Flickebarn nr 291

Schulman, Ninni

Ninni Schulman är en firad deckarförfattare men inom henne ryms ett mörker. Efter sju framgångsrika spänningsromaner kommer nu en hudlös självbiografisk roman.Ninni Schulman befinner sig på botten efter en uppslitande skilsmässa. I samtalen med sin terapeut inser hon att hon måste ta itu med de barndomsupplevelser som har format henne, och hon beställer fram sina gamla sjukhusjournaler. Född med en ryggskada som hotade att ta hennes liv genomlevde Ninni en uppväxt präglad av sjukhusvistelser, ensamhet och utanförskap.Vad gör det med ett barn att skiljas från sina föräldrar och alltid känna sig annorlunda? Och hur gör man för att våga tro på att man är värd att bli älskad just så som man är?

För de flesta känner vi Ninni som författare till de spännande böckerna i Hagfors-serien, denna bok är en självbiografisk. Ninni har nyligen gått igenom en skilsmässa och mår dåligt. I sin kontakt med en terapeut börjar hon ta itu med sina upplevelser från barndomen och hon beställer sina sjukhusjournaler och läser om allt hon varit med om. Ninni föddes med en ryggskada och och till en början visste de inte ens om hon skulle överleva.

Den här boken fångade mig verkligen, det är en stark berättelse. Ninni berättar väldigt öppet och ärligt om sina tankar, känslor och upplevelser genom det hon upplevt från sin tid som barn fram till idag. Boken är välskriven och med ett språk och en story som fängslar mig som läsare och den känns väldigt personlig. En läsvärd bok som sätter igång många tankar hos mig, bland annat hur vården fungerade och tänkte kring barn, att ha trygghet och sin familj i närheten vet vi idag har stor betydelse för både barnet och hela familjen. En gripande bok som berörde på många plan.

Monica Bäckelin

2020-12-01

En bok som berör, öppen och ärlig. Läs den, betyg 4,5

Viktig och välskriven bok, som både är personlig men också allmän. Fin, sorgsen och hoppfull på samma gång.

Susanne Andersson

2020-11-09

Mycket bra bok

2020-10-29

Starkt berörande om hur författaren hittar hem till självinsikt. Hon lämnar ut sig själv men inte andra, skickliga avväganden.

Ninnis biografi är intressant och hon har verkligen öppnat upp en sida av sig själv. Barndom, kärlek och hopp och en sjutusan till kvinna som inte låter något stoppa henne när hon väl har bestämt sig. Läs och lär känna Ninni på djupet.

2020-09-16

Betyg: 5 av 5.