Flyga drake

Hosseini, Khaled

| 2004

Amir och Hassan växer upp som bästa vänner under en omvälvande tid i Kabul. Trots att de uppfostras sida vid sida lever de i två helt skilda världar. Amir är son till en framstående välbärgad man, medan Hassan, som är son till Amirs fars tjänare, tillhör det fattiga och lågt stående hazarfolket. Hassan gör allt för Amir, han försvarar honom i alla lägen, men när Amir en dag får chansen att återgälda Hassans totala lojalitet sviker han. Flyga drake är en gripande roman om vänskap, svek och lojalitet. Den handlar om banden mellan fäder och söner och fädernas makt över sina söner - deras kärlek, uppoffringar och lögner. I bakgrunden står historiska händelser som inte tidigare berättats på detta sätt, boken tar oss från ett vackert och välmående Afghanistan rikt på kultur till det ödelagda land som det är idag. En underbar bok ... Det här är en av de oförglömliga historier...

Jenny Olsson

2017-06-19

Kristin Söderberg

2017-06-09

Gripande.

Fast Forward

2017-05-17

Intressant och känslofull läsning.

Marie Stenshammer

2016-10-24

en av de bästa!!!

Hanna W-E

2016-03-02

Lite seg i början. En väldigt gripande bok!

Lotta Andrén

2016-01-30

En bok som sitter kvar med blandade känslor.
Läs den!

Angelica Pilman

2015-11-16

Bästa boken på länge! Det händer något hela tiden o man vill inte sluta lyssna! (Hade ljudboken)

Pernilla Nilsson

2015-07-25

Troligtvis den bästa bok jag läst. Underbart språk och en fin historia. En av väldigt få böcker som jag känner att jag vill läsa om!

Jenny Dahl

2015-06-26

Jag älskar hans sätt att skriv a. Förmågan att måla upp hela miljön så man ser den klart och tydligt i sitt huvud

Camilla Carlsson

2015-06-18

Bästa boken och den jag brukar rekommendera. En fin historia med en antihjälte som slåss med sina svaga sidor. Jag läste klart, slog ihop boken och grät för jag visste att jag just hade upplevt något mycket speciellt.

Jesper Svensson

2015-04-08

Om vänskap, moral och relationer. Språket är personligt och läsvärt. Bra bok. Personskildringar är komplexa och känlsorna väldigt trovärdiga. Berörande.

Ingeborg Amnéus

2015-03-24

Oerhörd stark berättelse som inte fikar efter billiga poänger, ens där det vore möjligt.

Lars Wekell

2014-12-23

Fin historia

Jenny Åkesson

2014-11-08

En fantastisk bok att läsa.

Linda Aulin

2014-08-18

Är känslomässigt mörbultad efter att ha läst denna bok!

Agustina PARANCAN

2014-05-07

Älskade den !

En stark läsupplevelse. Fick mig att nästan börja gråta några gånger.

Lotta Berlin

2014-03-03

Fantastisk, som alla hans böcker.

arya nawab

2014-02-15

boken suger för JAG själv är en afghan o vet hur det är i afghanistan o allt som står i boken är en LÖGN! jag kan förstå att ni som läser den tkr att den är bra men snälla läs andra böcker om Afghanistan för att veta hur mkt av Flyga drakes historia är sann. jag sj har bott i Afghanistan o har inte upplevt det som sägs i boken o inte ens dom som är äldre har upplevt det. jag säger bara att den som har skrivit boken hatar sitt hemland o vill bli populär genom att skriva sånt skit om sitt eget land. hoppas att ni tänker lite själva efter och inte tror att boken har rätt. alla kan skriva en bok o man vill hitta ett sätt att bli populär.

Anna Collin

2014-02-13

Få böcker får mig att gråta, men det här var definitivt en sådan. Mycket stark och läsvärd berättelse.

Linda N

2013-12-04

Underbar

Emelle Johansson

2013-11-30

Berörande bok, gripande, och mycket bra skriven

Hanna Wilhelmi

2013-11-08

Gripande historia.

arya nawab

2013-11-03

SUGER!!!!

Karin Lundberg

2013-11-02

Mycket bra från första till sista sidan! Tragisk men vacker historia. Gjorde igenting att jag sett filmen först.

Mona Hedestig

2013-11-02

Fantastisk beskrivning. Får en större förståelse för människorna i Afghanistan och att de är som oss fast de lever i en enormt grym värld.

Ninna B

2013-10-31

Det går inte att värja sig. Berättelsen går rakt in.

Emma Andersson

2013-10-22

Gunnar Odhner

2013-08-28

Välskriven bok med sikte på Hollywood, där den också hamnade som film. Det finns en svag ton av inställsamhet och smörighet i boken som kanske inte alla hör.

Teresia Kjellgren

2013-08-21

Hade ingen bok med mig när jag hälsade på min gamla aupair familj i USA för ett antal år sedan och fick den här i min hand. Varenda sekund jag hade över läste jag och läste och läste. Vissa scener i den här boken har etsat sig fast i minnet för evigt. Mycket bra bok!

Ruth *

2013-08-01

Den följer mig än starkt i minnet. Rekommenderas!

Louise Ö

2013-07-03

Ja, men den här var ju fantastisk! Läste i en solstol på en öde strand i Turkiet!

Louise Olsson

2013-05-17

En helt otroligt bra bok!

Emma Bengtsson

2013-05-10

En underbar och hemsk bok som inte lämnar någon oberörd!!

Angelina Warghammar

2013-05-08

Mäktig

Maria Blomkvist

2013-03-10

Gripande, sorglig och stundtals känslomässigt jobbig att läsa. Dock kan jag inte komma ifrån det fruktansvärt irriterande med karaktärer som inte utvecklas överhuvudtaget genom hela boken. Lite extra minus för reproducerande av en del kulturella stereotyper.

Jennie Arwin

2013-03-04

Så bra! Tycker det är spännande att läsa om en annan kultur, fängslande historia.

Bea Johansson

2013-01-11

Vad det än står på baksidan är det inget jämfört med boken... Svår att förstå, jag fattar inte arabiskan och den är väldigt sorgsen. Så fort Amir och Hassan kommer ifrån varandra blev den dålig... Skulle fått en 3a om det inte varit för all arabiska!!!

Emma Hortlund

2013-01-03

Flyga drake påminner mig till viss del om Morgon i Jenin.

Matilda Ekström

2012-11-22

Sååå bra, men jag mådde dåligt under hela läsningen!

Jimmy Reardon

2012-10-30

Otroligt gripande bok. Texten är väldigt vacker och jag skulle kunna citera en massa meningar från den.

Ebba Andersson

2012-10-21

En av mina favoritböcker - någonsin! Djup, hemsk, vacker och alldeles... underbar!

Helena Flemström

2012-10-07

Fängslade

Helena S

2012-09-26

Det är ett tag sen jag läste den, men jag minns den som mycket bra och spännande. Den vackra skildringen av ett Afghanistan före krigshärjningarna berörde mig, jag tyckte om karaktärerna, och genom en berättelse om människoöden får man en lektion i samtidshistoria som skolan aldrig gav. Och spännande är den, som sagt var.

A-K Löfgren

2012-09-18

Riktigt bra bok

Sanna Ridderwall

2012-08-04

En otroligt gripande och spännande historia.

Anne-Sofie Hjelm

2012-07-29

Stark, riktigt bra och oförglömlig läsupplevelse! Man får en helt annan bild av Kabul

Karin Andersson

2012-07-09

En underbar levande beskrivande historia. Den får en att lära känna ett land som det en gång var.

Thomas Sievert

2012-07-01

Jättefin berättelse. Lärde mig en del om Afghanistan på kuppen.

KR

2012-05-24

Hjärntrött bestsellertjafs. Gillar du "Vindens skugga" - och det gör du ju - så lär du gilla den här.

Loppan Hoppan

2012-05-18

Bästa bok jag läst

Charlotte B

2012-03-30

En av få böcker som fick mig att lipa... En riktigt bra bok alltså!

Anna Olsson Svahn

2012-03-22

Jag gillar den här boken! Man får insikt i en helt annan del av världen. En del av världen det rapporteras om på nyheterna men som här blir verklig och kommer mig nära! Läs!

Eva Sonesson

2012-03-12

Tycker mycket om boken, det var längesen jag läste den. Dags att läsa om. Hoppas jag minns rätt!

Mikaela Åström

2012-01-24

Riktigt bra även om jag tycker uppföljaren var bättre.

Maria Broe

2012-01-04

Kan knappt beskriva hur illa jag mådde under delar av boken...

Å

Åsa Rönnberg

2011-12-23

En av de bästa böcker jag läst, man lever sig verkligen in i bokens miljö och handling. en bok som jag varmt rekomenderar!

Johanna Kullenberg

2011-12-12

Fantastisk bok som alla bör läsa!

Susanne Rydvald

2011-10-16

Till 100% av kvinnor kommenterad. Undrar varför den ännu inte blir utgiven i DAMERNAS som serie också.

Nicole Persson

2011-10-06

Oerhört överskattad, hade man kunnat ge minus hade denna definitivt fått -2

Anna Idrestam

2011-09-26

Fantastisk och väldigt obehaglig bok. Man slås av att människor bär samma funderingar trots kulturella och religösa skillnader.

Jennie Durukan

2011-09-25

En underbar bok! En berättelse om kärlek, skuld och förlåtelse. En måste läsas bok!!!

Ulrica Björnhag

2011-08-18

En bra bok med jobbig handling. Gav en intressant och fördjupad bild av Afghanistan,

Mary G

2011-08-17

Klumpigt språk, stereotypa människobeskrivningar och en intrig som känns utstakad från första början. Jag brukar sällan lägga ifrån mig böcker som jag börjat läsa men efter att ha läst 100 sidor gav jag upp hoppet om att boken skulle bli bättre och gav bort mitt exemplar.

Basima Muslim

2011-08-15

discover how to be good again

Emma Olsson

2011-07-05

Så himla seg bok.
Kämpade en månad med att komma halvvägs o gav sedan upp

Karin Berglin

2011-06-27

En underbar bok om en vänskap mellan barn ur olika samhällsklasser.

Lars Andersson

2011-05-17

En arab med en västerlännings mentalitet. Ok bok, ok handling, men samtidigt något tam. Gillar att han reflekterar över sin egen feghet, men räcker den förklaringen? Funderar över om jag ska läsa uppföljaren eller ej. Tillägg. Jag håller med Ellinor Österåker om att slutdelen av boken var fin, hjärtevärmande, och i mina ögon gav det huvudpersonen ialla fall delvis upprättelse. Kanske fullständig upprättelse, men jag blir inte riktigt klok på en människa som kan agera så oerhört fint i en situation, medan han t.o.m. tänker konstigt angående forna skeenden i en annan situation. Jag kanske får lov att läsa om boken igen. Det blev en lång kommentar, men jag blev inte riktigt klok på huvudpersonen.

Anna L

2011-05-11

filmen e oxå grym!

Ellinor Ö

2011-04-29

hade höga förväntningar på boken eftersom tusen strålande solar var så otroligt bra. Måste säga att jag blev aningens besviken, den är ganska platt och tråkig i början och är svår att få ett grepp om. slutet räddar hela boken. Annars så tycker jag det är en fantastisk bok för att själva historien är så bra, jag rekommenderar den!

Sofia Rylander

2011-04-27

Denna bok var den första på mycket länge som verkligen grep tag i mig och berörde mig. Personskildringarna, stämningen, ömheten, allt! Komplett, allt en bok ska vara! Rekommenderas till alla!

Madeleine Löfqvist

2011-04-07

Det är nog första gången jag har fällt en tår när jag har läst en bok. Så välskriven och bra!

Ulrica Sandell

2011-04-05

Mycket bra!

Joanna Björkqvist

2011-04-03

En fantastisk skildring av en värld vi annars inte besöker och en vänskap som få får uppleva. Väcker många tankar och fullständigt drar in läsaren i sin, ofta otäcka och obehagliga, värld. Mycket gripande och bra.

Arne Svensson

2011-04-01

Skildrar vardagen i Kabul. En bok om vänskap mellan två pojkar från ett fattigt och ett rikt hem.

Maria Eriksson

2011-03-22

Obehagligt bra! Välskriven nutidshistoria!

Josefine Ejebjörk

2011-03-15

Förväntningarna var höga och jag tyckte inte riktigt att den levde upp till hypen omkring boken, så det blir bara en 4a.

Anette Marcusson

2011-03-15

underbar bok, läst den flera gånger

Elin Stenblom

2011-02-20

Ger möjlighet att tränga bakom nyhetsrapporteringens bilda av Afganistan. Gripande människoöde.

eva winkle

2011-01-22

jobbig att läsa - inte på grund av språket utan pga av handligen men mkt bra

Jessica Nilsson

2011-01-21

Alla borde läsa denna fantastiska bok.

Victoria G

2011-01-10

Jag hade ganska höga förväntningar, boken är ju något av en modern klassiker med tanke på hur många som har läst och tyckt om den. Men jag blev besviken. Framför allt kändes karraktärerna platta och berättelsen kändes inte trovärdig. Jag gav upp efter ca 150 sidor.

Annette Fischer

2011-01-06

Boken hade blivit väldigt uppskriven, men jag tyckte mest, jaha, när jag läste den. Den sa mig inte så mycket tyvärr

2011-01-05

Helt underbart skriven berättelse. Jag var fast hela vägen. Den är djup, men han skriver ändå på ett sådant sett att det är detaljerna som gör historien levande.
Att följa Amirs, och Hassans, öden är gripande. Satt och log i slutet av boken!

Charlotte B

2011-01-01

Otroligt "färgstark" och fängslande bok... Synd bara att Amir är så feg i barndomen, men det tar han igen i slutet av boken. Synd att Hassan skulle dö...

Sandra Svensson

2010-12-26

wow, vilken bok. oförglömglig! ett måste i bokhyllan.

anna härlin

2010-12-25

läste denna innan min kille stack till afghanistan som fn-soldat. mycket bra skönlitteratur och samtidigt får man veta mer om landets tragiska historia.

Annika Rothoff

2010-12-21

Gripande och mycket bra skriven bok! Ger en klarare bild och förståelse för vad Afghanistan en gång var innan Talibanernas intåg, än vad massmedia lyckats skildra.
LÄS DEN!!!

Ingela Jogelid

2010-12-19

Agnetha Gustavsson

2010-12-18

Underbar

Linda Davidson

2010-12-01

Jag tyckte att huvudkaraktären var så otroligt feg och osympatisk. Deprimerande.

Margareta Johansson

2010-10-24

En otrolig bok om en kultur så skild från vår, men även en universell berättelse om vänskap med alla de ljusa och mörka sidor som den kan innehålla.
Hade kanske lite svårt att hitta in i boken från början men när jag väl hade fastnat så ville jag inte sluta läsa. Utan tvekan en väldigt läsvärd bok!

Fredrika Sundin

2010-10-22

Vilken fantastisk bok. Mer behöver inte sägas, boken bör läsas. Fredrika

Eva-Karin Kyrling

2010-10-18

Underbart fin men sorglig skildring av två barns uppväxt under diametralt olika levnadsvillkor i Afghanistan.

Agneta Hultin

2010-09-06

En mycket läsvärd men ruggig berättelse

Aniko Ja

2010-08-22

Fantastisk bok med ett målande, levande språk och en handling som griper tag långt efter det att man lagt ifrån sig boken.

Claes Nilsson

2010-08-18

Fantastisk berättelse om vänskap, svek och ånger som verkligen berör, vilket också kvinnosynen i denna del av världen oundvikligen gör.

jenny modin

2010-08-03

Otroligt bra, välskriven, och intressant bok om två pojkar i ett fredligt Afghanistan innan inbördeskriget bröt ut på 70-talet, och krigets konsekvenser för alla.

Marie W

2010-07-29

Boken skildrar vänskap på ett fint sätt och har ett tydligt budskap. Slutet är lite väl förutsägbart och känns lite hastigt skrivet jämfört med resten av boken som är mycket detaljerad. Det bästa med boken är de oerhört detaljerade och vackra miljöbeskrivningarna, jag kände det som om jag var på plats i vissa delar av boken.

Heidi Lassus

2010-07-29

Det allra bästa på länge, länge!

2010-07-28

Ojdå, "alla" säger att den är så bra. Det tyckte inte jag. Läste inte ut den.

Maria Andréasson

2010-07-28

Vacker, tragisk, men lite för förutsägbar ibland.

Lise-Lotte Emilsson

2010-07-03

mycket bra

Elinor K

2010-06-07

Helt fantastisk! En bok man inte glömmer i första taget.

Simone O

2010-05-07

En läsupplevels utöver det vanliga. Så stark att näsdukar inte räckte jag fick ta en handduk..
Streckläste den eftersom den är omöjlig att lägga ifrån sig.

Elisabeth Lundblad

2010-05-06

En helt fantastisk bok. Så sorgligt öde landet har.

Fredrik Evertsson

2010-04-14

När jag läste denna bok befann jag mig i Afghanistan

C L

2010-04-10

Jag är kluven i mitt betyg här. Jag tyckte att den var lite väääl klyschig! Fast det är väl det som säljer. Handlingen var mycket förutsägbar, och man hade redan listat ut slutet när man var i mitten, och början var så mycket bättre än resten av boken. Den var inte speciellt skicklig skriven heller. Jag formen var ganska platt, enligt min åsikt. Den gav mig dock mer insikt om Afghanistan och afghaner, vilket i sin tur skapar mer förståelse för afghanerna i Sverige, i alla fall för mig. Det kändes bra att inte bara få negativa perspektiv på detta land. För samhällsdebatten skull gillade jag boken, som skönlitterärt mästerverk failade den. Fast vad är min lilla åsikt mot den kommersiella massan ;)

C L

2010-04-10

Maria B Hansson

2010-03-21

Kom aldrig igenom den...

Gitte Svensson

2010-03-13

En väldigt gripande bok som man knappt kan släppa.

En bok som har allt! Klart minnesvärd!

Lena Svensson

2010-02-03

BRA !!

Malin Zettergren

2010-01-31

klarar inte av att ta mej egenom boken.. helt omöjligt..

Eva Bohman

2010-01-22

Helt okej, jobbigt att huvudpersonen var så osympatisk. Man ville ju hellre läsa mer om hans kompis! Mycket intressant att lära sig mer om Afganistan.

Lättsamt skriven, utan känslomässiga överdrifter. Men ändå den starkaste och mest mänskliga bok jag läst på länge!

Mia Dahlstrand

2009-12-28

2009-12-28
Oj, vilken bok. Den var underbar, beskrivande och oändligt sorglig.

Nedhal Pirababi

2009-12-16

Vänskap och dåligt samvete har huvudrollen i denna bok.

Maria Lindgren

2009-11-13

Jag älskade den här boken och sedan filmen. En bok som gav mig en inblick i kriget, det vidriga, som fortfarande händer i Afganistan. Intressant att den var berättad ur en pojkes perspektiv, och hur han sedan levde, mådde och tänkte när han blev äldre.

harriet karlsson

2009-11-05

Mycket bra

Emma Andersson

2009-10-24

Jag hade skyhöga förväntningar på den här boken... men blev besviken. Den kändes trög och tråkig när jag började läsa, överskattad. Så lade ifrån mig den igen och igen tills den blev liggandes i några månader i bokhyllan. Nu tog jag upp den igen och läste klart. Måste erkänna att den senare delen av boken blir bättre. Starka ämnen som väcker känslor och berör, om än lite väl sorgsen kanske. Om skuld, det är vad jag kommer att minnas ur den här boken. Om hur man kan ägna ett helt liv åt att försöka glömma eller att göra bot, ställa till rätta det man kan när man inte kan ställa till rätta det som är försent. Men det räcker inte för att det skall bli mer än en trea för min del, tyvärr.

Eva Sundgren

2009-10-23

Börja på den här bara om ni har tid för sträckläsning :-)

Gunvi Lundqvist

2009-10-13

"För dej skall jag göra det tusen gånger om" Hassan den starke,tjänaren. Amir rikemanssonen hans vän. Denhär boken är nästan oslagbar. Bara Sinue som kan mätas med den känsla man får då man läser ...

Majja W

2009-10-13

Helt otroligt bra. En av de bästa böcker jag läst, den berör verkligen.

Katarina Kjellberg

2009-08-27

I´m speechless...read it!

Mankan

2009-08-18

Fantastiskt språk, spännade, lärorika beskrivningar av Afghanistans kultur och nutidshistoria, stark intrig.

Therese Andersson

2009-08-16

Underbar och otroligt gripande.

Linda Lindblom

2009-08-16

En helt fantastisk bok om vänskap mellan två pojkar som inte får vara vänner egentligen då en kommer från en rik familj och den andra är tjänarens son.
Läs, Läs, Läs den är helt underbar!

Malin Johansson

2009-08-12

Gripande!

Samuel Karlsson

2009-08-09

LÄS!

2009-05-26

En fascinerande bok om vänskap och vad den får utstå, om rädslan över att stå för den man är och det man känner, om hur det känns att såra den man älskar... författaren förmedlar alla dessa känslor utan att bli banal, han nämner dem inte vid namn men jag känner så innerligt väl vad han menar, det är stort...

Sofia Åkerberg

2009-05-03

Klart bättre än filmen som jag såg först. Hosseini lyckas skapa en sympatisk och synnerligen mänsklig protagonist i Amir. Bokens slut känns också mer "riktigt" än filmens, när man läser inser man hur enkelt allt gick i filmen.

Elin Petersson

2009-04-23

En roman som grep tag i mig långt bortom vad jag kunnat föreställa mig! Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga om denna gripande roman Flyga drake som jag hört så mycket om sen tidigare men aldrig tagit mig tid att läsa. Ett riktigt konststycke som fångar läsaren utöver det vanliga. Jag sitter ännu kvar, timmar efter att jag slagit ihop pärmarna och läst den sista raden och funderar över Hassan, Amir, Ali, Baba och Sorhab. Jag vill liksom inte släppa dessa karaktärer och jag tror att de kommer finnas kvar i mitt minne lång tid framöver. Flyga drake är oerhört välskriven och beskriver ett Afghanistan som man tidigare bara läst om i medierna. Ett Afghanistan som innan ryssarna invaderade var en kärleksfull plats där barn växte upp och hade barndomar precis som vi här i Sverige. Vi får följa karaktärerna tills dess att inga barndomar längre finns att skymta i Afghanistan. Hassan och Amir är två vänner som växer upp sida vid sida men ändå ljusår ifrån varann. Hassan är Amir evigt lojal och trots att han "bara" är en hazar har han mer mod än någon annan pojke. En händelse i barndomen skiljer de båda pojkarna åt och man får sedan följa Amir och hans far då de bosätter sig i USA. Amir kan dock aldrig riktigt glömma Hassan och sitt hemland, händelsen som delade de båda ligger kvar och gryr i honom livet igenom. Han återvänder såsmåningom för att finna ett Afghanistan i spillror och som inte ens påminner om hans forna land. Med tårar i ögonen och en enorm empati för Afghanistans folk blev jag helt hänförd av denna berättelse. En riktig bladvändare som nu tvingar mig att läsa om Åsne Seierstads reportagebok Bokhandlarn i Kabul för att få en än bättre inblick. Jag vill aldrig glömma Hassan och Amir!