Flickorna

Cline, Emma

| 2016

»Det var skratten som fick mig att titta upp, och flickorna som fick mig att fortsätta titta.« Så börjar Evie Boyds berättelse om den sommar i Kalifornien 1969 som förändrade allt. I början av sommaren är hon fjorton år, uttråkad och otålig. Snart måste väl allting börja? Pappan har lämnat hennes mor för en yngre kvinna och en tyst förtvivlan präglar hemmet. Det är i parken som Evie får syn på flickorna, en grupp med långa trassliga hår och smutsiga klänningar. De rotar i soporna efter mat och har något vilt över sig, men verkar samtidigt fria. När Evie några dagar senare möter en av dem, Suzanne, får hon följa med till en ranch där den karismatiske Russell lever med sin »storfamilj«, unga kvinnor som verkar göra vad som helst för honom. Evie dras in i Russells trollkrets. Först när hon är för långt in för att kunna backa förstår hon att det som håller på att hända är någonting...

Bland det bästa jag läst. Hög igenkänning på hur det är att som flicka alltid leva i relation till vad killar tycker om en. Fantastiskt skriven dessutom. Och spännande.

Den var svår att komma in i men gjorde det tillslut efter ungefär 70 sidor, jag tyckte om den ändå.
Både hemsk och fin på samma gång. Dock så slutade jag läsa i mitten av boken för pga dåliga minnen och annat negativt så kunde jag verkligen inte fortsätta läsa. Fick en obehaglig känsla typ

Anna Hedenstedt

2017-07-20

Samma psykologiska skärpa som Lionel Shriver, Curtis Sittenfeld och Marisha Pessl. Och det vill inte säga lite! Ge mig mer!

Janne Jansson

2017-02-20

Spännande, håller en fast i handlingen genom hela boken!

Ann-Marie Sjöberg

2017-02-19

Jag var tio år sommaren 1969 när Charles Manson-morden ägde rum. Jag minns hur hela världen förfasades över vad som hade hänt och jag minns att jag läste om dem fast jag egentligen inte ville men inte kunde låta bli.Men romanen handlar faktiskt inte om Charles Manson utan om Evie som är 14 år och egentligen en ganska vanlig tonårstjej. Vilsen, osäker, full av konstiga känslor som hon inte rår över och väldigt ensam. Fylld av längtan efter något annat och förvirrad eftersom vuxenvärlden visar sig krackelera.

Det är en fantastiskt fin skildring av Evie under de korta sommarmånader som kom att göra henne till den hon blev. Det var ibland nästan smärtsamt att läsa om hennes famlande försök att förstå sig på sig själv och sina egna val och handlanden. Jag kunde känna hennes frustration, hennes smärta och osäkerhet men också hennes upproriskhet och längtan.Den är spännande och ibland krypande otäck. Hur kunde det hända? Var flickorna monster eller kan vi alla bli det de blev? Hur kan man till synes frivilligt passera gränsen från normalitet till fullständig galenskap? Hur kunde det hända det som hände?
En obehaglig och sorglig men fantastisk bok som kommer att leva kvar i minnet länge.

Samuel Karlsson

2017-01-24

Det är sällan jag är enig med kritikerkåren. Men den här tokhypade boken överträffade mina förväntningar. Språket är fantastiskt och skildringarna av tonårstjejens knivskarpa förmåga att se igenom allt som sker runt omkring henne och samtidigt den totala vilsenheten och förvirringen är helt genialsikt. Även om jag hoppade över de mest makabra delarna så måste jag ge "Flickorna" högsta betyg.

Inte det minsta bra. -1 .

Bra skriven men hemsk.

Marianne Skoglund

2016-09-29

Smärtsam läsning, där man påminns om den unga kvinnlighetens villkor. Även om berättelsen tar avstamp i Mansonfamiljen är det händelserna som leder till Evies kontakt med dem som gör allra ondast att läsa.

Liza Bolin

2016-07-01

SÅ insiktsfullt om att vara tonårsflicka, plus en skrämmande beskrivning av hur hon snärjs in i en sekt á la Charles Manson.