Flickorna som sprang

Häggström, Simon

Romandebut inspirerad av verkliga händelser.   I Flickorna som sprang får läsaren följa med in i Stockholms skuggvärld och möta poliser, hallickar och sexköpare och de som gör sitt bästa för att överleva där. Jennifer och Malvina har rymt från sitt HVB-hem, sover på en madrass i ett garage, lurar torskar på pengar och dras in i en härva de inte kan klara sig ur. Samtidigt lär vi känna människohandelspoliserna Markus och Natalia i jakten på hallickarna. Prostitutionsvärlden är en ännu outforskad plats i kriminalromansammanhang, nu tar Simon Häggström oss i handen och för oss dit. Det är en oförglömlig resa, en verklighetsnära skildring av de mörka sidor i samhället som vi ofta väljer att blunda för men boken handlar också om människans förmåga att överleva under de mest extrema förhållanden. Det är outhärdligt spännande och berättelsen läses med hög puls och andan i halsen.   "En...

Flickorna som sprang är en fiktiv roman som skildrar prostitution och övergrepp på barn/ungdomar. Författaren är själv polis och specialiserad på prostitution och människohandel, dagligen i sitt arbete ser han de mörkare sidorna av Sverige. Berättelsen är riktigt obehaglig och jag mår riktigt illa när jag läser. Brotten är så fruktansvärda och ruskiga och det gör mig riktigt arg. Dessutom står männen och påstår att polisen förstört deras liv när de blivit fångade! Hur knäpp får man vara?! Jag kan gissa att det uttrycket är något författaren hört i sitt jobb som polis också. Männen som begår dessa övergrepp är ”vanliga” människor som lever familjeliv och har jobb ena stunden för att i nästa stund köpa sex och begå övergrepp på unga tjejer. Tankarna sätter ju såklart igång och det slår mig, vem av de jag möter begår dessa övergrepp? Berättelsen har ett riktigt bra driv framåt och är spännande. Men det är skrämmande läsning som det kommer dröja länge innan jag glömmer bort. Jag är dock glad att författaren skriver så att vi alla ska få upp ögonen på vad som faktiskt pågår. För det måste få ett slut!

Detta är författarens debutroman och han är polis och specialiserad på prostitution och människohandel. En verklighetsnära skildring från samhällets värld kring sexhandel. Jag fastnar direkt i boken, en lättläst, välskriven bok, öppen, skrämmande och otäck med tanke på att detta händer varje dag. Man blir mörkrädd när men får en mini inblick i hur det ser ut och hur unga flickor/tjejer utnyttjas och behandlas. En helt galen värld som för mig är helt oförståelig men som tyvärr är verklighet för andra.

2019-06-10

Betyg: 4,5 av 5.

Simon Häggström är polis, och har tidigare givit ut två faktaböcker, Skuggans lag och Nattstad, som båda handlar om prostitution och människohandel. Jag har inte läst någon av dom.

Nu har Simon Häggström givit ut sin första roman, Flickorna som sprang, och den är planerad att vara den första boken i en ny bokserie.

Flickorna som sprang, handlar, precis som författarens två tidigare böcker, om prostitution och människohandel.

Boken är välskriven, och väldigt otäck. Och även om det är en roman, så baseras ju boken på författarens erfarenheter som polis, så man förstår ju att det finns mycket verklighet bakom.

Boken är spännande och gripande, och jag ser fram emot att läsa kommande böcker i den planerade serien.

Rekommenderas absolut. För oavsett om böckerna är dokumentära eller om det är romaner, så är det oerhört viktigt att läsa om dessa ämnen.

Spännande, skakande & mörk!

Bokslukerskan 93

2019-05-14

ÄLSKAR SIMONS BÖCKER. Viktigaste ämnet idag för alla som har barn i detta landet Sverige.