Flickan under jorden

Griffiths, Elly

| 2009

Årets debutant på Minotaur! I sumpmarken utanför King's Lynn i Norfolk hittar polisen människoben. Man misstänker att det är kvarlevorna efter Lucy Downey, en flicka som kidnappades för tio år sedan, och kallar in arkeologen och benexperten Ruth Galloway. Det kommer att förändra hennes liv för alltid. Den överviktiga Ruth Galloway närmar sig fyrtio och har försonats med tanken på att hon kommer att vara singel resten av livet. Hon bor ensam med katterna och radion som enda sällskap och föreläser på universitetet. När Ruth undersöker benen visar det sig, till kriminalkommissarie Harry Nelsons besvikelse, att benen är mer än tusen år gamla. Ända sedan Lucy kidnappades har Nelson fått mystiska brev som innehåller referenser till rituella offer. När ännu en flicka försvinner och Nelson får ett nytt brev ber han Ruth om hjälp med att tolka breven. Samtidigt som Nelson och Ruth närmar sig...

2024-01-01

Nu har även jag stiftat bekantskap med Ruth Galloway som är arkeolog och expert på ben. Hon bor ensam i kanten av våtmarkerna utanför Kings Lynn i Norfolk.

När polisen hittar människoben i närheten av där Ruth bor kallar man in henne som expert. Man misstänker att det är kvarlevorna efter Lucy Downey, en flicka som kidnappades för tio år sedan. När Ruth undersöker benen visar det sig att benen är mer än tusen år gamla, till kriminalinspektör Harry Nelsons besvikelse.

Ända sedan Lucy kidnappades har Nelson fått mystiska brev som innehåller referenser till rituella offer. När ännu en flicka försvinner och Nelson får ett nytt brev ber han Ruth om hjälp med att tolka breven. Samtidigt som Nelson och Ruth närmar sig varandra blir det tydligt att Ruth svävar i livsfara för att hon hjälper polisen. Jakten på kidnapparen blir en kamp mot klockan för både den försvunna flickan och Ruth själv.

Min vän har ju talat gott om den här serien och under bokmässan 2022 lyssnade jag på ett samtal mellan henne och Anna Jansson. Ett samtal som gjorde mig nyfiken på Ruth och Nelson.

Jag tycker om Elly Griffiths sätt att ge liv åt sina karaktärer, och hennes miljöskildringar. Det blir väldigt levande! Ruth är en härlig karaktär och henne vill jag läsa/lyssna på om. Tycker även om kombinationen av arkeologi och deckare. Det blir en härlig blandning som får mig att gå långa promenader bara för att få lyssna vidare. Spännande och ganska oförutsägbart!

2020-02-13

Jag gillar Elly Griffiths deckare. Gillar även huvudpersonen Ruth Galloway. Bra underhållning.

2019-02-19

Mordgåtor intresserar mig inte särskilt, men huvudpersonen Ruth tar jag till mitt hjärta. Jag vill läsa mer om henne och turligt nog finns alla delarna att e-låna på stadsbiblioteket.

A H

2018-11-29

Lite annorlunda deckare.

Therese

2018-04-20

Till viss del förutsägbar, men ganska spännande med en del oväntade vändningar. Helt ok deckare.

Ann Simonsson

2018-04-01

Gillade karaktärerna lagom spännande.

Sara Bengtsson

2015-04-07

Sådär: https://barabrittiskt.wordpress.com/2015/04/06/elly-griffiths/

Anna Jensen

2015-03-21

Sträckläste alla sex böckerna, kunde verkligen inte lägga ifrån mig dem. Den ena bättre än den andra, grymt bra serie! Älskar handlingen, spänningen och sättet hon skriver på. Hoppas verkligen att det kommer fler delar, annats kreverar jag!

En helt okej deckare med en "tjock" kvinna i huvudrollen (79 kg tydligen. Helt sjukt att det anses som "tjockt" och att vikten är hennes största problem och att ALLA runt omkring tänker på hennes vikt. Jag vägrar tro att det är så vi fungerar) och en mansgris till polis som löser ett fall med en bortrövad liten flicka. Jag finner det konstigt att Ruth, som huvudpersonen heter, aldrig blir misstänkt. Hon är på alla platser där de finner grejer (alltid först), hon har kontakt med mördaren, känner alla som är indragna i soppan och blir själv utsatt för skrämsel och hot. Hade jag varit polis hade det verkat som lite väl många incidenter för en enda person. Istället daltas hon med, som ett barn blir hon behandlad genom hela boken. Även om hon beskrivs som kvinnorättskämpe och ofta belyser olika feministiska vinklar tillåter hon hela tiden sina manliga kollegor och vänner behandla henne som ett djur eller som ett barn. Förhoppningsvis växer hon som kvinna och vågar stå på sig, eller helt enkelt byter umgängeskrets till kommande böcker.

Jenny Majgren

2015-01-19

Bra bok, fastnar verkligen för Ruth. Dock tråkigt att det är lite för uppenbart vem gm är och att man löser det redan i början av boken.

Kim M. Kimselius

2014-12-30

Flickan under jorden av Elly Griffiths är en mycket spännande bok.

Berättelsen handlar om arkeologen och benexperten Ruth Galloway. Hon bor ensam i kanten av våtmarkerna utanför Kings Lynn i Norfolk. När polisen hittar människoben blir hon inkallad som expert, de tror att benen kommer från flickan Lucy som kidnappades tio år tidigare.

Harry Nelson är kriminalkommissarien på fallet och han tar hjälp av Ruth även när det gäller några mystiska brev som innehåller referenser till rituella offer.

Ännu en flicka försvinner och jakten på kidnapparna blir en kamp med klockan. Ruth inser att hon har blivit mer inblandad än vad hon själv önskar, när hon får sms-meddelanden med orden "Jag vet var du är".

En mycket spännande bok, som håller läsaren fången från första sidan till sista ordet. En riktig sträckläsarbok. Dessutom är den mycket annorlunda mot andra böcker i genren. Rekommenderar varmt boken.

Kim M. Kimselius

2014-12-30

Flickan under jorden av Elly Griffiths är en mycket spännande bok.

2014-08-10

Ååh, jag gillar verkligen Ruth och ger mig genast i kast med nästa bok i serien.

Oskar Henriksson

2013-12-23

Nja...tyckte inte att karaktärerna var speciellt intressanta...dessutom var tempot extremt långsamt. Dock fanns en karta vilket alltid ger plus i kanten!

Malin Sundman

2013-10-01

Spännande och lättläst men lämnade lite frågetecken. Stark trea.

2013-06-03

Lättläst och spännande. En bok man lätt slukar!

Carina Svensson

2013-03-15

Spännande in i det sista! Gillar verkligen karaktärerna Galloway och Nelson! :) Boken har dessutom en av de vackraste framsidor som jag sett.

Josefine Ejebjörk

2013-03-08

Deckare är inte alltid mina favoriter, men den här höll mig fången. Lättläst men ändå inte lätt att räkna ut 'whodunnit'

Marita Ryen

2013-03-02

Bok nr 1 om arkeologen och benexperten Ruth Galloway. En charmig och lättläst deckare.

Hanna Noreus

2012-06-23

Jag fick väldigt mycket Morden i Midsomer över denna boken! Men jag gillar ju det!! Och framförallt så är det ju karaktärernas relation till varandra som gjort att jag var tvungen att kasta mig över nästa bok i serien!!

Camilla Madsen

2012-06-18

Skulle ge 3,5 om det gick.

Sara Urger

2012-03-28

Inte så himla svårt att gissa mördaren, om man nu vill att det ska vara det, men jag kommer att läsa fler Ruth Galloway-deckare för karaktärernas och stämningens skull.

Linda Eriksson

2012-03-06

Ganska seg men väldigt mysig bok

Den här boken tyckte jag mycket om, dels var miljöbeskrivningarna väldigt målande, blev sugen på att åka dit. Så verkade Ruth vara en så härlig människa, lite mer "normal" än andra man läser om i kriminalromaner.Man undrar hur det ska gå för Ruth och kärleken så klart. Vill läsa nästa bok nu.

Denna bok var helt okej tycker jag och därför får den en 3a av mig.
Jag hade även lite svårt att lägga den ifrån mig för jag ville bara veta hur det skulle sluta.
Nu ska jag ta och börja med nästa del i serien så får vi se vad jag tycker om den. =)=)

A Bookaholic Swede

2011-06-17

En lättläst deckare med tyvärr en alltför förutsägbar handling och med hemskt flata karaktärer. Men boken var ändå hyfsat underhållande att läsa, mycket för att jag tycker om arkeologi.

Camilla Eriksson

2011-02-10

Min första engelska deckare som jag läst kommer att läsa mer av denna författare. Bra personbeskrivningar och miljöbeskrivningar .

Elisabeth E

2010-10-06

Ruskigt spännande deckare! En av de bästa jag har läst i år tror jag :)

Eva Sandhammar

2010-08-16

Tyckte om miljöskildringen, arkeologin och porträttet av Ruth Galloway. Däremot var intrigen förutsägbar och övriga personskildringar tämligen stereotypa. Ska göra ett försök med hennes nästa bok i alla fall.

BoelMaria *

2010-05-14

Typisk engelsk deckare. Påminner om Robinson och Booth

Annika Bengtsson

2009-08-02

Jag tycker mycket om Elly Griffiths sätt att ge liv åt sina karaktärer, och hennes miljöskildringar. Väntar med spänning på nästa bok i serien.