Flyga drake

Hosseini, Khaled

| 2004

Amir och Hassan vxer upp som bsta vnner under en omvlvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i tv helt skilda vrldar. Amir r son till en framstende vlbrgad man, medan Hassan, som r son till Amirs fars tjnare, tillhr det fattiga och lgt stende hazarfolket. Hassan gr allt fr Amir, han frsvarar honom i alla lgen, men nr Amir en dag fr chansen att terglda Hassans totala lojalitet sviker han. Flyga drake r en gripande roman om vnskap, svek och lojalitet. Den handlar om banden mellan fder och sner och fdernas makt ver sina sner - deras krlek, uppoffringar och lgner. I bakgrunden str historiska hndelser som inte tidigare berttats p detta stt, boken tar oss frn ett vackert och vlmende Afghanistan rikt p kultur till det delagda land som det r idag. En underbar bok ... Det hr r en av de ofrglmliga historier...

Josefin Wessman

signe rosenberg

2021-05-30

Margareta Vanessa

2020-12-28

Lste denna bok och anvnde den i en marxistiskt litteraturanalys till en skoluppgift i gymnasiet fr inte s lnge sedan. Med det i tanke gick det verkligen att se de socioekonomiska skillnaderna mellan de tv vnnerna och deras liv vars konsekvenser vi ser i huvudkaraktrens, Amirs, handlingar. Intressant att se hur han sjlv tnker om sitt liv. Hosseini gr ett fantastiskt jobb med fina metaforer och hpnadsvckande plot-twists! Ls Ls Ls!

Safira Blom

2020-12-06

Cecilia U

2020-12-06

Ytterligare en favoritbok! Trarna bara fldar, hjrtat vrker av krlek och sorg och man fr ytterligare ett bevis p att man lever. Ls den!

Anna Ericsson

2020-10-30

Otroligt gripande!

Maria B

2020-07-28

Underbar skildring av barndom och vnskap i Kabul!

Jennie Carlander

2020-07-21

Underbar och gripande berttelse.

Emelie Hermansson

2020-07-07

👌

Mikaela86

2019-12-03

Denna boken har allt. Otroligt gripande, viktiga mnen, allmnbildande, mnsklig, hjrna och hjrta. Rda trden r svek, skuld, frltelse, att lgga saker till rtta. En av de bsta bcker jag lst och som jag aldrig kommer att glmma. Filmen r inte i nrheten men grt nd fr att boken sitter s djupt inom mig.

Erika E

Magnus Mohell

2018-05-16

Karin Johansson

2018-02-16

En bok jag har lst flera gnger. Underbar, gripande och lsvrd.

Cecilia Engqvist

2017-06-09

Gripande.

Fast Forward

2017-05-17

Intressant och knslofull lsning.

Marie Stenshammer

2016-10-24

en av de bsta!!!

Hanna W-E

2016-03-02

Lite seg i brjan. En vldigt gripande bok!

Lotta Andrn

2016-01-30

En bok som sitter kvar med blandade knslor.
Ls den!

Angelica Pilman

2015-11-16

Bsta boken p lnge! Det hnder ngot hela tiden o man vill inte sluta lyssna! (Hade ljudboken)

Pernilla Nilsson

2015-07-25

Troligtvis den bsta bok jag lst. Underbart sprk och en fin historia. En av vldigt f bcker som jag knner att jag vill lsa om!

Jenny Dahl

2015-06-26

Jag lskar hans stt att skriv a. Frmgan att mla upp hela miljn s man ser den klart och tydligt i sitt huvud

Camilla Carlsson

2015-06-18

Bsta boken och den jag brukar rekommendera. En fin historia med en antihjlte som slss med sina svaga sidor. Jag lste klart, slog ihop boken och grt fr jag visste att jag just hade upplevt ngot mycket speciellt.

Jesper Svensson

2015-04-08

Om vnskap, moral och relationer. Sprket r personligt och lsvrt. Bra bok. Personskildringar r komplexa och knlsorna vldigt trovrdiga. Berrande.

Ingeborg Amnus

2015-03-24

Oerhrd stark berttelse som inte fikar efter billiga ponger, ens dr det vore mjligt.

Lars Wekell

2014-12-23

Fin historia

Jenny kesson

2014-11-08

En fantastisk bok att lsa.

Linda Aulin

2014-08-18

r knslomssigt mrbultad efter att ha lst denna bok!

Agustina PARANCAN

2014-05-07

lskade den !

En stark lsupplevelse. Fick mig att nstan brja grta ngra gnger.

Lotta Berlin

2014-03-03

Fantastisk, som alla hans bcker.

arya nawab

2014-02-15

boken suger fr JAG sjlv r en afghan o vet hur det r i afghanistan o allt som str i boken r en LGN! jag kan frst att ni som lser den tkr att den r bra men snlla ls andra bcker om Afghanistan fr att veta hur mkt av Flyga drakes historia r sann. jag sj har bott i Afghanistan o har inte upplevt det som sgs i boken o inte ens dom som r ldre har upplevt det. jag sger bara att den som har skrivit boken hatar sitt hemland o vill bli populr genom att skriva snt skit om sitt eget land. hoppas att ni tnker lite sjlva efter och inte tror att boken har rtt. alla kan skriva en bok o man vill hitta ett stt att bli populr.

Anna Collin

2014-02-13

F bcker fr mig att grta, men det hr var definitivt en sdan. Mycket stark och lsvrd berttelse.