Flodhästen i vardagsrummet : om medberoende och om mötet med barnet inom oss

Okänd

| 1998

Om medberoende och om mötet med barnet inom oss Man brukar säga att en familj som lider av alkoholism - eller en motsvarande företeelse - lever i ett hus med en flodhäst i vardagsrummet. Författaren belyser vad som händer med barn som växer upp i skuggan av en 'flodhäst' - alkoholism, arbetsnarkomani, trångsynt religiositet, våld eller andra former av utsatthet. Ofta insjuknar de i ett 'medberoende' - 'en sjukdom eller ett sjukdomsliknande tillstånd, som uppkommer då en människa lever nära en mycket stark företeelse och inte förmår bearbeta denna företeelse så att hon kan integrera den i sin personlighet utan anpassar sig till den'. Tommy Hellsten är författare, teolog, terapet och en uppskattad föreläsare i både Finland och Sverige. Han är bosatt i Finland utanför Helsingfors. Övriga titlar av Tommy Hellsten på Cordia: Flodhästen på arbetsplatsen, Föräldraskap, Barn av livet och Med människan.

Gunvi Lundqvist

2014-09-04

Intressant och trovärdig. Mycket man kanske inte tänker på. Dessutom är Tommy en intressant föreläsare alltid lär han oss något.

Emilie Svärd

2012-09-23

Denna boken rekommenderar jag till alla som har fått växa upp för snabbt i sin relation med familjen. Det är riktigt stark och insiktsfull! jag har gjort många "valpöron" i denna viktiga bok!

Eva Grufman

2009-08-29

Boken sätter verkligen ord på det som man känner. Rekommenderas varmt till alla som har/haft en "flodhäst" i sin närhet.