Flätan

?De får aldrig veta vart deras hår tar vägen, vilken otrolig resa det gör, vilken odyssé. Ändå har resan bara börjat. En dag kommer en kvinna någonstans i världen att bära detta hår som kvinnorna i ateljén reder ut, tvättar och bearbetar. Hon kommer inte att ha en aning om vilken kamp som har förts för att få håret dit.? Smita, Giulia och Sarah. Tre kvinnor, tre liv, tre kontinenter. Indien. Smita är dalit och drömmer om ett annat liv. Om att hennes dotter ska få gå i skolan och kunna lämna fattigdom och förödmjukelser bakom sig. Italien. Giulia arbetar i familjens ateljé i Palermo där man har tillverkat peruker av äkta hår i generationer. När hennes far råkar ut för en allvarlig olycka upptäcker hon att familjeföretaget står på ruinens brant. Kanada. Sarah är en hårt arbetande advokat och ensamstående trebarnsmamma. I samma veva som hon ska ta nästa steg i karriären får hon veta att...

En bok som intresserar från första raden.

Jacob Lamne

2018-05-17

Den indiska delen var den intressantaste (för mig som man åtminstone) och hade gärna fått utökas till en hel roman.

Kim M. Kimselius

2018-03-11

Den här boken gick inte att sluta läsa, jag vände blad i rasande fart. Tur att det var en e-bok, annars hade jag blivit trött i armarna av att läsa så länge.

Boken handlar om en fläta, fast det förstår man inte förrän i slutet. Istället möter vi tre olika kvinnor, på tre kontinenter, med olika bakgrund och livsvillkor. Det tar ett tag innan jag förstår hur deras öden ska vävas samman, för det känns osannolikt att de någonsin ska mötas.

Jag läser aldrig baksidestexter innan jag läser en bok. Jag börjar med första sidan och läser på. Det tror jag ger mig en större läsupplevelse än om man vet vad som ska hända. Därför tänker jag inte berätta så mycket om handlingen.

Däremot vill jag hylla författaren för miljöskildringarna, personporträtten och livsvillkoren, som hon skildrar så intensivt att jag känner lukterna runt huvudpersonerna.

Hoppas innerligt att du läser boken, för det här är en bok som stannat kvar inom mig och med största sannolikhet kommer att finnas där för resten av mitt liv. En stark skildring om tre kvinnors livsöden. Läs den!

villa-freja.se

2018-03-08

Gripande och skickligt sammanvävd berättelse.

En rätt vanlig kvinnoödesberättelse som liksom exploderade på slutet

Anna Granström

2018-01-22

Vilken fantastisk bok! Så vackra beskrivningar och titeln är klockren på flera plan. Älskar beskrivningarna av personerna och hade velat läsa mer om dem. Jag har en känsla av att denna bok blir film i framtiden.