Fly för livet

Tre tungt kriminella fångar hotar sig ut ur fängelset. Som gisslan tar de fängelseprästen Ingrid. Ett stort polisuppbåd tar upp jakten på de desperata rymlingarna och hemma väntar maken Anders med ettåriga dottern Kerstin i förtvivlad och förlamande ovisshet. Detta blir upptakten till ett omskakande gisslandrama med många oväntade vändningar. I Fly för livet visar Helena von Zweigbergk ännu en gång sin förmåga att med stor psykologisk skärpa bygga upp stämningar och spänning i det som hotar det vardagliga och trygga. Vad händer med en människa som plötsligt kastas in i ett drama på liv och död? Och vad händer med människor som utsätts för extrema psykiska och fysiska påfrestningar? Fly för livet, den fjärde boken om fängelseprästen Ingrid, är ett oerhört förtätat och dramatiskt gisslandrama som håller läsaren i ett järngrepp från första till sista sidan.

2017-08-19

Spännande, våldsam, otäck, hjärtgripande, men samtidigt en väldigt bra och välskriven thriller där spänningen hela tiden stegras och där jag som läsare chockas över stackars Ingrids behandling. Tack och lov för det lyckliga slutet, men det var hemskt nära att det hade kunnat gå riktigt illa. Jag är riktigt glad att jag gav den här boken en ny chans, mycket tack vare Anna Godenius rent fenomenala uppläsning. Anna Godenius är utan tvekan Sveriges bästa uppläsare när det kommer till ljudböcker.
Mitt slutbetyg blir en, 5:a till såväl bok som uppläsare! Kan varmt rekommendera boken! Jag tror jag ska ge ytterligare böcker om präst Ingrid Karlberg en ny chans!

2012-01-27

Ett lite annorlunda sätt att beskriva ett gisslandrama. Tanken är bra och helena von Zweigbergk skriver helt ok. Det är bara det att jag blir aldrig berörd av denna berättelse.

Mia Dahlstrand

2010-01-07

2009-02-18
Spännande. Får mig att tänka till och försöka komma ihåg att leva livet varje dag.

solveig jonson

2010-01-05

en fängslande bok som man gärna streckläser

har läst två böcker i mitt liv som varit bra, det här är en av dem

Stina Thunberg

2009-08-18

jag har bara läst två böcker som har varit bra och det här är en av dem. flykmek år 3

Camilla Forssén

2009-08-03

En helt ok bok. Lite seg och lite för mycket om hennes bakgrund. Det drog ner tempot i boken.

marre marre

2009-06-14

Bra bok, men jag blev irriterad över huvudpersonens inre samtal med sin man och dotter, och kan tyvärr inte motivera varför. Mot slutet sträckläste jag boken