Flyga drake

Hosseini, Khaled

| 2004

Amir och Hassan vxer upp som bsta vnner under en omvlvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i tv helt skilda vrldar. Amir r son till en framstende vlbrgad man, medan Hassan, som r son till Amirs fars tjnare, tillhr det fattiga och lgt stende hazarfolket. Hassan gr allt fr Amir, han frsvarar honom i alla lgen, men nr Amir en dag fr chansen att terglda Hassans totala lojalitet sviker han. Flyga drake r en gripande roman om vnskap, svek och lojalitet. Den handlar om banden mellan fder och sner och fdernas makt ver sina sner - deras krlek, uppoffringar och lgner. I bakgrunden str historiska hndelser som inte tidigare berttats p detta stt, boken tar oss frn ett vackert och vlmende Afghanistan rikt p kultur till det delagda land som det r idag. En underbar bok ... Det hr r en av de ofrglmliga historier...

Fantastisk bok!

2016-10-24

en av de bsta!!!

Hanna W-E

2016-03-02

Lite seg i brjan. En vldigt gripande bok!

Lotta Andrn

2016-01-30

En bok som sitter kvar med blandade knslor.
Ls den!

Angelica Pilman

2015-11-16

Bsta boken p lnge! Det hnder ngot hela tiden o man vill inte sluta lyssna! (Hade ljudboken)

Pernilla Nilsson

2015-07-25

Troligtvis den bsta bok jag lst. Underbart sprk och en fin historia. En av vldigt f bcker som jag knner att jag vill lsa om!

Jenny Dahl

2015-06-26

Jag lskar hans stt att skriv a. Frmgan att mla upp hela miljn s man ser den klart och tydligt i sitt huvud

Camilla Carlsson

2015-06-18

Bsta boken och den jag brukar rekommendera. En fin historia med en antihjlte som slss med sina svaga sidor. Jag lste klart, slog ihop boken och grt fr jag visste att jag just hade upplevt ngot mycket speciellt.

Jesper Svensson

2015-04-08

Om vnskap, moral och relationer. Sprket r personligt och lsvrt. Bra bok. Personskildringar r komplexa och knlsorna vldigt trovrdiga. Berrande.

Ingeborg Amnus

2015-03-24

Oerhrd stark berttelse som inte fikar efter billiga ponger, ens dr det vore mjligt.

Lars Wekell

2014-12-23

Fin historia

Jenny kesson

2014-11-08

En fantastisk bok att lsa.

Linda Aulin

2014-08-18

r knslomssigt mrbultad efter att ha lst denna bok!

Agustina PARANCAN

2014-05-07

lskade den !

En stark lsupplevelse. Fick mig att nstan brja grta ngra gnger.

Lotta Berlin

2014-03-03

Fantastisk, som alla hans bcker.

arya nawab

2014-02-15

boken suger fr JAG sjlv r en afghan o vet hur det r i afghanistan o allt som str i boken r en LGN! jag kan frst att ni som lser den tkr att den r bra men snlla ls andra bcker om Afghanistan fr att veta hur mkt av Flyga drakes historia r sann. jag sj har bott i Afghanistan o har inte upplevt det som sgs i boken o inte ens dom som r ldre har upplevt det. jag sger bara att den som har skrivit boken hatar sitt hemland o vill bli populr genom att skriva snt skit om sitt eget land. hoppas att ni tnker lite sjlva efter och inte tror att boken har rtt. alla kan skriva en bok o man vill hitta ett stt att bli populr.

Anna Collin

2014-02-13

F bcker fr mig att grta, men det hr var definitivt en sdan. Mycket stark och lsvrd berttelse.

Linda N

2013-12-04

Underbar

Emelle Johansson

2013-11-30

Berrande bok, gripande, och mycket bra skriven

Hanna Wilhelmi

2013-11-08

Gripande historia.

arya nawab

2013-11-03

SUGER!!!!

Karin Lundberg

2013-11-02

Mycket bra frn frsta till sista sidan! Tragisk men vacker historia. Gjorde igenting att jag sett filmen frst.

Mona Hedestig

2013-11-02

Fantastisk beskrivning. Fr en strre frstelse fr mnniskorna i Afghanistan och att de r som oss fast de lever i en enormt grym vrld.

Ninna B

2013-10-31

Det gr inte att vrja sig. Berttelsen gr rakt in.

Emma Andersson

2013-10-22

Gunnar Odhner

2013-08-28

Vlskriven bok med sikte p Hollywood, dr den ocks hamnade som film. Det finns en svag ton av instllsamhet och smrighet i boken som kanske inte alla hr.

Teresia Kjellgren

2013-08-21

Hade ingen bok med mig nr jag hlsade p min gamla aupair familj i USA fr ett antal r sedan och fick den hr i min hand. Varenda sekund jag hade ver lste jag och lste och lste. Vissa scener i den hr boken har etsat sig fast i minnet fr evigt. Mycket bra bok!

Ruth *

2013-08-01

Den fljer mig n starkt i minnet. Rekommenderas!

Louise

2013-07-03

Ja, men den hr var ju fantastisk! Lste i en solstol p en de strand i Turkiet!

Louise Olsson

2013-05-17

En helt otroligt bra bok!

Emma Bengtsson

2013-05-10

En underbar och hemsk bok som inte lmnar ngon oberrd!!

Angelina Warghammar

2013-05-08

Mktig

Maria Blomkvist

2013-03-10

Gripande, sorglig och stundtals knslomssigt jobbig att lsa. Dock kan jag inte komma ifrn det fruktansvrt irriterande med karaktrer som inte utvecklas verhuvudtaget genom hela boken. Lite extra minus fr reproducerande av en del kulturella stereotyper.

Jennie Arwin

2013-03-04

S bra! Tycker det r spnnande att lsa om en annan kultur, fngslande historia.

Bea Johansson

2013-01-11

Vad det n str p baksidan r det inget jmfrt med boken... Svr att frst, jag fattar inte arabiskan och den r vldigt sorgsen. S fort Amir och Hassan kommer ifrn varandra blev den dlig... Skulle ftt en 3a om det inte varit fr all arabiska!!!

Emma Hortlund

2013-01-03

Flyga drake pminner mig till viss del om Morgon i Jenin.

Matilda Ekstrm

2012-11-22

S bra, men jag mdde dligt under hela lsningen!

Jimmy Reardon

2012-10-30

Otroligt gripande bok. Texten r vldigt vacker och jag skulle kunna citera en massa meningar frn den.

Ebba Andersson

2012-10-21

En av mina favoritbcker - ngonsin! Djup, hemsk, vacker och alldeles... underbar!

Helena Flemstrm

2012-10-07

Fngslade

Helena S

2012-09-26

Det r ett tag sen jag lste den, men jag minns den som mycket bra och spnnande. Den vackra skildringen av ett Afghanistan fre krigshrjningarna berrde mig, jag tyckte om karaktrerna, och genom en berttelse om mnniskoden fr man en lektion i samtidshistoria som skolan aldrig gav. Och spnnande r den, som sagt var.

A-K Lfgren

2012-09-18

Riktigt bra bok

Sanna Ridderwall

2012-08-04

En otroligt gripande och spnnande historia.

Anne-Sofie Hjelm

2012-07-29

Stark, riktigt bra och ofrglmlig lsupplevelse! Man fr en helt annan bild av Kabul

Karin Andersson

2012-07-09

En underbar levande beskrivande historia. Den fr en att lra knna ett land som det en gng var.

Thomas Sievert

2012-07-01

Jttefin berttelse. Lrde mig en del om Afghanistan p kuppen.

Kim Rydvald

2012-05-24

Hjrntrtt bestsellertjafs. Gillar du "Vindens skugga" - och det gr du ju - s lr du gilla den hr.

Loppan Hoppan

2012-05-18

Bsta bok jag lst

Charlotte B

2012-03-30

En av f bcker som fick mig att lipa... En riktigt bra bok allts!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag gillar den hr boken! Man fr insikt i en helt annan del av vrlden. En del av vrlden det rapporteras om p nyheterna men som hr blir verklig och kommer mig nra! Ls!

Eva Sonesson

2012-03-12

Tycker mycket om boken, det var lngesen jag lste den. Dags att lsa om. Hoppas jag minns rtt!

Mikaela strm

2012-01-24

Riktigt bra ven om jag tycker uppfljaren var bttre.

Maria Broe

2012-01-04

Kan knappt beskriva hur illa jag mdde under delar av boken...

sa Rnnberg

2011-12-23

En av de bsta bcker jag lst, man lever sig verkligen in i bokens milj och handling. en bok som jag varmt rekomenderar!

Johanna Kullenberg

2011-12-12

Fantastisk bok som alla br lsa!

Susanne Rydvald

2011-10-16

Till 100% av kvinnor kommenterad. Undrar varfr den nnu inte blir utgiven i DAMERNAS som serie ocks.

Nicole Persson

2011-10-06

Oerhrt verskattad, hade man kunnat ge minus hade denna definitivt ftt -2

Anna Idrestam

2011-09-26

Fantastisk och vldigt obehaglig bok. Man sls av att mnniskor br samma funderingar trots kulturella och religsa skillnader.

Jennie Durukan

2011-09-25

En underbar bok! En berttelse om krlek, skuld och frltelse. En mste lsas bok!!!

Ulrica Bjrnhag

2011-08-18

En bra bok med jobbig handling. Gav en intressant och frdjupad bild av Afghanistan,

Mary G

2011-08-17

Klumpigt sprk, stereotypa mnniskobeskrivningar och en intrig som knns utstakad frn frsta brjan. Jag brukar sllan lgga ifrn mig bcker som jag brjat lsa men efter att ha lst 100 sidor gav jag upp hoppet om att boken skulle bli bttre och gav bort mitt exemplar.

Basima Muslim

2011-08-15

discover how to be good again

Emma Olsson

2011-07-05

S himla seg bok.
Kmpade en mnad med att komma halvvgs o gav sedan upp

Karin Berglin

2011-06-27

En underbar bok om en vnskap mellan barn ur olika samhllsklasser.

Lars Andersson

2011-05-17

En arab med en vsterlnnings mentalitet. Ok bok, ok handling, men samtidigt ngot tam. Gillar att han reflekterar ver sin egen feghet, men rcker den frklaringen? Funderar ver om jag ska lsa uppfljaren eller ej. Tillgg. Jag hller med Ellinor sterker om att slutdelen av boken var fin, hjrtevrmande, och i mina gon gav det huvudpersonen ialla fall delvis upprttelse. Kanske fullstndig upprttelse, men jag blir inte riktigt klok p en mnniska som kan agera s oerhrt fint i en situation, medan han t.o.m. tnker konstigt angende forna skeenden i en annan situation. Jag kanske fr lov att lsa om boken igen. Det blev en lng kommentar, men jag blev inte riktigt klok p huvudpersonen.

Anna L

2011-05-11

filmen e ox grym!

Ellinor

2011-04-29

hade hga frvntningar p boken eftersom tusen strlande solar var s otroligt bra. Mste sga att jag blev aningens besviken, den r ganska platt och trkig i brjan och r svr att f ett grepp om. slutet rddar hela boken. Annars s tycker jag det r en fantastisk bok fr att sjlva historien r s bra, jag rekommenderar den!

Sofia Rylander

2011-04-27

Denna bok var den frsta p mycket lnge som verkligen grep tag i mig och berrde mig. Personskildringarna, stmningen, mheten, allt! Komplett, allt en bok ska vara! Rekommenderas till alla!

Madeleine Lfqvist

2011-04-07

Det r nog frsta gngen jag har fllt en tr nr jag har lst en bok. S vlskriven och bra!

Ulrica Sandell

2011-04-05

Mycket bra!

Joanna Bjrkqvist

2011-04-03

En fantastisk skildring av en vrld vi annars inte besker och en vnskap som f fr uppleva. Vcker mnga tankar och fullstndigt drar in lsaren i sin, ofta otcka och obehagliga, vrld. Mycket gripande och bra.

Arne Svensson

2011-04-01

Skildrar vardagen i Kabul. En bok om vnskap mellan tv pojkar frn ett fattigt och ett rikt hem.

Maria Eriksson

2011-03-22

Obehagligt bra! Vlskriven nutidshistoria!

Josefine Ejebjrk

2011-03-15

Frvntningarna var hga och jag tyckte inte riktigt att den levde upp till hypen omkring boken, s det blir bara en 4a.

Anette Marcusson

2011-03-15

underbar bok, lst den flera gnger

Elin Stenblom

2011-02-20

Ger mjlighet att trnga bakom nyhetsrapporteringens bilda av Afganistan. Gripande mnniskode.

eva winkle

2011-01-22

jobbig att lsa - inte p grund av sprket utan pga av handligen men mkt bra

Jessica Nilsson

2011-01-21

Alla borde lsa denna fantastiska bok.

Victoria G

2011-01-10

Jag hade ganska hga frvntningar, boken r ju ngot av en modern klassiker med tanke p hur mnga som har lst och tyckt om den. Men jag blev besviken. Framfr allt kndes karraktrerna platta och berttelsen kndes inte trovrdig. Jag gav upp efter ca 150 sidor.

Annette Fischer

2011-01-06

Boken hade blivit vldigt uppskriven, men jag tyckte mest, jaha, nr jag lste den. Den sa mig inte s mycket tyvrr

2011-01-05

Helt underbart skriven berttelse. Jag var fast hela vgen. Den r djup, men han skriver nd p ett sdant sett att det r detaljerna som gr historien levande.
Att flja Amirs, och Hassans, den r gripande. Satt och log i slutet av boken!

Charlotte B

2011-01-01

Otroligt "frgstark" och fngslande bok... Synd bara att Amir r s feg i barndomen, men det tar han igen i slutet av boken. Synd att Hassan skulle d...

Sandra Svensson

2010-12-26

wow, vilken bok. ofrglmglig! ett mste i bokhyllan.

anna hrlin

2010-12-25

lste denna innan min kille stack till afghanistan som fn-soldat. mycket bra sknlitteratur och samtidigt fr man veta mer om landets tragiska historia.

Annika Rothoff

2010-12-21

Gripande och mycket bra skriven bok! Ger en klarare bild och frstelse fr vad Afghanistan en gng var innan Talibanernas intg, n vad massmedia lyckats skildra.
LS DEN!!!

Ingela Jogelid

2010-12-19

Agnetha Gustavsson

2010-12-18

Underbar

Linda Davidson

2010-12-01

Jag tyckte att huvudkaraktren var s otroligt feg och osympatisk. Deprimerande.

Margareta Johansson

2010-10-24

En otrolig bok om en kultur s skild frn vr, men ven en universell berttelse om vnskap med alla de ljusa och mrka sidor som den kan innehlla.
Hade kanske lite svrt att hitta in i boken frn brjan men nr jag vl hade fastnat s ville jag inte sluta lsa. Utan tvekan en vldigt lsvrd bok!

Fredrika Sundin

2010-10-22

Vilken fantastisk bok. Mer behver inte sgas, boken br lsas. Fredrika

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Underbart fin men sorglig skildring av tv barns uppvxt under diametralt olika levnadsvillkor i Afghanistan.

Agneta Hultin

2010-09-06

En mycket lsvrd men ruggig berttelse

Aniko Ja

2010-08-22

Fantastisk bok med ett mlande, levande sprk och en handling som griper tag lngt efter det att man lagt ifrn sig boken.

Claes Nilsson

2010-08-18

Fantastisk berttelse om vnskap, svek och nger som verkligen berr, vilket ocks kvinnosynen i denna del av vrlden oundvikligen gr.

jenny modin

2010-08-03

Otroligt bra, vlskriven, och intressant bok om tv pojkar i ett fredligt Afghanistan innan inbrdeskriget brt ut p 70-talet, och krigets konsekvenser fr alla.

Marie W

2010-07-29

Boken skildrar vnskap p ett fint stt och har ett tydligt budskap. Slutet r lite vl frutsgbart och knns lite hastigt skrivet jmfrt med resten av boken som r mycket detaljerad. Det bsta med boken r de oerhrt detaljerade och vackra miljbeskrivningarna, jag knde det som om jag var p plats i vissa delar av boken.

Heidi Lassus

2010-07-29

Det allra bsta p lnge, lnge!

2010-07-28

Ojd, "alla" sger att den r s bra. Det tyckte inte jag. Lste inte ut den.

Maria Andrasson

2010-07-28

Vacker, tragisk, men lite fr frutsgbar ibland.

Lise-Lotte Emilsson

2010-07-03

mycket bra

Elinor K

2010-06-07

Helt fantastisk! En bok man inte glmmer i frsta taget.

Simone O

2010-05-07

En lsupplevels utver det vanliga. S stark att nsdukar inte rckte jag fick ta en handduk..
Strecklste den eftersom den r omjlig att lgga ifrn sig.

Elisabeth Lundblad

2010-05-06

En helt fantastisk bok. S sorgligt de landet har.

Fredrik Evertsson

2010-04-14

Nr jag lste denna bok befann jag mig i Afghanistan

C L

2010-04-10

Jag r kluven i mitt betyg hr. Jag tyckte att den var lite vl klyschig! Fast det r vl det som sljer. Handlingen var mycket frutsgbar, och man hade redan listat ut slutet nr man var i mitten, och brjan var s mycket bttre n resten av boken. Den var inte speciellt skicklig skriven heller. Jag formen var ganska platt, enligt min sikt. Den gav mig dock mer insikt om Afghanistan och afghaner, vilket i sin tur skapar mer frstelse fr afghanerna i Sverige, i alla fall fr mig. Det kndes bra att inte bara f negativa perspektiv p detta land. Fr samhllsdebatten skull gillade jag boken, som sknlitterrt msterverk failade den. Fast vad r min lilla sikt mot den kommersiella massan ;)

C L

2010-04-10

Maria B Hansson

2010-03-21

Kom aldrig igenom den...

Gitte Svensson

2010-03-13

En vldigt gripande bok som man knappt kan slppa.

En bok som har allt! Klart minnesvrd!

Lena Svensson

2010-02-03

BRA !!

Malin Zettergren

2010-01-31

klarar inte av att ta mej egenom boken.. helt omjligt..

Eva Bohman

2010-01-22

Helt okej, jobbigt att huvudpersonen var s osympatisk. Man ville ju hellre lsa mer om hans kompis! Mycket intressant att lra sig mer om Afganistan.

Lttsamt skriven, utan knslomssiga verdrifter. Men nd den starkaste och mest mnskliga bok jag lst p lnge!

Mia Dahlstrand

2009-12-28

2009-12-28
Oj, vilken bok. Den var underbar, beskrivande och ondligt sorglig.

Nedhal Pirababi

2009-12-16

Vnskap och dligt samvete har huvudrollen i denna bok.

Maria Lindgren

2009-11-13

Jag lskade den hr boken och sedan filmen. En bok som gav mig en inblick i kriget, det vidriga, som fortfarande hnder i Afganistan. Intressant att den var berttad ur en pojkes perspektiv, och hur han sedan levde, mdde och tnkte nr han blev ldre.

harriet karlsson

2009-11-05

Mycket bra

Emma Andersson

2009-10-24

Jag hade skyhga frvntningar p den hr boken... men blev besviken. Den kndes trg och trkig nr jag brjade lsa, verskattad. S lade ifrn mig den igen och igen tills den blev liggandes i ngra mnader i bokhyllan. Nu tog jag upp den igen och lste klart. Mste erknna att den senare delen av boken blir bttre. Starka mnen som vcker knslor och berr, om n lite vl sorgsen kanske. Om skuld, det r vad jag kommer att minnas ur den hr boken. Om hur man kan gna ett helt liv t att frska glmma eller att gra bot, stlla till rtta det man kan nr man inte kan stlla till rtta det som r frsent. Men det rcker inte fr att det skall bli mer n en trea fr min del, tyvrr.

Eva Sundgren

2009-10-23

Brja p den hr bara om ni har tid fr strcklsning :-)

Gunvi Lundqvist

2009-10-13

"Fr dej skall jag gra det tusen gnger om" Hassan den starke,tjnaren. Amir rikemanssonen hans vn. Denhr boken r nstan oslagbar. Bara Sinue som kan mtas med den knsla man fr d man lser ...

Majja W

2009-10-13

Helt otroligt bra. En av de bsta bcker jag lst, den berr verkligen.

Katarina Kjellberg

2009-08-27

Im speechless...read it!

Mankan

2009-08-18

Fantastiskt sprk, spnnade, lrorika beskrivningar av Afghanistans kultur och nutidshistoria, stark intrig.

Therese Andersson

2009-08-16

Underbar och otroligt gripande.

Linda Lindblom

2009-08-16

En helt fantastisk bok om vnskap mellan tv pojkar som inte fr vara vnner egentligen d en kommer frn en rik familj och den andra r tjnarens son.
Ls, Ls, Ls den r helt underbar!

Malin Johansson

2009-08-12

Gripande!

Samuel Karlsson

2009-08-09

LS!

2009-05-26

En fascinerande bok om vnskap och vad den fr utst, om rdslan ver att st fr den man r och det man knner, om hur det knns att sra den man lskar... frfattaren frmedlar alla dessa knslor utan att bli banal, han nmner dem inte vid namn men jag knner s innerligt vl vad han menar, det r stort...

Sofia kerberg

2009-05-03

Klart bttre n filmen som jag sg frst. Hosseini lyckas skapa en sympatisk och synnerligen mnsklig protagonist i Amir. Bokens slut knns ocks mer "riktigt" n filmens, nr man lser inser man hur enkelt allt gick i filmen.

Elin Petersson

2009-04-23

En roman som grep tag i mig lngt bortom vad jag kunnat frestlla mig! Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska sga om denna gripande roman Flyga drake som jag hrt s mycket om sen tidigare men aldrig tagit mig tid att lsa. Ett riktigt konststycke som fngar lsaren utver det vanliga. Jag sitter nnu kvar, timmar efter att jag slagit ihop prmarna och lst den sista raden och funderar ver Hassan, Amir, Ali, Baba och Sorhab. Jag vill liksom inte slppa dessa karaktrer och jag tror att de kommer finnas kvar i mitt minne lng tid framver. Flyga drake r oerhrt vlskriven och beskriver ett Afghanistan som man tidigare bara lst om i medierna. Ett Afghanistan som innan ryssarna invaderade var en krleksfull plats dr barn vxte upp och hade barndomar precis som vi hr i Sverige. Vi fr flja karaktrerna tills dess att inga barndomar lngre finns att skymta i Afghanistan. Hassan och Amir r tv vnner som vxer upp sida vid sida men nd ljusr ifrn varann. Hassan r Amir evigt lojal och trots att han "bara" r en hazar har han mer mod n ngon annan pojke. En hndelse i barndomen skiljer de bda pojkarna t och man fr sedan flja Amir och hans far d de bostter sig i USA. Amir kan dock aldrig riktigt glmma Hassan och sitt hemland, hndelsen som delade de bda ligger kvar och gryr i honom livet igenom. Han tervnder ssmningom fr att finna ett Afghanistan i spillror och som inte ens pminner om hans forna land. Med trar i gonen och en enorm empati fr Afghanistans folk blev jag helt hnfrd av denna berttelse. En riktig bladvndare som nu tvingar mig att lsa om sne Seierstads reportagebok Bokhandlarn i Kabul fr att f en n bttre inblick. Jag vill aldrig glmma Hassan och Amir!