Flummarna

Larsson, Monica

| 2016

De båda väninnorna Jessie, 23, och Sanna, 26, är naiva, omogna, psykiskt instabila och andligt sökande. De har mycket renhetsideal som de inte lyckas något vidare med att leva upp till. I början av boken delar de lägenhet i Stockholm men planerar att starta ett andligt och alternativt kollektiv på landet. Där ska de meditera och odla ekologiska morötter bland annat. Men sen spårar deras liv ur åt varsitt håll, Jessies i missbruk och Sannas i andlig fanatism, och de förlorar kontakten med varandra. Båda går igenom stora svårigheter. Sen inträffar olika händelser som gör att deras vägar möts igen och de börjar båda två också försöka få mer balans och struktur i sina liv, efter sina förutsättningar. Boken är inte självbiografisk och ingen av personerna i den finns i verkligheten. Jag, Monica Larsson, är född 1969 och bor med min familj i en liten stuga på landet i mellanskåne. I likhet med...

❤Denna bok har verklighetsanknytning & redan efter Förordet så känndes det som en bok som tar tid att ta till sig & ta sig igenom.
Det är värt den tid det tar att läsa denna.
Den visar en sida som många av oss inte vet hur det är eller hur det känns.
Man blir irriterad på både
Sanna och Jessie, hur de resonerar och uppträder i flera situationer och hur de tänker.
Men ändå, när slutet kom finns fortfarande frågan kvar, hur gick det sen??
Detta är en bok som berör, lyfter fram ett svårt ämne och kryper under skinnet på läsaren.
4/5st🙏❤

Marianne Hurmerinta

2021-07-29

Flummarna är en mycket välskriven roman från första till sista sidan, berättelsen håller hela vägen och har inga svackor i berättandet. Historien är fängslande och trovärdig, man får en tydlig bild av karaktärerna och de känns så levande. Både gripande, spännande och emellanåt humoristisk. Har man själv varit en sökare känner man igen sig och man ler åt minnena. Hoppas på en uppföljare för man vill ha en fortsättningen!

Nina Karlsson

2020-03-12

Flummarna är en superbra bok som är svår att lägga ifrån sig. Den är lättläst, med ett ledigt och humoristiskt språk och den är spännande. Man känner för karaktärerna och man skulle gärna läsa en uppföljare!

Leni Carlsson

2019-11-13

Verkligen välskriven och så intagande att man fattar sympati för de här tjejerna som är så bortkomna i tillvaron. Rekommenderas till alla, unga som gamla.

mona Larsson

2019-06-12

En trovärdig och välskriven bok som enligt författaren inte är självbiografisk. Vilket jag annars skulle trott då huvudpersonerna är så levande och verkliga. En bladvändare av rang.

Underhållande, gripande och fängslande!