Flugornas herre

Golding, William

| 1983

Efter ett flyghaveri kastas en grupp pojkar mellan sex och tolv r iland p en liten i Sderhavet. De stiftar lagar, frdelar sysslorna och vljer anfrare. Deras tillvaro kan bli paradisisk med rik tillgng p god mat, sol och fullstndig frihet frn de vuxnas tvng. Men snart tar leken en annan vnding: skrcken kryper ver pojkarna, rivaliteten vxer mellan ledarna. Det som kunde varit ett spnnande sommarlovsventyr blir en furis hetsjakt dr fruktan och grymhet slr fram och vgen mot undergng ligger utstakad. Flugornas herre r en av den moderna vrldslitteraturens frmsta och mest lsta romaner. I pojkventyrets form har nobelpristagaren William Golding skapat ett drama ver den mnskliga civilisationens utveckling.

I den tidlsa klassikern Flugornas herre fr vi bekanta oss med en grupp skolpojkar som blivit strandsatta p en de efter en flygkrasch. Ralph, en av de ldre pojkarna, lyckas samla pojkarna och blir med sitt sunda frnuft utvald till gruppens ledare, eller "hvding" - officiell titel fr pojkarna. Men Jack, en jmnrig grabb med ett hett temperament och tillgng till kniv, blir snart rival till Ralph. I denna motsttning mellan de tv ledarna uppstr osmja i lgret; delade sikter om verlevnad och tillvgagngsstt fr rddning leder till att gruppen delas in i tv olika lger. Det som en gng utlovades, frn gruppen, om att de inte var primitiva vildar utan civiliserade engelsmn, tar motsatt riktning, och det som en gng var lek blir pltsligt ddligt allvar.

Det r andra gngen jag lser Flugornas herre och terigen frbryllas jag ver William Goldings frmga att fngsla och frbrylla. Romanen, som r Goldings mest knda roman, inspirerades av den den tid som frfattaren tjnstgjorde i flottan under andra vrldskriget. Kriget gav Golding en mrk bild av den europeiska civilisationen. Drav titeln p romanen, som kommer frn det hebreiska ordet fr Belsebub - "de onda andarnas furste". Genom vl valda ord, visar Golding att ven de mest civiliserade mnniskorna ocks, i det mest utsatta situationer, kan bli vilda primater. Fr att skrskda Romanen kan man frst betrakta snckan, som Ralph anvnder sig fr att samla gruppen i inledningen av boken, blir ett redskap fr lag och ordning i lgret. Odjuren som terkommer i handlingen; r antagonister som, inte bara utgrs av fiktiva och verkliga figurer, formas av barnen p grund av deras vistelse i den oknda naturen. Men de odjur som r sannerligen verkliga, r snarare de som gr att finna i dem sjlva. Elden som r terkommande mne fr pojkarnas rddning, symboliserar hopp men ocks Ralphs rdsla fr det mrker som freligger om elden slocknar; en undergng utan tervndo.

Det r inte utan anledning som William Golding belnades med nobelpriset i litteratur. Fr den som inte lst Flugornas herre - gr det! Det r djupdykning in i mnniskans inre mrker.

Mikaelita Bovalius

2017-07-05

Mja... Minns storyn sen jag var ung, s den har alltid legat dr och "gnagt lite", med andra ord; att jag nn gng ska lsa den. Nu nr jag precis fyllt 30 r ngrar jag att jag inte har lst den tidigare. Tror att den skulle ha gett mig s mycket mer som 15, istllet fr 30. Den r rtt trkig faktiskt, tminstone sida 1 till 100 ungefr, allts halva boken. Det r fr mycket naturbeskrivningar fr min smak. Fr mycket snack om eldar, klippor och strnder. Men i andra halvan av boken brnner det till, d gr det nstan fr fort. Tanken r god och jag frstr att den ska ge lsaren en reflektion ver hur en grupp kan formas, ndras och agera i en ndsituation. Men den ger mig ingen utmaningen p ett djupare plan. Jag tycker ocks att man fr lra knna alldeles fr f karaktrer egentligen. Dock s lskar jag karaktren Nasse. Hatar Ralph ifrn brjan, men sen frstr jag mig p honom och tar hans parti. Tycker ocks att beskrivningen med Simon och Flugornas herre r vacker p ngot stt. Ja, man ska vl nd ha lst denna bok antar jag :)

Anna Hedenstedt

2017-04-17

Tredje lsningen tror jag. Denna gng pga att eleverna i nian lser den. Vldigt skrmmande och trovrdig bok. (Men vad hnde egentligen med planet de strtade med?)

Sanna Carlborg

2017-02-14

Boken handlar om en grupp engelska skolpojkar som blir strandsatta p en sderhavs efter ett flyghaveri. De blir allt mer ocivilserade och barbariska och brjar bekmpa varandra. Samtidigt r de rdda fr det diffusa "Odjuret" som de tror ska finnas p n efter att de frlorat sitt frnuft. Egentligen r de enda odjur som finns de sjlva. Visserligen hller jag med om idn att det finns potentiell grymhet och ondska i alla mnniskor, men att den s k civilisationen skulle vara botemedlet tycker jag vr dekadenta moderna vrld motsger. Det r vl snarare s att det r det kultiverade samhllet som r grymt och den gamla jmlika jgar- och samlargemenskapen som var den mer naturliga och harmoniska. Drfr knns boken fr mig som en enda lngtrkig felanalys. Romanen ska tydligen ses som "ett miniatyrdrama ver mnsklighetens historia" men med tanke p att alla karaktrer r vita medelklasspojkar tycker jag att den ambitionen mest blir ett skmt.

Magnus Johansson

2016-07-31

Ja, jag liksom (tror jag) mnga andra har vl ftt den hr p frslag "redan" i grundskolan. Kort, lttillgnglig och spnnande, och drtill idealisk som diskussionsunderlag. Kanske lite fr "enkel" fr den som letar djupa tankemotiv hos Nobelpristagare, men det r svrt att frnse den fina berttartekniken.

Camilla Carlsson

2015-06-18

Mycket vl berttad. Har mnga motiv att diskutera och fungerar utmrkt i litteraturundervisningen.

2015-04-25

Denna bok var helt okej

Julia Billstein

2015-03-24

Vldigt obehaglig lsning. Det finns en stmning redan frn brjan att det inte kommer sluta bra.
Golding skildra ocks maktstrukturer vl, hur situationer frndrar mnniskan och hur mnga likheter det faktiskt finns mellan vuxna och barn ibland.

Jessica Lindh

2015-01-17

En av mina favoriter! Var dock 10 r sen jag lste den sist... Knner mig gammal xD

Nicklas Bjrk

2014-12-25

Klassiker ver hur fel det kan g nr mnniskan tappar allt som gr oss civiliserade. En tankevckande historia och intressant bok. Lsvrd!

Elias Chougui

2013-11-13

Vdigt tankevckande och jag fick mnga intressanta frgestllningar under lsningen...
Det finns bra litteratur och dlig litteratur. Det hr r bra litteratur fr det handlar om en sjlv i slutndan.

Lars Martinsson

2013-07-31

Som framstlld i laboratorium fr att anvnda i engelskundervisning p gymnasiet. Mycket mrkt med en attraktiv religis understrm.

Sara Wall

2013-06-04

Boken som sttt och vntat i ett hrn av hyllan i flera r. Det r en bra berttelse men den tilltalar inte mig srskilt mycket. Ska vl frmedla ngot om mnsklighet och det mrka inom oss. Men det enda som etsar sig fast i mig r att barn inte r vuxna och tur r vl det.

Lars Isaksson

2013-03-21

Den svenska versttningen r rent usel. D r jag inte en sn som tycker att bcker alltid ska lsas p engelska, men det skulle behva slppas en ny versttning fr att hlla boken relevant. Ljudboken med Sven Wolter funkar dock utmrkt.

Liz Skogh

2012-12-10

En berttelse om den inneboende ondskan i mnniskan och vad som sker nr den fr fritt spelrum. Lsvrd.

Helena Karlsson

2012-03-22

Fantastisk lsning som stter fart p tankarna. Grym och otroligt otck! verlevnad till vilket pris som helst? Ondska? En klassiker!

Lars Bergqvist

2012-01-30

En klassiker helt enkelt

Sara Sandquist

2012-01-18

Det r en obehaglig och skmmande historia om vad som kan hnda nr odjuret i mnniskan fr vertaget om tanken. Jag kan frst att den blev hyllad nr den kom ut.

Helena Hallin

2012-01-02

Lste den nyligen en andra gng sedan grundskolan. Gillar den inte helt enkelt.

C L

2011-12-12

Jag gillade den inte. Jag orkade inte lsa klart den, en lng pladdering fr en som inte ens ingav en magisk knsla. Jag kanske fr titta p filmen fr att frst grejen?

Andreas Ruuth

2011-11-07

Lser om den varje sommar. Skrmmande och skitbra!

Johanna P

2011-10-18

Lite fr svr engelska fr min del. En aning seg i brjan, men en vldigt tnkvrd bok som r viktig att lsa. Skrmmande och grym, vid ett stlle mdde jag bokstavligen fysiskt illa.

Peter F

2011-07-18

Ingick i svenskaundervisningen p "S:t Sigfrids folkhgskola". Britt Mossberg hjlpte mig frst den djupare betydelsen av berttelsen.

Lars Andersson

2011-05-16

Hyggligt spnnande, men jag minns nog filmen ( filmerna? ) som bttre.

Felicia Dahlqvist

2011-02-04

Inte riktigt som jag hade frvntat mig men nd bra. Vdligt olustig stmning genom hela boken, kuslig men bra.

Maria Nordstrm

2011-02-03

Vldigt bra och vldigt obehaglig.

Jasmine S

2011-01-08

Josefine Ejebjrk

2010-08-12

Himla bra bok och det underlttar ocks att jag har den i en vacker utformning ocks.

Anna Strid

2010-08-10

Har lst den ett par gnger frst i hgstadiet o sen p universitetet. Otroligt tankvrd, Bra men s grym

Julia L

2010-08-06

Jag fattar hela grejen om vad frfattaren vill sga om mnniskans insida och allt det dr. Men nd: trkig bok. Vldigt. Hade hgre frvntningar, med all berm den ftt.

Johanna Lundin

2010-06-05

Vad grymma barn kan vara.

sa Andersson

2010-05-17

Golding visar p ett msterligt stt att ingenting r s otckt som monstret inom oss och att f saker skrmmer mnniskan s mycket som mnniskan sjlv. Mrkt och lysande!

Kjell Jacobsson

2010-05-06

En bok som har lmnat mrken i min sjl. Frn frsta gngen jag lste den i 10 rs ldern och fram till nu nr jag lst den, fr jag tror 5:e gngen. Mnniskan r en grym varelse.

Bengt Mnsson

2010-04-04

"Flugornas herre" p svenska. Filmatiserad tminstone tv gnger med bra resultat.

Maria Blomkvist

2010-04-04

Boken r intressant i sina frsk att belysa gruppdynamik och samhllsutveckling. Dremot knns inte karaktrerna som pojkar i tiorsldern. Tankegngarna r alltfr komplexa och detaljrika och jag stller mig tveksam till vissa delar av hndelseutvecklingen.

Hanna Seven

2010-03-24

En bok om utanfrskap, oskerhet och mnniskors tvivel p sig sjlva. Jag kan knna igen mig i alla barnen som hamnar p n och frsker verleva under diktatoriska och grymma frhllanden.

Jesper strm

2010-02-19

Har lst den hr boken flera gnger men har aldrig direkt gillat den fr att vara rlig. Vet inte varfr men den tilltalar mig inte det minsta.

En riktig klassiker som alla bara mste lsa! Lttlst.

Danielle Schill

2009-12-14

En av de vrsta bckerna jag ngonsin lst. Hur kan lrare tvinga elever att lsa denna?

M W

2009-12-01

Eyez Only

2009-11-24

Sven Wollter har en trevlig "mysfarbror"-rst nr han lser in ljudbcker och han passar extra bra till denna klassiska berttelse.

Sofia kerberg

2009-06-26

Bara i boken blir 11-ringar genuint lskiga, filmen r inte alls lika suggestiv. William Golding hade definitivt tappat hoppet om mnskligheten nr han skrev den hr. En bedrgligt enkel historia som r mycket effektivt berttad.

Frida Niss

2009-06-14

Han som skrev den hr mste ha blivit grovt srad nn gng i sitt liv...

Marianne Skoglund

2009-06-11

Kanske vrldens bsta bok? Eller tminstone vrldens bsta id till bok.

Bjrn Olsson

2009-05-17

Ett mste i bokhyllan. En klassiker som stller mnskliga beteenden p sin spets. Kan lsas om och om igen.