Flickan under gatan

Roslund & Hellström

| 2007

Det är vinter och kallt. Ewert Grens har trettiotvå olösta fall på sitt bord. Hans älskade Anni ligger dessutom svårt sjuk. Men när en död kvinna hittas i en kulvert under S:t Görans sjukhus får han lägga allt annat åt sidan.Samtidigt står plötsligt fyrtiotre barn, som talar ett främmande språk, i polishusets entré. Ewerts kollega Marianna Hermansson dras in i en uppslitande brottsutredning som sträcker sig utanför Sveriges gränser.Två märkliga fall måste lösas. Och till slut tvingas Ewert Grens och hans kollegor ner under Stockholms gator för att söka en mördare. Till en värld där människor lever sina vardagsliv i tunnlarna, en värld de inte visste existerade.Flickan under gatan är Roslund & Hellströms fjärde kriminalroman. Deras tidigare böcker har sålt i flera hundratusen exemplar, Odjuret vann Glasnyckeln för bästa nordiska kriminalroman, Box 21 och Edward Finnigans upprättelse blev båda...

Jennie Faxe

2021-11-15

Älskar deras böcker!

Marika Steffensen

2021-08-14

Ännu en fantastiskt bra bok av författarparet Roslund & Hällström.

Linda

2018-10-01

Ok!

Johan

2018-07-19

Sveriges bästa författare enligt mig. Starkt, välskrivet och spännande!

Elin

2018-07-11

Boken väcker många tankar om samhällets struktur. Ibland kunde den vara lite långsam.

Helena Flemström

2018-04-23

Intresant att läsa väcker tankar

Helena Flemström

2018-04-23

Intresant att läsa väcker tankar

Pernilla Nilsson

2016-06-28

Medelmåttig. Som vanligt så vill författarna förmedla samhällsfenomen och jag gillar tanken. Just de bitarna gillar jag, men själva krimdelen blir lite för svag för att bli högre än 3 stjärnor.

Teresia Kjellgren

2015-03-24

Gatubarn i Sverige i tunnlar under Stockholm? Roslund & Hellström skriver som vanligt bra och ännu en gång om ett samhällsproblem, i det här fallet ett gömt samhällsproblem. Som deckare är den bra och spännande. Bladvändare. Som en ögonöppnare så mycket viktigare. Läs den!

2015-02-04

Omskakande thriller med botten i samhällsfenomen. Både angelägen och spännande. Bara en fråga: vem var pappan som var död?

Detta var en helt okej deckare

Peter Kronlöw

2014-07-28

En spännande belysning av ett gömt samhällsproblem. Mycket trovärdig och seriös berättelse

Katarina Johansson

2014-03-11

Mycket bra, spännande och tänkvärd bok.

Anchi L

2013-09-12

Såå seg och tråkig. Jag har läst deras andra böcker ohc tyckt om men den här var inte bra. Tvåan fick den för intressant ämne och min förhoppning om att nästa bok är bättre.

Anna Lindgren

2013-09-06

De bästa med boken är att den är verklighets baserad. Men känns väldigt förosägbar!

2013-02-28

Fruktansvärt att detta är verklighetsförankrat. Intrigen har alla förutsättningar till en riktigt bra deckare MEN. Var tog känslan och nerven vägen. Box 21 gjorde mig upprörd och förbannad rakt igenom. Denna bok känns som ett rabblande av fakta. Mycket mer hade jag förväntat mig.

jn dvd

2012-09-30

Dåligt korrekturläst och innehåller några slarvfel, men en jäkligt bra och spännande bok. Som vanligt är författarnas slutord värt att läsa och fundera över. Rekommenderar den starkt.

Marcus Bornestav

2012-08-21

Hyfsad bok, lite förutsägbar kanske

Spänning från första kapitlet.

Jan Banan

2011-09-26

En tänkvärd berättelse som dock inte på något sätt faller mig på läppen. Tycker att BOX 21 med samma författarpar är betydligt bättre.

2011-07-09

Som alltid med Roslund & Hellströms böcker så stannar den kvar, efter att man läst ut den. De lyckas ta upp verkliga samhällsproblem och förklä den till deckare, utan att moralisera och fördöma skriver de bara ur verkligheten. Vi får själva stå för moraliserandet och fördömandet, om vi vill. Jag blir så upprörd och ledsen i både kropp och själ, när jag läser den här boken. Generellt så kan man ju säga att vi svenskar är snabba med att klaga på andra när de gör fel, men vi vill inte kännas vid vår egen skit. Precis det handlar boken om. Heja Roslund & Hellström som vågar sticka ut hakan. Hoppas de fortsätter.

Louise A

2011-03-29

Mörkt, och mycket trovärdigt.

Anette Marcusson

2011-03-15

heidi carlsén

2011-03-10

Bästa boken av författarna. Klart läsvärd, man har handlingen med sig långt efetr boken är läst.

Mats Olander

2011-03-01

Den här boken hade varit mycket bättre som en faktabok. Inte alls lika bra som tidigare böcker. Men jag gillar Grens stenhårt.

Elin Stenblom

2011-02-20

Deckare utöver det vanliga.

Eva Svensson

2011-02-15

Han är otroligt bra. Kan inte sluta läsa.

Marit Edèn

2011-02-01

En otroligt stark bok om barn som ingen letar efter.

Madeleine Löfqvist

2011-01-09

Hade högre förväntningar, mer action tack!

2011-01-05

Inte lika bra som Edward Finnigans upprättelse, men ändå bra. Boken behandlar ett viktigt ämne. Det handlar även om att man inte ska ha förutfattade meningar om en mördare.
Gillar hur sista sidan förändrade hela perspektivet.

Maria Nordström

2010-09-26

Tråkig

Claes Nilsson

2010-08-20

Välskrivet som R & H alltid åstadkommer, mer mörk skildring av samhällsproblem än deckare.

naser saleh

2010-07-10

De skriver inte deckare.De beskriver bara ett samhälle problem.

inga olsson

2010-06-24

De skriver inte deckare i vanlig mening. De vill något mera med vad de skriver. Världen inunder min egen kommer alltid att finnas i mitt medvetande efter den här boken.

Helena Niininen

2010-06-06

Jag tycker om Roslund & Hellströms deckare. De väver in ett samhällsproblem med en deckarhistoria på ett annorlunda vis som blir jättebra.

Maria B Hansson

2010-03-21

Författarparet skriver bra och med driv. Men ämnet trollband mig inte lika mkt som i boken om Finnigan.

M W

2009-12-01

Ulrica Wilén

2009-08-29

En bok som växte under tiden jag läste den. Till en början upplevde jag den som tråkig och stum.

maria hansson

2009-08-28

3,5 egentligen...
Blev lite besviken på boken, men gav mig ändå rysningar när man vet att det är verklighetsförankring."

Mia Dahlstrand

2009-08-16

2008-09-20
Läskig och spännande. Roslund & Hellström trollbinder mig med varje bok och de tar upp viktiga aktuella ämnen.

Johanna Falkered

2009-07-01

Finns denna värld på riktigt? Jag hoppas inte det för abra boken ger mig en kluimp i magen.

Karin R-g

2009-06-23

Mycket bra bok, som kanske har en viss sanningshalt, tyvärr.
Ett extra plus för slutknorren!

Sofia Åkerberg

2009-05-10

Som vanligt mycket välskrivet om hela två angelägna ämnen från detta författarpar -- det enda man kanske kan börja ha invändningar emot är den ständigt återkommande lilla twisten i slutet. Och så naturligtvis det faktum att den kvinnliga polisen (Mariana) inte bara kan vara en vanlig polis som tex Sven. Nej, hon måste vara en superpolis så att ingen tror att Roslund och Hellström har något emot kvinnliga poliser. Å andra sidan ger kommiserie Gräns kärleksrelation böckerna en helt unik känsla och framtoning.

Gillade dock inte denna lika mycket som de andra och jag vet inte om det har att göra med att jag lyssnade på den -- kändes av någon anledning som det är mer ett lässpråk än ett lyssningsspråk (till skillnad från exvis Liza Marklund).