Floden

Lutteman, Markus

NÅGOT DÖLJER SIG I TYSTNADEN Fyra personer färdas tillsammans längs en mörk flod. De känner inte varandra, vet inte var de befinner sig eller vart de är på väg. När hemligheterna börjar röjas och de äntligen förstår var de hamnat inser de att det kan vara för sent att ta sig därifrån. Floden är en skrämmande och suggestiv berättelse om rädslan att inte kunna undgå sitt öde. Det är en roman om oläkta sår och om sökandet efter svar både i och utanför oss själva. Med starka spänningselement och kopplingar till litteraturens klassiker ställer Markus Lutteman frågor som får oss att fundera på allt från hur vi lever våra moderna liv till vad som händer efter döden.

När jag fick boken var jag först lite rädd att jag inte skulle tycka om den. Genren, en suggestiv smått dystopisk spänningsroman med övernaturliga inslag, är egentligen inte alls min grej. Men så läste jag en rad goda omdömen om boken och började själv läsa.

Boken är snabbläst och griper verkligen tag i mig. Tidigare har jag läst Det du inte såg om Patrik Sjöberg av Lutterman En helt annan genre. Båda gripande på sitt sätt. Floden väcker många tankar och jag läser mig till ett fint budskap; stanna upp och omforma ditt liv så som du vill leva. För din och för andras skull.

Spännande & bra bok 😊👐

Betyg: 4,5 av 5.

Boken Floden är en väldigt speciell bok. Svårt att beskriva vad den handlar om, och svår att recensera. Men den var inte svår att tycka om. Jag tyckte att boken var väldigt bra. Den var välskriven, lättläst, spännande, mystisk, gripande, och har ett djup och en mening.

Jag tycker att bokförlagets beskrivning är bra: ”Floden är en skrämmande och suggestiv berättelse om rädslan att inte kunna undgå sitt öde. Det är en roman om oläkta sår och om sökandet efter svar både i och utanför oss själva. Med starka spänningselement och kopplingar till litteraturens klassiker ställer Markus Lutteman frågor som får oss att fundera på allt från hur vi lever våra moderna liv till vad som händer efter döden.”

Så vill ni läsa en lite annorlunda bok, som är mycket, mycket bra, så läs Floden av Markus Lutteman.

Jag har tidigare läst Herkulesserien, Blodmåne och boken om Patrik Sjöberg av författaren. Blodmåne är en av mina absoluta favoritböcker de senaste åren. Det är en bok som jag inte kan släppa i tanken, den var otroligt bra. Mina förväntningar är därmed skyhöga på Floden med tanke på tidigare läsning. Floden börjar riktigt starkt när jag kastas in i Jonathans liv. Markus har en förmåga att skriva rappt och med stort driv, så jag hela tiden vill läsa ett kapitel till, ett till och ett till. Vips är boken slut! Den här boken är extremt lättläst och jag plöjde igenom den en kväll medan maken kollade på tv. Tyvärr blir jag inte alls fångad av berättelsen, den är inte alls i min smak och jag blir rejält besviken. Den känns overklig och ibland undrar jag nästan om Jonathan bara drömmer?! Hade väntat mig något helt annat. Men hoppas att nästa bok faller mig mer i smaken igen! Det här är en författare som jag gillar skarpt!

Suggestiv, spännande & fascinerande!