Flugornas herre

Golding, William

| 1983

Efter ett flyghaveri kastas en grupp pojkar mellan sex och tolv år iland på en liten ö i Söderhavet. De stiftar lagar, fördelar sysslorna och väljer anförare. Deras tillvaro kan bli paradisisk med rik tillgång på god mat, sol och fullständig frihet från de vuxnas tvång. Men snart tar leken en annan vänding: skräcken kryper över pojkarna, rivaliteten växer mellan ledarna. Det som kunde varit ett spännande sommarlovsäventyr blir en furiös hetsjakt där fruktan och grymhet slår fram och vägen mot undergång ligger utstakad. Flugornas herre är en av den moderna världslitteraturens främsta och mest lästa romaner. I pojkäventyrets form har nobelpristagaren William Golding skapat ett drama över den mänskliga civilisationens utveckling.

Annie

2021-02-16

Bra

Matilda Persson

2021-01-18

Boken i sig är väl egentligen inte dålig men det händer så fruktansvärt lite. Varje kapitel kan sammanfattas med att någon går till berget, de är på stranden, det pratas om att jaga eller så jagas det och resten av kapitlet fylls ut med långa beskrivningar över hur naturen ser ut. Det är väl en intressant tanke vad isolering kan göra med människor och de sista sidorna är bra. Tyvärr är majoriteten av boken alldeles för seg och kanske passar en yngre målgrupp bättre.

Katrin Lindh

2019-11-22

Mikaela86

2019-09-17

Ungdomsbok. Otroligt lättläst och går snabbt att ta sig igenom. Det är bra att veta bakgrunden till varför han skrev boken. Jag förstår att den här har inspirerat till mycket liknande som skrivits och gjorts i serier efteråt. Jag valde att läsa förorden som gav bort ganska mycket av berättelsen. Jag tycker att den nuddar vid saker om hur människan också är djur som i extrema situationer kan ta fram sidor vi inte behöver möta i vår vardag. Det är en bra disskussionsbok för typ högstadiet.

Alexandra Jansson

2019-05-03

Det är hemskt men ett inte allt för otroligt senario

Emma Göhran

2019-03-05

Otäckt om den mänskliga naturen.

Alexandra Jansson

2019-02-04

En historia om hur en destruktiv person kan få med sig andra att begå hemska gärningar

Philip Stenström

2017-09-09

I den tidlösa klassikern Flugornas herre får vi bekanta oss med en grupp skolpojkar som blivit strandsatta på en öde ö efter en flygkrasch. Ralph, en av de äldre pojkarna, lyckas samla pojkarna och blir med sitt sunda förnuft utvald till gruppens ledare, eller "hövding" - officiell titel för pojkarna. Men Jack, en jämnårig grabb med ett hett temperament och tillgång till kniv, blir snart rival till Ralph. I denna motsättning mellan de två ledarna uppstår osämja i lägret; delade åsikter om överlevnad och tillvägagångssätt för räddning leder till att gruppen delas in i två olika läger. Det som en gång utlovades, från gruppen, om att de inte var primitiva vildar utan civiliserade engelsmän, tar motsatt riktning, och det som en gång var lek blir plötsligt dödligt allvar.

Det är andra gången jag läser Flugornas herre och återigen förbryllas jag över William Goldings förmåga att fängsla och förbrylla. Romanen, som är Goldings mest kända roman, inspirerades av den den tid som författaren tjänstgjorde i flottan under andra världskriget. Kriget gav Golding en mörk bild av den europeiska civilisationen. Därav titeln på romanen, som kommer från det hebreiska ordet för Belsebub - "de onda andarnas furste". Genom väl valda ord, visar Golding att även de mest civiliserade människorna också, i det mest utsatta situationer, kan bli vilda primater. För att skärskåda Romanen kan man först betrakta snäckan, som Ralph använder sig för att samla gruppen i inledningen av boken, blir ett redskap för lag och ordning i lägret. Odjuren som återkommer i handlingen; är antagonister som, inte bara utgörs av fiktiva och verkliga figurer, formas av barnen på grund av deras vistelse i den okända naturen. Men de odjur som är sannerligen verkliga, är snarare de som går att finna i dem själva. Elden som är återkommande ämne för pojkarnas räddning, symboliserar hopp men också Ralphs rädsla för det mörker som föreligger om elden slocknar; en undergång utan återvändo.

Det är inte utan anledning som William Golding belönades med nobelpriset i litteratur. För den som inte läst Flugornas herre - gör det! Det är djupdykning in i människans inre mörker.

Mikaelita Bovalius

2017-07-05

Mja... Minns storyn sen jag var ung, så den har alltid legat där och "gnagt lite", med andra ord; att jag nån gång ska läsa den. Nu när jag precis fyllt 30 år ångrar jag att jag inte har läst den tidigare. Tror att den skulle ha gett mig så mycket mer som 15, istället för 30. Den är rätt tråkig faktiskt, åtminstone sida 1 till 100 ungefär, alltså halva boken. Det är för mycket naturbeskrivningar för min smak. För mycket snack om eldar, klippor och stränder. Men i andra halvan av boken bränner det till, då går det nästan för fort. Tanken är god och jag förstår att den ska ge läsaren en reflektion över hur en grupp kan formas, ändras och agera i en nödsituation. Men den ger mig ingen utmaningen på ett djupare plan. Jag tycker också att man får lära känna alldeles för få karaktärer egentligen. Dock så älskar jag karaktären Nasse. Hatar Ralph ifrån början, men sen förstår jag mig på honom och tar hans parti. Tycker också att beskrivningen med Simon och Flugornas herre är vacker på något sätt. Ja, man ska väl ändå ha läst denna bok antar jag :)

Anna Hedenstedt

2017-04-17

Tredje läsningen tror jag. Denna gång pga att eleverna i nian läser den. Väldigt skrämmande och trovärdig bok. (Men vad hände egentligen med planet de störtade med?)

Sanna Carlborg

2017-02-14

Boken handlar om en grupp engelska skolpojkar som blir strandsatta på en söderhavsö efter ett flyghaveri. De blir allt mer ocivilserade och barbariska och börjar bekämpa varandra. Samtidigt är de rädda för det diffusa "Odjuret" som de tror ska finnas på ön efter att de förlorat sitt förnuft. Egentligen är de enda odjur som finns de själva. Visserligen håller jag med om idén att det finns potentiell grymhet och ondska i alla människor, men att den s k civilisationen skulle vara botemedlet tycker jag vår dekadenta moderna värld motsäger. Det är väl snarare så att det är det kultiverade samhället som är grymt och den gamla jämlika jägar- och samlargemenskapen som var den mer naturliga och harmoniska. Därför känns boken för mig som en enda långtråkig felanalys. Romanen ska tydligen ses som "ett miniatyrdrama över mänsklighetens historia" men med tanke på att alla karaktärer är vita medelklasspojkar tycker jag att den ambitionen mest blir ett skämt.

Magnus Johansson

2016-07-31

Ja, jag liksom (tror jag) många andra har väl fått den här på förslag "redan" i grundskolan. Kort, lättillgänglig och spännande, och därtill idealisk som diskussionsunderlag. Kanske lite för "enkel" för den som letar djupa tankemotiv hos Nobelpristagare, men det är svårt att frånse den fina berättartekniken.

Camilla Carlsson

2015-06-18

Mycket väl berättad. Har många motiv att diskutera och fungerar utmärkt i litteraturundervisningen.

Denna bok var helt okej

Julia Billstein

2015-03-24

Väldigt obehaglig läsning. Det finns en stämning redan från början att det inte kommer sluta bra.
Golding skildra också maktstrukturer väl, hur situationer förändrar människan och hur många likheter det faktiskt finns mellan vuxna och barn ibland.

Jessica Lindh

2015-01-17

En av mina favoriter! Var dock 10 år sen jag läste den sist... Känner mig gammal xD

Nicklas Björk

2014-12-25

Klassiker över hur fel det kan gå när människan tappar allt som gör oss civiliserade. En tankeväckande historia och intressant bok. Läsvärd!

Elias Chougui

2013-11-13

Vädigt tankeväckande och jag fick många intressanta frågeställningar under läsningen...
Det finns bra litteratur och dålig litteratur. Det här är bra litteratur för det handlar om en själv i slutändan.

Lars Willfors

2013-07-31

Som framställd i laboratorium för att använda i engelskundervisning på gymnasiet. Mycket mörkt med en attraktiv religiös underström.

Sara Wall

2013-06-04

Boken som stått och väntat i ett hörn av hyllan i flera år. Det är en bra berättelse men den tilltalar inte mig särskilt mycket. Ska väl förmedla något om mänsklighet och det mörka inom oss. Men det enda som etsar sig fast i mig är att barn inte är vuxna och tur är väl det.

Lars Isaksson

2013-03-21

Den svenska översättningen är rent usel. Då är jag inte en sån som tycker att böcker alltid ska läsas på engelska, men det skulle behöva släppas en ny översättning för att hålla boken relevant. Ljudboken med Sven Wolter funkar dock utmärkt.

Liz Skogh

2012-12-10

En berättelse om den inneboende ondskan i människan och vad som sker när den får fritt spelrum. Läsvärd.

Helena Karlsson

2012-03-22

Fantastisk läsning som sätter fart på tankarna. Grym och otroligt otäck! Överlevnad till vilket pris som helst? Ondska? En klassiker!

Lars Bergqvist

2012-01-30

En klassiker helt enkelt

Sara Sandquist

2012-01-18

Det är en obehaglig och skämmande historia om vad som kan hända när odjuret i människan får övertaget om tanken. Jag kan förstå att den blev hyllad när den kom ut.

Helena Hallin

2012-01-02

Läste den nyligen en andra gång sedan grundskolan. Gillar den inte helt enkelt.

C L

2011-12-12

Jag gillade den inte. Jag orkade inte läsa klart den, en lång pladdering för en ö som inte ens ingav en magisk känsla. Jag kanske får titta på filmen för att förstå grejen?

Johanna P

2011-10-18

Lite för svår engelska för min del. En aning seg i början, men en väldigt tänkvärd bok som är viktig att läsa. Skrämmande och grym, vid ett ställe mådde jag bokstavligen fysiskt illa.

Peter F

2011-07-18

Ingick i svenskaundervisningen på "S:t Sigfrids folkhögskola". Britt Mossberg hjälpte mig förstå den djupare betydelsen av berättelsen.

Lars Andersson

2011-05-16

Hyggligt spännande, men jag minns nog filmen ( filmerna? ) som bättre.

Felicia Dahlqvist

2011-02-04

Inte riktigt som jag hade förväntat mig men ändå bra. Vädligt olustig stämning genom hela boken, kuslig men bra.

Maria Nordström

2011-02-03

Väldigt bra och väldigt obehaglig.

Jasmine S

2011-01-08

Josefine Ejebjörk

2010-08-12

Himla bra bok och det underlättar också att jag har den i en vacker utformning också.

Anna Strid

2010-08-10

Har läst den ett par gånger först i högstadiet o sen på universitetet. Otroligt tankvärd, Bra men så grym

Julia L

2010-08-06

Jag fattar hela grejen om vad författaren vill säga om människans insida och allt det där. Men ändå: tråkig bok. Väldigt. Hade högre förväntningar, med all beröm den fått.

Johanna Lundin

2010-06-05

Vad grymma barn kan vara.

Kjell Jacobsson

2010-05-06

En bok som har lämnat märken i min själ. Från första gången jag läste den i 10 års åldern och fram till nu när jag läst den, för jag tror 5:e gången. Människan är en grym varelse.

Bengt Månsson

2010-04-04

"Flugornas herre" på svenska. Filmatiserad åtminstone två gånger med bra resultat.

Maria Blomkvist

2010-04-04

Boken är intressant i sina försök att belysa gruppdynamik och samhällsutveckling. Däremot känns inte karaktärerna som pojkar i tioårsåldern. Tankegångarna är alltför komplexa och detaljrika och jag ställer mig tveksam till vissa delar av händelseutvecklingen.

Hanna Seven

2010-03-24

En bok om utanförskap, osäkerhet och människors tvivel på sig själva. Jag kan känna igen mig i alla barnen som hamnar på ön och försöker överleva under diktatoriska och grymma förhållanden.

Jesper Åström

2010-02-19

Har läst den här boken flera gånger men har aldrig direkt gillat den för att vara ärlig. Vet inte varför men den tilltalar mig inte det minsta.

En riktig klassiker som alla bara måste läsa! Lättläst.

Danielle Schill

2009-12-14

En av de värsta böckerna jag någonsin läst. Hur kan lärare tvinga elever att läsa denna?

M W

2009-12-01

Eyez Only

2009-11-24

Sven Wollter har en trevlig "mysfarbror"-röst när han läser in ljudböcker och han passar extra bra till denna klassiska berättelse.

Sofia Åkerberg

2009-06-26

Bara i boken blir 11-åringar genuint läskiga, filmen är inte alls lika suggestiv. William Golding hade definitivt tappat hoppet om mänskligheten när han skrev den här. En bedrägligt enkel historia som är mycket effektivt berättad.

Frida Niss

2009-06-14

Han som skrev den här måste ha blivit grovt sårad nån gång i sitt liv...

Marianne Skoglund

2009-06-11

Kanske världens bästa bok? Eller åtminstone världens bästa idé till bok.

Björn Olsson

2009-05-17

Ett måste i bokhyllan. En klassiker som ställer mänskliga beteenden på sin spets. Kan läsas om och om igen.