Flätan

Smita, Giulia, Sarah. Tre kvinnor, tre liv, tre kontinenter. Tre vägar som inte är avsedda att korsas. Tre berättelser som är kopplade till varandra.  Indien. Smita är kastlös och drömmer om ett annat liv. Hon drömmer om att hennes dotter ska få gå i skolan och få en möjlighet att lämna fattigdomen bakom sig.  Italien. Giulia arbetar i sin fars hårateljé i Palermo. När hennes far är med om en allvarlig olycka upptäcker hon att familjeföretaget står på ruinens brant.  Kanada. Sarah är en känd advokat. Precis när hon ska bli befordrad får hon samtidigt veta att hon är svårt sjuk.  Smita, Giulia och Sarah vägrar att acceptera sitt öde och bestämmer sig för att försöka ändra på det. En fängslande historia om tre kvinnoöden sammanflätade genom en önskan om hopp och ett bättre liv.  Laetitia Colombani arbetar som manusförfattare, regissör och skådespelerska. Flätan är hennes debutroman. ...

Hanan Youssef

2021-12-01

Jag har läst boken och det var jätte intressant att fortsätta till slut.

Hanna Melin

2020-09-05

Varför grät jag när jag fattade hur allt hängde ihop? För att jag varit ouppmärksam på storyn? Nä - mest för att jag nog inte trodde att de här lättlästa, larviga berättelserna kunde ha nån djupare betydelse som länkar i en större kedja. Well played.

Birgitta Lundgren

2020-07-20

Mycket lättlästa korta historier om tre kvinnor och hur dessa till slut flätas samman.

jessicasshelfies

2020-01-16

Berättelsen lyfter tre kvinnor från olika delar av världen. Alla tre möter en livskris som slår dem till marken, trots att de alla är väldigt starka. Ovetande om varandra så flätas deras öden ihop.

En snabbläst bok som jag gillade, men lite väl snabbläst för min smak. Jag hade gärna läst mer om var och en av personerna.

Det är sällan jag läser böcker av franska författare, så det var roligt och lite uppfriskande.

Sofia C J

2019-05-29

En intressant bok om tre kvinnors liv.

Monica Carlsson

2018-08-28

En bok som intresserar från första raden.

Jacob Lamne

2018-05-17

Den indiska delen var den intressantaste (för mig som man åtminstone) och hade gärna fått utökas till en hel roman.

Kim M. Kimselius

2018-03-11

Den här boken gick inte att sluta läsa, jag vände blad i rasande fart. Tur att det var en e-bok, annars hade jag blivit trött i armarna av att läsa så länge.

Boken handlar om en fläta, fast det förstår man inte förrän i slutet. Istället möter vi tre olika kvinnor, på tre kontinenter, med olika bakgrund och livsvillkor. Det tar ett tag innan jag förstår hur deras öden ska vävas samman, för det känns osannolikt att de någonsin ska mötas.

Jag läser aldrig baksidestexter innan jag läser en bok. Jag börjar med första sidan och läser på. Det tror jag ger mig en större läsupplevelse än om man vet vad som ska hända. Därför tänker jag inte berätta så mycket om handlingen.

Däremot vill jag hylla författaren för miljöskildringarna, personporträtten och livsvillkoren, som hon skildrar så intensivt att jag känner lukterna runt huvudpersonerna.

Hoppas innerligt att du läser boken, för det här är en bok som stannat kvar inom mig och med största sannolikhet kommer att finnas där för resten av mitt liv. En stark skildring om tre kvinnors livsöden. Läs den!

villa-freja.se

2018-03-08

Gripande och skickligt sammanvävd berättelse.

Therese's Boklåda

2018-02-16

En rätt vanlig kvinnoödesberättelse som liksom exploderade på slutet

Vilken fantastisk bok! Så vackra beskrivningar och titeln är klockren på flera plan. Älskar beskrivningarna av personerna och hade velat läsa mer om dem. Jag har en känsla av att denna bok blir film i framtiden.