Flickorna

Cline, Emma

| 2016

Det var skratten som fick mig att titta upp, och flickorna som fick mig att fortstta titta. S brjar Evie Boyds berttelse om den sommar i Kalifornien 1969 som frndrade allt. I brjan av sommaren r hon fjorton r, uttrkad och otlig. Snart mste vl allting brja? Pappan har lmnat hennes mor fr en yngre kvinna och en tyst frtvivlan prglar hemmet. Det r i parken som Evie fr syn p flickorna, en grupp med lnga trassliga hr och smutsiga klnningar. De rotar i soporna efter mat och har ngot vilt ver sig, men verkar samtidigt fria. Nr Evie ngra dagar senare mter en av dem, Suzanne, fr hon flja med till en ranch dr den karismatiske Russell lever med sin storfamilj, unga kvinnor som verkar gra vad som helst fr honom. Evie dras in i Russells trollkrets. Frst nr hon r fr lngt in fr att kunna backa frstr hon att det som hller p att hnda r ngonting...

Janne Jansson

2017-02-20

Spnnande, hller en fast i handlingen genom hela boken!

Ann-Marie Sjberg

2017-02-19

Jag var tio r sommaren 1969 nr Charles Manson-morden gde rum. Jag minns hur hela vrlden frfasades ver vad som hade hnt och jag minns att jag lste om dem fast jag egentligen inte ville men inte kunde lta bli.Men romanen handlar faktiskt inte om Charles Manson utan om Evie som r 14 r och egentligen en ganska vanlig tonrstjej. Vilsen, osker, full av konstiga knslor som hon inte rr ver och vldigt ensam. Fylld av lngtan efter ngot annat och frvirrad eftersom vuxenvrlden visar sig krackelera.

Det r en fantastiskt fin skildring av Evie under de korta sommarmnader som kom att gra henne till den hon blev. Det var ibland nstan smrtsamt att lsa om hennes famlande frsk att frst sig p sig sjlv och sina egna val och handlanden. Jag kunde knna hennes frustration, hennes smrta och oskerhet men ocks hennes upproriskhet och lngtan.Den r spnnande och ibland krypande otck. Hur kunde det hnda? Var flickorna monster eller kan vi alla bli det de blev? Hur kan man till synes frivilligt passera grnsen frn normalitet till fullstndig galenskap? Hur kunde det hnda det som hnde?
En obehaglig och sorglig men fantastisk bok som kommer att leva kvar i minnet lnge.

Samuel Karlsson

2017-01-24

Det r sllan jag r enig med kritikerkren. Men den hr tokhypade boken vertrffade mina frvntningar. Sprket r fantastiskt och skildringarna av tonrstjejens knivskarpa frmga att se igenom allt som sker runt omkring henne och samtidigt den totala vilsenheten och frvirringen r helt genialsikt. ven om jag hoppade ver de mest makabra delarna s mste jag ge "Flickorna" hgsta betyg.

Inte det minsta bra. -1 .

Charlotta Bjrnsson

2016-11-25

Bra skriven men hemsk.

Marianne Skoglund

2016-09-29

Smärtsam läsning, där man påminns om den unga kvinnlighetens villkor. Även om berättelsen tar avstamp i Mansonfamiljen är det händelserna som leder till Evies kontakt med dem som gör allra ondast att läsa.

Liza Bolin

2016-07-01

S insiktsfullt om att vara tonrsflicka, plus en skrmmande beskrivning av hur hon snrjs in i en sekt la Charles Manson.