Flickan utan minne

Lidbeck, Petter

| 2004

Plötsligt fanns hon bara. Hon hade inte funnits tidigare och ändå var hon kanske tio år. Trodde man. Ingen visste, inte ens hon själv. Hon låg och sov på en bänk på torget. I upptakten till Petter Lidbecks nya bok vaknar en flicka upp och har tappat minnet. Hon vet inte vem hon är, hon vet inte vad hon heter eller var hon bor. Och värst av allt, hon vet inte vilka hennes föräldrar är. Så när det kommer en kvinna och hämtar henne på sjukhuset och påstår att hon är hennes mamma följer hon med. Men allting känns främmande: kvinnan, huset hon bor i och rummet som ska vara hennes. Kvinnan uppför sig allt underligare och flickan börjar förstå att det nog inte är hennes mamma. Men vem är hon då? Och var är hennes riktiga mamma? Och varför påstår sig kvinnan vara hennes mamma... Petter Lidbeck har skrivit en helt ny slags bok för mellanstadieåldern. Det är spännande, dråpligt, realistiskt...

Kung Karls skola 4c

2021-11-19

Denna va väldigt spännande

Kung Karls skola 4c

2021-11-19

Denna va väldigt spännande

Balltorpsskolan 4A

2021-09-22

Boken var bra, rolig och spännande. Vi fick lära oss om vikten av att inte lita på främlingar.

Denna bok
är spännande mystisk & helt perfekt.
💜💜💜💜💜 av 5st🌹

Ulla Englund

2012-03-11

Petter Lidbeck skriver mycket bra, detta är en mycket spännande barnrysare. Nästan för spännande? Behöver 10-12-åringar få denna kvardröjande otrygghetskänsla. Men jag är kanske en hönsmor-/farmor?

Anna Andersson

2011-03-17

Bästa bok jag har läst!!!!!!!!!!

Maria Palm

2010-02-04

Flickan utan minne är en bok av Petter Lidbeck. Jag tycker den är jättebra. Jag läste ut den jättesnappt för att den var så bra. Den handlar om en flicka som vaknar på en park bänk som har tappat minnet. Hon åker till sjukhuset och en kvinna kommer och säger att hon är flickans mamma. Men hon är konstig och verkar verkligen inte bete sig som en mamma.

Maria Palm

2010-02-04

Den är jättebra. Den var väldigt spännande.