrivna regler. Hon sätter sig var hon vill, hon umgås med vem hon vill och hon verkar inte alls vilja smälta in i klassen. Är hon korkad, trotsig eller bara urstark? Ingen vet, men sensationen är ett faktum. Och plötsligt gäller inte den givna rangordningen, rollerna fördelas om - och inget är längre självklart.

Elin Lundberg

2018-01-24

Det var den första boken jag läste om, den blev nästan bättre då!

ASS bra reckomederar

Emma T

2015-07-09

Hennes böcker är bra och lättlästa, detta var dock en av hennes sämre böcker, tycker inte riktigt att storyn håller hela vägen.

Alva Kvick

2014-08-10

Jag älskade den här boken!
Den var tjejig och full av vänskap och kärlek

Första boken jag läst av Katarina von Bredow. Det enda jag vet om henne är att jag minns från min ungdom att hon vid mycket unga år gifte sig med Einar von Bredow som var en väldigt mycket äldre man! Det har ju inte med det här att göra. Boken gillade jag jättemycket, igenkänningsfaktor. Rakt på sak. Jag var kvar i känslan flera dagar sedan jag läst ut den.

Charlie Cramer

2012-08-13

Den var väldigt lik en annan bok så det drog ner betyget, däremot tog den upp lite nya grejer. Bra bok och hög igenkänningsfaktor från ens egen högstadietid.

Michaela Schuller

2012-07-26

von Bredow gör det igen, fångar mig och jag kan inte sluta läsa förrän den är slut!

Alexandra Svensson

2012-05-19

Megabra bok!

Eyez Only

2011-11-13

Jättebra! Men tänk att det ska vara så märkvärdigt att en tjej gör precis som killar alltid gjort, att ta plats och ta för sig etc.

Emelie A

2011-10-27

Helt OK, blev mycket bättre under sista fjärdedelen. Dock inte alls lika bra som hennes böcker brukar vara.