Flickorna som sprang

Häggström, Simon

Romandebut inspirerad av verkliga händelser.   I Flickorna som sprang får läsaren följa med in i Stockholms skuggvärld och möta poliser, hallickar och sexköpare och de som gör sitt bästa för att överleva där. Jennifer och Malvina har rymt från sitt HVB-hem, sover på en madrass i ett garage, lurar torskar på pengar och dras in i en härva de inte kan klara sig ur. Samtidigt lär vi känna människohandelspoliserna Markus och Natalia i jakten på hallickarna. Prostitutionsvärlden är en ännu outforskad plats i kriminalromansammanhang, nu tar Simon Häggström oss i handen och för oss dit. Det är en oförglömlig resa, en verklighetsnära skildring av de mörka sidor i samhället som vi ofta väljer att blunda för men boken handlar också om människans förmåga att överleva under de mest extrema förhållanden. Det är outhärdligt spännande och berättelsen läses med hög puls och andan i halsen.   "Beskrivningarna...

Jessica S

2022-02-26

Ett viktigt ämne och en bra story men jag upplevde tyvärr att det var övertydligt och många självklarheter och onaturlig dialog. Hade hoppats på att bli fångad av boken men blev inte det tyvärr. Det var ändå givande att läsa om de olika människorna och hur de hamnade där de hamnade och om polisens arbete.

Sofi Lindberg

2020-11-15

Läsvärd

Sofi Lindberg

2020-11-15

Läsvärd

2020-11-01

Här hade jag nog för höga förväntningar, inte alls vad jag trodde.

Sabina Alm

2019-09-21

En bra och viktig bok

lillemor lindqvist

2019-09-10

Spännande och fruktansvärd

Detta är författarens debutroman och han är polis och specialiserad på prostitution och människohandel. En verklighetsnära skildring från samhällets värld kring sexhandel. Jag fastnar direkt i boken, en lättläst, välskriven bok, öppen, skrämmande och otäck med tanke på att detta händer varje dag. Man blir mörkrädd när men får en mini inblick i hur det ser ut och hur unga flickor/tjejer utnyttjas och behandlas. En helt galen värld som för mig är helt oförståelig men som tyvärr är verklighet för andra.

2019-06-10

Betyg: 4,5 av 5.

Simon Häggström är polis, och har tidigare givit ut två faktaböcker, Skuggans lag och Nattstad, som båda handlar om prostitution och människohandel. Jag har inte läst någon av dom.

Nu har Simon Häggström givit ut sin första roman, Flickorna som sprang, och den är planerad att vara den första boken i en ny bokserie.

Flickorna som sprang, handlar, precis som författarens två tidigare böcker, om prostitution och människohandel.

Boken är välskriven, och väldigt otäck. Och även om det är en roman, så baseras ju boken på författarens erfarenheter som polis, så man förstår ju att det finns mycket verklighet bakom.

Boken är spännande och gripande, och jag ser fram emot att läsa kommande böcker i den planerade serien.

Rekommenderas absolut. För oavsett om böckerna är dokumentära eller om det är romaner, så är det oerhört viktigt att läsa om dessa ämnen.

Spännande, skakande & mörk!

Bokslukerskan 93

2019-05-14

ÄLSKAR SIMONS BÖCKER. Viktigaste ämnet idag för alla som har barn i detta landet Sverige.