Flickoffret

Oswald, James

| 2014

En ung flickas vanställda kropp hittas i en igenbommad källare. Hennes kvarlevor är omsorgsfullt utplacerade efter vad som ser ut att ha varit en grym och makaber ceremoni. Händelsen tycks ha ägt rum för mer än sextio år sedan. För den nytillsatte kriminalkommissarien Tony McLean i Edinburgh är detta ett cold case som borde ges låg prioritet men McLean kan inte släppa tanken på offret och hennes ohyggliga död. Samtidigt plågas Edinburgh av en rad blodiga mord. Det är dödsfall som inte uppvisar någon rimlig logik, och Edinburghpolisen står handfallen. McLean blir alltmer övertygad om att de nya morden på något sätt är kopplade till det vedervärdiga ritualoffret av flickan för ett halvt århundrade sedan. Flickoffret är den...

Lauri Solmupoika

2017-10-10

stereotypa karaktärer fick mig att avbryta tidigt..

2017-01-05

Jag har svårt att sätta betyg på denna. I ena stunden gillar jag den och språket skarpt, men i nästa blir jag mest irriterad på ännu ett mord! Den vill lite väl mycket.

Per Harbeck

2016-11-04

En otrolig rörig handling med massvis av karaktärer och förvirrande story. Folk dog till höger och till vänster och man tappade all fokus på det första mordet, på tjejen som blivit ritualmördat. Hade varit bättre om det hade varit färre dödsfall och mer fokus.

Marie K

2016-09-25

Handlingen kunde ha varit spännande, och någonting fanns det som gjorde att jag var nyfiken och läste ut den. Språket är däremot så torrt och tråkigt att det inte ger det minsta liv till någon av karaktärerna.

Hemmo Lindström

2016-01-07

En trevlig ny bekantskap

Sandra Gustafsson

2015-12-06

En bra och spännande debut. Hade dock svårt att hålla isär alla karaktärer. En stark 3:a.

2015-05-23

När jag började läsa denna så hade jag helt glömt bort att läsa baksidetexten och efter några förvirrande sidor, där jag var helt säker på att jag befann mig i USA och funderandes på varför alla hade skotska namn, så insåg jag ju att jag faktiskt befann mig i Edinburgh. Ibland är det bra med avslöjande namn. Läs mer på http://bokslut.blogspot.se/2015/05/flickoffret-av-james-oswald.html

Annica M

2015-02-24

Hade höga förväntningar, men... Svårt att hänga med pga alla namn, vem är vem , vem gjorde vad? Jag var nog inte tillräckligt skärpt...dock ger jag en stark 2:a.

Jag hade stora förväntningar på denna bok, allt lät så himla bra. Men tyvärr infriades inte dessa. Jag tyckte först och främst den var seg, det hände inget och när det väl hände något hade jag nog redan somnat. Så tyckte jag det var makalöst svårt att hänga med i de olika namnen Mc hit och Mc dit, kanske var jag själv ofokuserad. Däremot var McLean själ en väldigt trevlig och sympatisk kriminalkommissarie, ingen alkohol eller droger över huvudtaget, det är i alla fall ett stort plus. Det ska tydligen bli 4 böcker om Kommissarie McLean, och visst ska jag läsa en till innan jag ger upp.

Anna Johansson

2014-12-15

Helt okej och stundtals spännande bok. Kommissarie McLean är en sympatisk karaktär som jag tycker om, motsatt till alla osympatiska karaktärer det finns i deckarvärlden. Hoppas fler böcker översätts.

Ann Simonsson

2014-11-17

Inte den bästa deckaren av en Engels författare men kommer att läsa kommande böcker.

Yvonne Larsson

2014-10-30

Det här var en positiv överraskning, det började hända saker direkt på första sidan. Rekommenderas!

2014-10-10

En riktigt bra kriminalroman från en debuterande författare från Skottland. Härliga miljöer i boken, som utspelar sig i Edinburgh. Sköna karaktärer bland poliserna, som jag gärna följer i kommande i böcker i den planerade bokserien.

Rekommenderas till alla deckarälskare.