Flickorna i speceriaffären

Åhman Owetz, Eli

| 2014

Den unga antikhandlaren Anna-Lisa driver retrobutik i byns före detta speceriaffär. Endag kommer Britta, en nittiofemårig dam som i sin ungdom arbetade i butiken, på besök. De två blir goda vänner men utan att Britta avslöjar sin hemlighet, den som binder samman hennes och Anna-Lisas liv. När Britta går bort får Anna-Lisa kistan med hennes gamla dagböcker, och tio brev. Breven är Brittas memoarer och tar med Anna-Lisa på en resa genom 1900-talet och en kärlekshistoria som sträcker sig över 60 år. Breven innehåller också ledtrådar till en skatt. "Flickorna i speceriaffären" är andra boken i serien om retrohandlaren Anna-Lisa Johansson. Böckerna är feelgood-romaner om kärlek, vänskap och livet på landet. Eli Åhman Owetz arbetar som frilansjournalist och skriver just nu på den tredje delen i Anna-Lisa-serien.

2021-01-31

Tyckte om boken, framförallt berättelsen om Britta och Maj. Men att ”min pojkvän” repeterades så många gånger var mycket irriterande.

2021-01-31

Åh, vad jag tycker om att det är en historia i historien här. En fantastiskt rolig idé. Dessutom påminner en av huvudpersonerna, Britta, mig om min snart 97-åriga mormor. Det är lite såhär jag tänker mig att hon skulle ha varit om hon hade haft möjlighet.

Anna-Lisa är precis som hon brukar vara. Vid det här laget tycker jag mig känna henne ganska okej ändå och är inte alls förvånad, vare sig över de val hon gör, det hon tycker eller hur hon reagerar. Detsamma gäller hela Söderberga-gänget, och det känns som ett riktigt kompisgäng som man har hemma på fika. I den här boken tillkommer inte många nya karaktärer, men lagom många för att hålla historien fin och vid liv och det tycker jag är mysigt.

Det allra bästa med den här boken är att det är just en historia i historien. Det känns nytänkande, tycker jag, och dessutom är det toppen med möjligheten att se hur Anna-Lisa tolkar allting och hur hennes liv och val ändras beroende på det som Britta berättar.

Språket är lättsamt att lyssna på och Karin Mannerström är återigen en väldigt bra match till de här böckerna. Boken har gjort att mina barnvagnspromenader och trappmålningar har känts mycket lättsammare och kortare än de skulle ha gjort annars.

Pia Gummesson

2017-05-17

Älskar denna boken!,Full pott på denna.Nu väntar jag förhoppningsfullt på mer om Anna-Lisa.

2016-04-04

Hur många gånger kan man skriva "min pojkvän" i en bok? Alldeles, alldeles, alldeles för många...

2016-01-18

Mysig!

Böckerna om Anna-Lisa (detta osannolika namn på en åttiotalist!) är måhända i genren "lättsam underhållning" och allting i dem är så härligt, varmt och kärleksfullt. Men tänk att jag gillar det! Ibland kan väl livet, eller i alla fall böckerna, få vara så här mysigt. Jag är där, med hela gänget i Roslagen i känslan, även långt efter att jag läst ut boken.

My.loved.books

2014-12-25

Vilken underbar serie! Längtar Så efter bok nr 3 i serien om Anna-Lisa!! :)